Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Legg inn av Bringisen »

Siden MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler er i ferd med å forsøples :P :p så tillater jeg meg å lage en tråd som man kan fortsette avsporingen her ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

Fins det egentlig noe som er for lite, tenker da på minimunn 125, siden dette er mc-forum.

Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.

På veldig svingete småveier må vel nesten 250 være midt i blinken
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

Trekker fram KTM Duke 690 igjen, jeg ;-)
68-70 HK og ditto dreiemoment (Nm) fordel på under 150 kg i et lettsvingt og lettforflyttet sykkel med flott fagverkramme-chassis, kjentes tilstrekkelig ut for meg... :P :p
Nok til å få sykkelen på bakhjulet - om det er målet. Og nok til kjappe akselerasjoner ved forbikjøringer i høyeste gir. Og ikke minst nok til effektiv og samtidig behagelig kjøring uten altfor mye giring på lengre turer.
I forhold til lettsykkelstørrelsen på denne modellen, tør jeg påstå at kubikk såvel som effekt er mer enn nok.
Mer enn nok i den forstand at de aller fleste vil kunne ha god kontroll på kreftene og sykkelstørrelsen uten å bli overasket av plutselige og nærmest eksplosive effekøkninger fra en "overpotent" motor...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

AJ skrev:Trekker fram KTM Duke 690 igjen, jeg ;-)
68-70 HK og ditto dreiemoment (Nm) fordel på under 150 kg i et lettsvingt og lettforflyttet sykkel med flott fagverkramme-chassis, kjentes tilstrekkelig ut for meg... :P :p
Nok til å få sykkelen på bakhjulet - om det er målet.

Mas på deg da :-)å

Denne MÅ prøves neste sesongen, virker spennende
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

TomB skrev:
AJ skrev:Trekker fram KTM Duke 690 igjen, jeg ;-)
68-70 HK og ditto dreiemoment (Nm) fordel på under 150 kg i et lettsvingt og lettforflyttet sykkel med flott fagverkramme-chassis, kjentes tilstrekkelig ut for meg... :P :p
Nok til å få sykkelen på bakhjulet - om det er målet.

Mas på deg da :-)å

Denne MÅ prøves neste sesongen, virker spennende
:knegg
Kan nevne Kawaski ER-6 igjen også, jeg!
Overraskende sykkel dette også. Opplevdes som ganske mye sprekere enn hva motorens 72 HK skulle tilsi.
God å kjøre og fin motorlyd ;-) :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

TomB skrev:
Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.
Det er det vel ingen tvil om at en 250 R vil kjøre i fra en sportturer på 300 kg og 1400 kubikk på de rette plassene.
I GP racing har 125 ccm samme om ikke høyere kurvehastighet enn de største syklene.
Sist redigert av simpson den 28 des 2012, 20:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Busa Trond »

Hadde ikke Bike en uformel test på Karlskoga. FS570 mot S1000, S1000 vant med kun med få sek :D . Men kjører man ned Trollstigen helper det nok ikke hvor mye kubikk man har for Thor Hushovd tar deg med tråsykkelen uansett :P :p . Kjører man opp Lyngnabakka med to på, er det nok ikke mye som tar en Hayabusa med turbo :-)å . Ser også i crossverdenen at dem gjerne kjører raskere med 250 en 450. Alt til sitt bruk, men effekt er morro selv om man ikke er raskest, best eller hva det skulle være.

Jeg gikk fra Hayabusa til 1200 Tiger og trives masse med det i dag. Om man har det ene eller det andre spiller ingen rolle bare man trives på det man har :prf

Boss Hoss har jo litt pulver da, men blir kansje ikke best på noe sett bort fra på papiret. Ørkenracer :[-X

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

Så lenge en kan komme seg opp i 8-9000+++rpm og få hylet en gang i mellom er jeg fornøyd..selv om sykkelen ikke har 300KW++ er det morro...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=YhhrDsQWWiM[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Busa Trond skrev:Hadde ikke Bike en uformel test på Karlskoga. FS570 mot S1000, S1000 vant med kun med få sek :D . Men kjører man ned Trollstigen helper det nok ikke hvor mye kubikk man har for Thor Hushovd tar deg med tråsykkelen uansett :P :p . Kjører man opp Lyngnabakka med to på, er det nok ikke mye som tar en Hayabusa med turbo :-)å . Ser også i crossverdenen at dem gjerne kjører raskere med 250 en 450. Alt til sitt bruk, men effekt er morro selv om man ikke er raskest, best eller hva det skulle være.

Jeg gikk fra Hayabusa til 1200 Tiger og trives masse med det i dag. Om man har det ene eller det andre spiller ingen rolle bare man trives på det man har :prf

Boss Hoss har jo litt pulver da, men blir kansje ikke best på noe sett bort fra på papiret. Ørkenracer :[-X
Går det an å sitte to på en Hayabusa da :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

Alt under 1000cm er jo moped har jeg lært...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Busa Trond »

Bringisen skrev:Går det an å sitte to på en Hayabusa da :lol
Da jeg gikk fra XX til Hayabusa, så var kona veldig fornøyd. Hun satt bedre på den, ikke minst det som har med vind og støy. Siden vi er inne på effekt her, og hun elsker litt futt :yeyeye . Så husker jeg den først turen da jeg ga jernet fra Hokksund mot Konsberg. To felts vei og vi begynte på 3.gir, og matet på oppover. Hayabusan gir seg ikke den samme hvor my kone som sitter bakpå. Også så skulle du sett det smilet hennes da vi stoppet. "Denne sykkelen selger vi ikke" sa hun :knegg . Men nå vil Busa Trond ha rolige dager, så han byttet han :lol

KawaKjetil

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av KawaKjetil »

Busa Trond skrev:Men nå vil Busa Trond ha rolige dager, så han byttet han :lol
Sykkel eller kone? :D

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Busa Trond »

Bergen skrev:
Busa Trond skrev:Men nå vil Busa Trond ha rolige dager, så han byttet han :lol
Sykkel eller kone? :D
Hadde kona vært en sykkel, så hadde hun vært veteran nå. Da tror jeg at jeg må beholde henne :prf

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

TomB skrev:Fins det egentlig noe som er for lite, tenker da på minimunn 125, siden dette er mc-forum.

Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.

På veldig svingete småveier må vel nesten 250 være midt i blinken
Jeg synes det høres merkelig ut at man skal kunne kjøre fortere på en 250 en på en 1400. Skal vi prøve? Første mann til Roma for eksempel :-) med mindre du igjen snakker om smale svingete krøtterstier.

Personlig tror jeg ikke det finnes noe som er for lite. Alt kommer ann på hva man vil ha og hvordan man vil bruke det.

Og jeg syns ikke mc stopper ved 125 kubikk. Finnes da lettsykkler som er mindre en det. En gang i tiden hadde jeg en RD80. Fordelen var at man kunne ha ei jente bakpå. For den gikk okke mye fortere en en moped. Mopeder blir ikke helt det samme for det er noe de fleste kjører for å komme et sted ikke på grunn av intresse.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Spørs hva en skal bruke biken til, og hvordan man liker effekten presentert. Man kan lett bli litt "bortskjemt" med 1352ccm. Min kone Hege og jeg fløy til Bodø en gang og var på vår hytte der. Etter noen dager fant vi ut å skulle leie en VFR800 VTEC. Bare en ting å si, det var jævlig dødt! Selv om man pisket den og banna i hjelmen, var det lite guff. Så for min del, slik jeg kjører nu, er 1000ccm grensa. Jeg mener, jeg ligger i 80-90 og skulle kjapt forbi, men, det hendte jo nesten ingenting..
Jeg/vi liker å kjøre i alpene og til/fra, dvs tar toget ene veien, og da vil jeg ha en bike som også duger på autobahn, ikke det at vi kjører så veeeeldig fort, hvilket det virker som de fleste her trur, men jeg liker ikke at biken ikke henger med, at den føles å være "presset". Har man mye kubikk og bra med effekt, føles det ganske så macho å ligge i 180 med last og kjenne at her er den ikke anstrengt i det hele tatt :knegg

Så er det mange som er opptatt av at man kunne kjørt fortere med ditt og datt, javel, og det er nok riktig, en 1352 veier endel, noe man kan merke i de knapeste svinger, men det går liksom fort nok..og kjører noen fra meg, så javel..det gjør ikke meg noe.

Svar