Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3492
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
MC: Suzuki GSX650F - 2010
Sted: Tønsberg

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av mortenolb » 22 des 2014, 20:15

Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
2010 Suzuki GSX650F (2013 - )
(2014: Nye dekk på 47800km, for egen hukommelses skyld - Angel GT)
2015: Start på 41000km

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4716
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ZZR-Erling » 22 des 2014, 20:31

mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Jeg ser ingen problemer med "helgekjøring", men på ukesturer er det deilig å slippe smøringen, sjekken og strammingen.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1268
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
MC: R1200GS
Sted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier » 22 des 2014, 22:05

ZZR-Erling skrev:
mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Jeg ser ingen problemer med "helgekjøring", men på ukesturer er det deilig å slippe smøringen, sjekken og strammingen.
Og det uungåelige i å smøre litt for mye for å være sikker og bli belønnet med en diger klump blæh på framdrevet..

Da pakker jeg heller ned en reserve kardang til turen gjennom Mongolia :lol
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1206
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
MC: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Epylypzon » 22 des 2014, 22:21

Å smøre kjedet tar 30 sekunder annenhver bensinfylling. Sjekke stramming tar 5? Sekunder. Å stramme det et par minutter. På årets sommertur (7350 km) stramma jeg ikke en eneste gang. Kunne kanskje gjort det en gang mot slutten av turen.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
MC: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn » 22 des 2014, 23:12

mortenolb skrev:Som selvutnevnt mester i latskap, så forstår jeg ikke helt problemet med kjedet? Er ikke så stress å smøre det i ny og ne, og rengjøre det en gang eller to i sesongen.
Det er jo derfor du er selvutnevnt, og ikke offisiell mester .... en offisiell mester forstår dette instinktivt.
Du er rett og slett ikke lat nok. :knegg

Det er jo ikke noe stort problem å holde et øye med kjeden, men det er behageligere å slippe å tenke på den.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1146
Registrert: 04 des 2012, 12:12
MC: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av gorbys » 23 des 2014, 11:59

Scottoiler....?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3396
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle » 09 jan 2015, 16:22

Et lite fredagsstikk:

"Find the Differences"
Bilde


Sorry (not sorry)
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2701
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
MC: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Busa Trond » 09 jan 2015, 16:31

Jeg kan nesten inne i hode mitt høre lyden av KTMen som lander i inngangen på neste platåhopp :lol

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29133
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ » 09 jan 2015, 16:59

gorbys skrev:Scottoiler....?
Eller Toturo chain oiler?

https://www.tutorochainoiler.com/

Virker som en bra løsning :prf .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
MC: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikkeren » 09 jan 2015, 19:17

AJ skrev:
gorbys skrev:Scottoiler....?
Eller Toturo chain oiler?

https://www.tutorochainoiler.com/

Virker som en bra løsning :prf .
Har denne på TDM'en min. Funker knall den. Trenger ikke å styre med vakumtilkobling da den er helt mekanisk. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29133
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ » 09 jan 2015, 19:24

Snikkeren skrev:
AJ skrev:
gorbys skrev:Scottoiler....?
Eller Toturo chain oiler?

http://www.tutorochainoiler.com/
Virker som en bra løsning :prf .
Har denne på TDM'en min. Funker knall den. Trenger ikke å styre med vakumtilkobling da den er helt mekanisk. :)
Sjå der, ja :thumleft !
Det betyr vel kanskje også at du ikke trenger å justere kjedet så ofte som før?

Hva med noen bilder som viser installasjonen :[-o< ;-) ...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4716
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ZZR-Erling » 09 jan 2015, 19:44

Snikendeugle skrev:Et lite fredagsstikk:

"Find the Differences"
Bilde


Sorry (not sorry)
At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 842
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
MC: 川崎を走る
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av KawaKjetil » 09 jan 2015, 21:36

ZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Har en piiitteliten skade i baugen også... tyder på at det ikke bare var kardangen som fikk juling der :knegg

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1268
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
MC: R1200GS
Sted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier » 09 jan 2015, 23:06

Bergen skrev:
ZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Har en piiitteliten skade i baugen også... tyder på at det ikke bare var kardangen som fikk juling der :knegg
Dette bildet er ikke helt nytt - har vært diskutert på mcsiden også. Et hopp som endte i et steingjerde - tror ikke det finnes mange sykler som er immune mot sånt..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2272
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
MC: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av tagesk » 09 jan 2015, 23:08

ZZR-Erling skrev: At kardangen knekker, hører absolutt til sjeldenhetene. Tipper at denne er kjørt uten olje.
Kommer opp på GSpot (ADVrider.com) omlag en gang i året.
Sjekk nesen (på sykkelen). Som det ble sagt: Kollisjon.

Det neste som kommer er bildet av kardangen i brann. Det er også velkjent.
Årsaken var en bremsekloss som satt fast.

:mk

[TaSK]
Pisa, Toscana, Italia
2011 BMW R1200GS-A. 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å leie MC i Toscana.
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester