En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 15:37
Bjerknez skrev: 27 des 2018, 14:47
gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 14:11
Bjerknez skrev: 27 des 2018, 13:49
gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 12:02
Bjerknez skrev: 27 des 2018, 04:19
Jeg tenkte litt det samme. Hvis den er så strøken som det hevdes så synes jeg ikke den prisen var avskrekkende. Altså for en samler eller en entusiast som ser verdien.

Jeg synes dem er litt tøffe, på sin egen måte. Kunne tenkt meg noe slikt, men ikke til den prisen der. Skulle jeg hatt noe slikt måtte det vært en som var i god teknisk stand, men som samtidig ikke så ny ut. Skulle jeg hatt noe slikt måtte det bli noe som det ikke var så nøye med.
Jeg har fulgt med litt på markedet for eldre japanske MC i snart 10 år. Jeg kan garantere deg at prisen for den sykkelen der, 130 000 kr., er hinsides. Hadde det dreid seg om en strøken, original, tidlig Z900, kunne en slik pris oppnås.
Det er noen få, ikoniske modeller som oppnår priser i det området, forutsatt at en rekke andre kriterier er på plass. Dette gjelder sykler som Kawasaki H2 750, Honda CBX 1000, enkelte tidlige CB750 "ohc".
Hvis du sier at 130 000 kroner er en ikke avskrekkende pris for den sykkelen sier det meg to ting:
1)Enten er du kunnskapsløs om det du her uttaler deg om.
2)Du trollet.
Jeg heller mot 1)
Forøvrig: God jul.
Nå er det nå en gang slik at det er markedet som bestemmer hva ting er verdt. Hvis noen mener en ting er verdt den summen så er den faktisk verdt den summen. Uavhengig av hvor mye man forstår seg på slikt.

Men ja, du har så klart helt rett. Jeg er helt kunnskapsløs når det kommer til komersiell verdisetting av kjøretøy. :thumleft

Jeg skal kommentere setning for setning:

Bjerknez: "Nå er det nå en gang slik at det er markedet som bestemmer hva ting er verdt."

Det er stor grad av sannhetsgehalt i utsagnet over. Markedsprisen i dette tilfellet er langt under 130 000 NOK.

"Hvis noen mener en ting er verdt den summen så er den faktisk verdt den summen."

At en eller annen tilfeldig "avviker" mener at en ting er verdt en viss sum betyr ikke at det er fornuftig å si gjenstanden er "faktisk verdt den summen.".

Når jeg sier noe om prisnivået mener jeg naturligvis ikke å si noe om hva en eller annen tulling måtte kunne å si om prisen. Jeg ønsker å si noe om en mer generelt akseptert pris.

"Men ja, du har så klart helt rett. Jeg er helt kunnskapsløs når det kommer til komersiell verdisetting av kjøretøy."

Ikke tillegg meg meninger om noe jeg ikke har uttalt meg om. Jeg har ikke sagt at du generelt er kunnskapsløs når det gjelder prising. Jeg uttalte meg i noen grad om prising av eldre japanske sykler, som er et smalt markedssegment.
Skulle den bli solgt for 130.000,- så vil jeg si prisen var "riktig". At DU mener den er hinnsides for dyr bør jo heller ikke bety noe annet enn dine meninger.

Vi snakker vel om verdisetting av kjøretøy her og når du da skriver "Enten er du kunnskapsløs om det du her uttaler deg om" så er det vel nettopp det du sier, eller vertfall vil ha meg til å tro. Uansett så har jeg ingen problemer med det, fordi jeg vet jeg ikka har noe som helst kunnskap om dette, noe som forøvrig ikke bør være noen hemmelighet.

At jeg ikke er generelt kunnskapsløs er jeg dog helt sikker på. men det vi snakker om her er ikke helt mitt felt.

jeg nevnte bare at jeg ikke syntes prisen var så hinnsides i mitt hode, hvis det som står i annonsen stemmer ellers.
"At DU mener den er hinnsides for dyr bør jo heller ikke bety noe annet enn dine meninger."

Jeg viste bla til en lenke der den var verdsatt til 130 000 i perfekt stand.

Bestod du norskfaget på skolen?
Jeg så det, men jeg er ikke så interresert i hva andre sier den er verdt. Jeg sier hva den er verdt for meg og ut fra eget standpunkt. Tempoen jeg hadde var i følge kjennere verdt 8-9.000 kroner. Jeg fikk 14.000 for den. Dermed var den verdt 14.000 for han som kjøpte den, fordi han ville ha akkurat den modellen jeg hadde, som forævrig var litt skjelden. Vertfall skjeldnere enn andre.

Hadde jeg lagt den ut til den prisen kjennere mente den var verdt hadde jeg gått glipp av de siste 5.000 kronene.
Spørsmålet om jeg besto norskfaget var vel en merkelig uttalelse fra et voksent menneske?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez: "Jeg så det, men jeg er ikke så interresert i hva andre sier den er verdt. Jeg sier hva den er verdt for meg og ut fra eget standpunkt. "

Jeg har aldri uttalt meg om hva Bjerknez mener at kjøretøyet er verdt. Det interesserer neppe særlig mange flere enn akkurat deg selv.
Men tatt i betraktning din usedvanlige "evne" til å blande deg inn nær sagt enhver disuksjon, ofte med lite fornuftig eller substansielt å melde, så forbauser det meg ikke at du later til å synes at det er relevant.

Jeg synes det generelt aksepterte prisnivået er interessant, ikke hva ukvalifiserte utskudd måtte ha av private oppfatninger.
En analogi, om du forstår: At noen kunne finne på å betale 60 kroner for en liter bensin, sier ingenting om hvor prisnivået burde ligge generelt. Dine anekdotiske fortellinger har liten relevans, og legger ikke til annet enn støy her, muligens sett bort fra en viss underholdningsverdi.

Du sier og: "Spørsmålet om jeg besto norskfaget var vel en merkelig uttalelse fra et voksent menneske?"

Antar du egentlig tenker på "...merkelig spørsmål..."? Spørsmål og uttalelse er to ulike begreper, med ulike betydninger.

Du later i liten grad i å være interessert i å sette deg inn i fakta. Du tillegger folk andre oppfatninger enn de de finnes dekning for,
og du misforstår en god del, vil jeg hevde.
mvh

-gsx750_80

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av werner »

Herregud gsx 750_80, er du stått opp med feil ben i dag? I så fall bør du legge deg og prøve på nytt i morgen!

Om noen vil ha akkurat den hondaen så må de nesten betale det selger vil ha, uansett hva din takst er. Du spør om å få dokumentert hvordan noen kan mene den er verdt prisen som er satt (om jeg ikke husker feil). Kan du dokumentere idioten i den prisen?
Første gang jeg skriver her på flere år, men nå ble jeg faen meg provosert!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av gsx750_80 »

werner skrev: 27 des 2018, 22:46 Herregud gsx 750_80, er du stått opp med feil ben i dag? I så fall bør du legge deg og prøve på nytt i morgen!

Om noen vil ha akkurat den hondaen så må de nesten betale det selger vil ha, uansett hva din takst er. Du spør om å få dokumentert hvordan noen kan mene den er verdt prisen som er satt (om jeg ikke husker feil). Kan du dokumentere idioten i den prisen?
Første gang jeg skriver her på flere år, men nå ble jeg faen meg provosert!
Prøv å lese hele tråden.
Hva er det som provoserer deg, lille venn?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Dansekris »

gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 22:51
werner skrev: 27 des 2018, 22:46 Herregud gsx 750_80, er du stått opp med feil ben i dag? I så fall bør du legge deg og prøve på nytt i morgen!

Om noen vil ha akkurat den hondaen så må de nesten betale det selger vil ha, uansett hva din takst er. Du spør om å få dokumentert hvordan noen kan mene den er verdt prisen som er satt (om jeg ikke husker feil). Kan du dokumentere idioten i den prisen?
Første gang jeg skriver her på flere år, men nå ble jeg faen meg provosert!
Prøv å lese hele tråden.
Hva er det som provoserer deg, lille venn?
Nei, hva kan det være? :scratch

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 22:51
werner skrev: 27 des 2018, 22:46 Herregud gsx 750_80, er du stått opp med feil ben i dag? I så fall bør du legge deg og prøve på nytt i morgen!

Om noen vil ha akkurat den hondaen så må de nesten betale det selger vil ha, uansett hva din takst er. Du spør om å få dokumentert hvordan noen kan mene den er verdt prisen som er satt (om jeg ikke husker feil). Kan du dokumentere idioten i den prisen?
Første gang jeg skriver her på flere år, men nå ble jeg faen meg provosert!
Prøv å lese hele tråden.
Hva er det som provoserer deg, lille venn?
Hele tråden er neppe nødvendig. Det holder om man starter her for å få med seg den pågående meningsutvekslingen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 27 des 2018, 22:55
gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 22:51
werner skrev: 27 des 2018, 22:46 Herregud gsx 750_80, er du stått opp med feil ben i dag? I så fall bør du legge deg og prøve på nytt i morgen!

Om noen vil ha akkurat den hondaen så må de nesten betale det selger vil ha, uansett hva din takst er. Du spør om å få dokumentert hvordan noen kan mene den er verdt prisen som er satt (om jeg ikke husker feil). Kan du dokumentere idioten i den prisen?
Første gang jeg skriver her på flere år, men nå ble jeg faen meg provosert!
Prøv å lese hele tråden.
Hva er det som provoserer deg, lille venn?
Hele tråden er neppe nødvendig. Det holder om man starter her for å få med seg den pågående meningsutvekslingen...
Kom på det jeg og, men du kom meg i forkjøpet. Takk, uansett. Endelig et fornuftig utsagn fra et utvilsomt intelligent individ. Lenge etterlengtet.
Og her er det ikke et snev av ironi. Igjen: Oppriktig takk!
mvh

-gsx750_80

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av werner »

@ gsx750_80

PRØV å lese hele tråden.... LILLE VENN.
Sånne ting provoserer meg. Og sånn som du skriver til andre her. Om du ikke har argumenter gode nok, så er allikevel ikke nedlatenhet og personangrep greit.

Hva som er riktig i akkurat Honda tilfellet her vet ikke jeg, men den blir nevnt som dusinvare. Da kan du feks dokumentere dine hardtslående argumenter med å linke til ett dusin tilsvarende sykler med under 4000 på telleren?
Jeg hadde aldri gitt en slik pris for den sykkelen, men det er min mening. Jeg hadde heller aldri blitt så nedlatende om det er noen som vil det heller.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av gsx750_80 »

werner skrev: 27 des 2018, 23:14 @ gsx750_80

PRØV å lese hele tråden.... LILLE VENN.
Sånne ting provoserer meg. Og sånn som du skriver til andre her. Om du ikke har argumenter gode nok, så er allikevel ikke nedlatenhet og personangrep greit.

Hva som er riktig i akkurat Honda tilfellet her vet ikke jeg, men den blir nevnt som dusinvare. Da kan du feks dokumentere dine hardtslående argumenter med å linke til ett dusin tilsvarende sykler med under 4000 på telleren?
Jeg hadde aldri gitt en slik pris for den sykkelen, men det er min mening. Jeg hadde heller aldri blitt så nedlatende om det er noen som vil det heller.
Du sa du var provosert innen jeg skrev sitatet innledningsvis. Vær vennlig og vær spesifikk, hvis du skal peke på hva som ikke holder av argumentasjon. Du sier også:

"Da kan du feks dokumentere dine hardtslående argumenter med å linke til ett dusin tilsvarende sykler med under 4000 på telleren?"

Kan du argumentere for at det skulle være en fornuftig ting å gjøre? Jeg venter i spenning.

" Jeg hadde heller aldri blitt så nedlatende om det er noen som vil det heller."

Hva er passende grad av nedlatenhet?
Hvor synes du evt jeg går over streken?
Synes du generelt man skal ha uendelig høy toleranse for kjøtthuer som ikke vil, eller kan, lese?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av gsx750_80 »

werner skrev: 27 des 2018, 22:46
Første gang jeg skriver her på flere år, men nå ble jeg faen meg provosert!
Du har skrevet her tidligere i år. Problemer med å telle også?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av mekkern »

Nå var det jeg som betegnet sykkeltypen -cb750 1979 som en dussinvare.
At den har lav kilometerstand er jo så men den er heller ikke "ubrukt".
At enkeltpersoner legger ut en eller annen sykkel til ublu pris vil ikke si at markedet er villig til å betale en slik pris.
Som jeg også nevnte så er en cb750 fra slutten av 60 tallet i utstillingsstand en helt annen sak.

Noen ganger er det også mulig å påtreffe den ene personen som er villig til å betale astronomiske summer for akkurat DEN gjenstanden.om personen har mentale problemer eller bare en spesiell affeksjon er ikke godt å si.

Resten av diskusjonen her tar jeg helst ikke del i.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 27 des 2018, 23:31 Nå var det jeg som betegnet sykkeltypen -cb750 1979 som en dussinvare.
At den har lav kilometerstand er jo så men den er heller ikke "ubrukt".
At enkeltpersoner legger ut en eller annen sykkel til ublu pris vil ikke si at markedet er villig til å betale en slik pris.
Som jeg også nevnte så er en cb750 fra slutten av 60 tallet i utstillingsstand en helt annen sak.

Noen ganger er det også mulig å påtreffe den ene personen som er villig til å betale astronomiske summer for akkurat DEN gjenstanden.om personen har mentale problemer eller bare en spesiell affeksjon er ikke godt å si.

Resten av diskusjonen her tar jeg helst ikke del i.
Takk.
mvh

-gsx750_80

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av werner »

@gsx750_80 Nå vet ikke jeg hvem som har rett vedr pris, slikt har jeg ikke nok greie på, men jeg synes du er direkte ufin og nedlatende slik du beskriver andre som har innlegg her. Hva som er grensen, det bør du vite selv om du har folkeskikk.
Sist redigert av werner den 28 des 2018, 00:14, redigert 2 ganger totalt.

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av werner »

Og ja, jeg kom på at jeg har skrevet her før i år. Så det var en feil påstand. Bra du undersøker😉

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av AJ »

werner skrev: 27 des 2018, 23:56 Og ja, jeg kom på at jeg har skrevet her før i år. Så det var en feil påstand. Bra du undersøker😉
Og jeg som har møtt deg og hatt hyggelige samtaler med deg på Gjøvik (1. mai mønstring) og Troll-Rally synes det er hyggelig at du har skrevet her før i år :thumleft . Og håper så klart at du fortsetter i 2019 :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar