En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Nomade »

Kawagutten skrev: 07 okt 2017, 12:45
kvase. skrev: 07 okt 2017, 09:56 :redface
Nå skal ikke jeg komme å si at de fleste annonsene er skrevet i beste tro :[-( Men det og dømme alle over en kam det er for snevert tenkt.- Sjøl har jeg dysleksi og den eneste formen for reparasjon for slik er skriving - Men ord formuleringer og utelatelse av både store bokstav eller punktum å komma med mer kan forekomme. :[-( Å si det da at de folka rundt som sliter med det samme mangler noe mellom øra eller har inkompetanse den skal man være lit forsiktig med. Plutselig så står bror din søstera de eller foreldra dine bak en tilsvarende annonse på finn eller et annet sted. --- Jeg sjøl opplever til stadighet å få masse sleng kommentarer av Voksne folk på diverse forum som prøver å være vittige --- Men for meg så forteller det at disse folka ikke har kommet langt i egen utvikling av forståelse.- -Tipper dette er siste innlegg i denne tråden for meg men lese den gjør jeg --Ja å ha dysleksi kan med føre både skrive og lese vansker ja også i farta lese feil det som står der :-k
Så bra skrevet og støtter den med at noen ikke har kommet så langt med egen utvikling av forståelse.

Dysleksi ser man fort om noen har, og det er absolutt ikke dere jeg er ute etter! Det er de som ikke tar seg tid til å gjøre seg litt flid med en annonse jeg snakker om....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Bjerknez »

Grendel skrev: 07 okt 2017, 07:41 De siste årene har det blitt stadig dårligere språk i annonsene. Jeg ser for meg inkompetente guttevalper som ikke har greie på hva de driver med. De har i alle fall ikke kompetanse om å formidle hva de skal selge. Det hele krones med et bilde av gjenstanden via print-screen på mobilen!

Klikk, neste...

8-)
Jeg regner med at diskusjonen rundt dysileksi ble til grunnet posten jeg nå siterer?

I så tillfelle så klarer jeg ikke helt å se sammenhengen. Grendel nevner ikke skrivefeil med et eneste ord. Dog nevner han kompetanse og flid i annonsen eller mangel på sådan. Man er ikke dum selv om man har dysileksi så derfor tror jeg man også klarer og sy sammen en respektabel annonse selv om man har dysileksi.

Jeg mener også at selv om man har skrive og lesevansker så må man jo løre seg å leve med dette. Har man bare ett bein, så spiller man ikke fottball. Har man leddgikt så blir man ikke fjellklatrer. Derfor så tror jeg (jeg sier tror) det med dagens hjelpemidler er fult mulig å skrive en setning eller to på Finn uten de største blemmene selv for dysilektikere. Om ikke annet så må man kanskje noen ganger innse våre svake sider og be bekjente eller famile om litt hjelp før publisering.

Jeg disser ikke dysilektikere, folk med ett bein eller skjeve ører. Jeg tror til og med dette kan være mennesker man helt fint kan omgås med i 2017. Men svakheter har vi alle og de fleste av oss må leve med dem på godt og vondt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 08 okt 2017, 03:59
Grendel skrev: 07 okt 2017, 07:41 De siste årene har det blitt stadig dårligere språk i annonsene. Jeg ser for meg inkompetente guttevalper som ikke har greie på hva de driver med. De har i alle fall ikke kompetanse om å formidle hva de skal selge. Det hele krones med et bilde av gjenstanden via print-screen på mobilen!

Klikk, neste...

8-)
...
Jeg disser ikke dysilektikere, folk med ett bein eller skjeve ører. ...
Enig.
Samme her. De fleste jeg treffer har 2 føtter, så jeg må i praksis begrense meg til å være usympatisk mot denne gruppen.
Skjeve ører har jeg ikke reflektert så mye over, men takk for tipset. Skal se på enkelte andre familiemedlemmer senere i dag,
og ser jeg antydning til skjeve ører skal de jaggu få høre det.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Juicebox »

K

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av AJ »

Vi har vel alle våre store og små utfordringer.
Selv har jeg ni fingre siden den ene lillefingeren måtte amputeres for noen år siden.
"Krokfingersykdommen" jeg har fått gjør ikke ting spesielt mye bedre med tanke på skriving og bidrar sterkt til at jeg gradvis "mister" håndskriften.
Selv det å skrive korrekt på et tastatur kan tidvis være en utfordring. Spesielt utfordrende og ofte tidkrevende i jobben min som journalist... selv om jeg allerede har trappet mye ned i en alder av 59.
Håper dog på god og effektiv behandling i løpet av vinteren.

De som har lest innleggene mine her inne de siste par årene vil garantert finne en del skrivefeil, som altså ikke skyldes dysleksi, men de negative effektene av Dupuytrens kontraktur.

Uansett bør man ikke la seg stoppe av slike ting eller andre utfordringer man har.
Veldig greit å være åpen om slike ting slik at folk får vite og slipper å lure på hvordan ting henger sammen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av cannon »

Grendel skrev: 07 okt 2017, 07:41 De siste årene har det blitt stadig dårligere språk i annonsene. Jeg ser for meg inkompetente guttevalper som ikke har greie på hva de driver med. De har i alle fall ikke kompetanse om å formidle hva de skal selge. Det hele krones med et bilde av gjenstanden via print-screen på mobilen!

Klikk, neste...

8-)
Hvor "kompetent" må man egentlig være for å kunne selge noe på finn?
Hvis "guttehvalpen" er "inkompetent" så er han vel det. Og er han (eller hun) dyslektiker, so what?
Resultatet blir kanskje enkelte ganger at annonsen blir dårlig eller blir vanskelig å lese, og det går i såfall bare ut over selgeren selv.
Jeg har en kompis som er et unikum med mc-motorer. Han er også bruker her på forumet. Han er derimot helt håpløs til å formulere seg skriftlig, så han begrenser seg stort sett til å lese alt det smarte som blir skrevet her.

Tilbake til saken; hvis en kjøper "klikker neste" på grunn av at den inkompetente selgerens manglende evner til å formulere seg så er vel selgeren heldig som slipper å forholde seg til en arrogant potensiell kjøper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Bjerknez »

Enig med siste taler.

Hvis jeg er ute etter en bestemt motorsykkel og finner en passende annonse på Finn så gir jeg litt blaffen i om vedkommede skriver som en gammel bryggesjauer eller ordlegger seg som Kåre Willoch. Bare jeg forstår det som står og tonen inne frastøter meg som kjøper.

Folk med Dysileksi og skriveproblemer et det siste som bekymrer meg når jeg leser Finn annonser. Jeg er ute etter en vare og da driter jeg litt i hvordan vedkommede ordlegger seg, til en viss grad.

Jeg er mer skeptisk til de som skriver "jeg MÅ ikke selge". Okay tenker jeg da... kom tilbake når du har bestemt deg så skal jeg ta en titt. Neste...

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Juicebox »

Jentekjørt og damekjørt. Hva betyr det?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 10 okt 2017, 03:16 Jentekjørt og damekjørt. Hva betyr det?
Lett. Det betyr at sykkelen er blitt kjørt av en jente eller en dame :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 10 okt 2017, 06:40
Juicebox skrev: 10 okt 2017, 03:16 Jentekjørt og damekjørt. Hva betyr det?
Lett. Det betyr at sykkelen er blitt kjørt av en jente eller en dame :thumleft
Jepp. Men hvilken betydning har det for MC'en som selges? Ser aldri at det står "herrekjørt"....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Rune75 »

Juicebox skrev: 10 okt 2017, 03:16 Jentekjørt og damekjørt. Hva betyr det?
Når det er snakk om en 50cc betyr det følgende: Null vedlikehold, kjørt hardt på kald motor og veltet med minst 3 ganger. Jeg har vært vitne til mye stygg behandling av moped.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av cannon »

Rune75 skrev: 10 okt 2017, 10:37
Juicebox skrev: 10 okt 2017, 03:16 Jentekjørt og damekjørt. Hva betyr det?
Når det er snakk om en 50cc betyr det følgende: Null vedlikehold, kjørt hardt på kald motor og veltet med minst 3 ganger. Jeg har vært vitne til mye stygg behandling av moped.
Korrekt. En jentekjørt scooter kan like godt kastes den dagen bil-lappen kommer i hus.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av fjs »

Jentekjørt = vært i bakken minst 5 ganger :P

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg skal ikke kommentere moped/scooter, annet enn at jeg ser en hel del gutter som ikke akkurat behandler de noe særlig godt...😝

Men nå det gjelder MC generelt, får jeg ofte inntrykk av at selger prøver å si at sykkelen er pent kjørt. Synes uansett det er en litt rar ting å skrive - betyr det da implisitt at sykler kjørte av menn er styggt kjørte? :scratch
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: En skal se mye rart/ bra på FINN...brukt MC

Legg inn av cannon »

Skogstrollet skrev: 10 okt 2017, 13:35 Jeg skal ikke kommentere moped/scooter, annet enn at jeg ser en hel del gutter som ikke akkurat behandler de noe særlig godt...😝

Men nå det gjelder MC generelt, får jeg ofte inntrykk av at selger prøver å si at sykkelen er pent kjørt. Synes uansett det er en litt rar ting å skrive - betyr det da implisitt at sykler kjørte av menn er styggt kjørte? :scratch
Jepp! Dette er verst tenkelige sort av kjønns-diskriminering. "Herrekjørt" står trolig i ordboken for rå bainnskap, og det er ingen som tør å skrive eller uttale det (bortsett fra meg da....;-)
Og ikke bare er herrekjørte sykler stygt kjørt. De er ikke vasket, ikke servet, ikke korrekt vinterlagret og de står aldri i garasje. Kjedet er tørt og lakken har ikke sett snurten av Turtlewax i manns minne. Syklene parkeres utendørs på våt betong året rundt, uten gummilapp under støtta. Min neste sykkel blir definitivt en jentekjørt kinascooter..... :thumleft

Svar