Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av JohnnyTh »

FredrikE24 skrev: 09 mai 2023, 15:41 At GTL er "farlig" ustabil i høy fart tar jeg med en stor spade salt. I de hastighetene(med toppboks) så sykkelen m/fører alt annet enn ustabil og stressa ut. Jeg har kjørt mye sammen med en slik sykkel, og vedkommende har ganske mange mil på Autobahn bak seg.

Det står vel på toppbokser og sidebokser på samtlige sykler hva maksfart er. Jeg har imidlertid aldri kjent forskjell verken med eller uten.
Vet ikke hvor relevant det er men min Kawasaki GTR begynte å logre i 213km/t når jeg hadde toppboks på. Det var riktignok en 52 liter Givi og ikke orginalboksen. Dette var i rolig luft. Altså uten vind eller andre tyngre kjøretøy på veien. Hvis det var vind eller mye lastebiler så merket jeg det tidligere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Tore L skrev: 19 feb 2022, 22:10
dypen skrev: 19 feb 2022, 19:22
Tore L skrev: 18 feb 2022, 23:31 Ikke helt umulig at min K1200 GT, blir til en K1600 GT i løpet av vår / sommer - hvis jeg finner en som som jeg liker :)

Er K1600GTL helt utelukket foran K1600GT og hvis ja eventuelt hvorfor … :-k
Jeg tror jeg sier Ja til det dypen, det blir litt for mye sykkel for meg - K 1600 GLT er etterfølgeren for K1200 LT, og K 1600GT for K 1300GT.
Og GT er nok mere meg når det gjelder tur sykkel, er veldig glad i denne typen sykler med meget sportslige kjøreegenskaper, mer en nok motorkraft og egentlig en super tursykkel. Veldig synd at at K1300GT forsvant, for den er nok den jeg ønsker meg aller mest. Den veier 50 kg mindre en K 1600, og det er jo litt i hvert fall for meg. Men jeg kunne tenke meg å prøve ( kjøpe ) en K 1600 og kjøre den i en sesong, for å se om det fungerer for meg. Det hjelper ikke bare å kjøre den en tur, må nesten ha den en stund for å finne ut av det. Finner jeg en 2012-2014 mod med lav km i bra stand, så tror jeg det blir et bytte. Er litt avhengig at den er hos en forhandler, slik at jeg kan bytte inn min. Har brukt opp flaksen med å selge før jeg skal på Mc siden tur, og jage rundt for å finne en ny sykkel :)
Men hvis det kommer inn et bra eks hos KUS i Mysen, er det muligheter :)

Er det du @ToreL som har byttet til denne …

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=289599566
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 771
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

Dessverre, så er det ikke meg :(
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

ZZR-Erling skrev: 10 jul 2012, 23:00 Ja, vi, min kone og jeg var hos Speed Sandefjord i dag der de villig låner ut til prøvekjøring.
Siden K1600GT har kommet så godt ut i tester og er såpass "sofistikert", ville jeg gjerne prøve den, også for å se om en slik stor sykkel passer meg.

+ : silkemyk motor, perfekt ergonomi, el justerbar fjæring, integrert GPS, fin insprutning
- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp, ubestemmelig på/av på gassen ved litt gass, mye turbulens og støy, også for passasjeren

Summa sumarum, til den prisen burde nevnte minuser ikke vært tilstede, også fant jeg ut, noe jeg jo viste da, at det som gir meg glede med å kjøre en bike, er nødvendigvis ikke en super ergonomi og alt mulig "dill", men en sporty bike, og det er ikke en K1600GT!

Neste prøvekjøring blir vel en Explorer 1200.
Usikker på om dette har vært nevnt tidligere i tråden men på 2013 og nyere er det registrert endring på gearkasse.
The transmission is smoother from 2013 - on
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

«Free BMW VIN Decoder» som funker så der på motorsykkel. Er det noen som har en bedre VIN dekoder for BMW motorsykkel å anbefale ?

Link:
https://www.mdecoder.com/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Har du planer om å kjøpe en tilårskommen K1600 med en del kilometer på klokka for å ta vedlikehold selv eller kanskje bare nyte og kjøre frister mest for å la ditt lokale mc verksted stå for service og reparasjoner kan det ha en pris … En liten video snutt som viser hvordan du bytter støtdemper’n foran (en singel demper til fronten) som her byttes til TracTive Støtdemper.




D4FE51CC-DA0A-4815-BD3F-431286E311A6.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Sikret meg ett eksemplar fra sommeren 2011 med omtale av K1600 GT / GTL ;)
IMG_4049.jpeg
IMG_4050.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Jompa »

8) Nøytralt og saklig blad ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 22 mai 2023, 17:50 8) Nøytralt og saklig blad ?
Ja det kan du si :lol
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Vedrørende støtdemperbytte, så er det dumt at han var litt lite rutinert han fyren. Han får det til å se litt vanskelig ut.
Å skifte demper både på min K1200RS og K1300GT(samme forstilling som K1600GT) er faktisk ganske enkelt om du bare vet hvordan man gjør det, og det gjelder å gjøre det riktig første gangen og gjøre seg opp med litt research på forhånd.

ESA-demperen på nevnte K1300GT gav seg på 65 000km. Da lakk den.
Den gang fantes det ikke uoriginale alternativer, så det ble ny original til rundt 12 000kr. Sikkert enda dyrere for ny i disse dager. Nå finnes det heldigvis deler å få tak i på ettermarkedet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Det var oppløftende å høre @FredrikE24 spesielt med tanke på mitt andre innlegg her idag :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Har du original verkstedmanual til den?
Jeg har til K1300GT, må nesten sjekke om den også dekker K1600GT.. Kommer tilbake til deg.
Var opprinnelig en CD som jeg lagde en image-fil av(ISO).

For å si det sånn, så tok jeg ut begge støtdemperne på under to timer på Lørdag. Da sto sykkelen på asfalten da jeg begynte. Så var det av med kåpene og alt det spetakkelet. Gikk som en lek. Om jeg trodde det skulle ta lang tid, og jeg grudde meg litt? Absolutt, hadde satt av hele dagen. Så da satt jeg meg i sola med en kaffekopp og en is i garasjeportåpningen istede :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Nei jeg har ikke det, tror ikke det er så lett å få tak i heller. Godt å høre att reparasjon gikk bra!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

@FredrikE24 nevnte i min tråd «Angel Eyes», ja det er faktisk veldig fint :D
DF707FEE-CD4E-4D3B-B86C-5A4926A4D5A9.jpeg
AF06A41E-FB19-475A-BFAC-F5E2A73E7F01.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

BMW K1600 «utvalg» i dag …

K1600 Bagger, K1600 GT, K1600 Bagger Grand America og K1600 GLT
C0C7B95D-7F17-4F90-81FE-9AC630F85DBF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar