Servicekostnader... Er det verdt det?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Det er tid for service på V-strom'en og jeg sitter og lurer på om det er verdt det. :-k

Det er jo service hver 600 mil og den består av ojleskift (uten filter), smøring av kjeda og inspisering av bolter. Filterbytte er ikke før på 1800 mil. Alt står i instuksjonsboka. Sjekk av ventilklaring står det ikke noe om, men den er som regel på mellom 3000 og 4000 mil.

Hver service (oljeskift) koster 2990 kr og jeg må ha som regel ca 3 i året (siste før vinterlagring uavhengig av km-stand). Det er 5 års garanti. Dvs at service koster meg 45.000 kr hvis jeg skal beholde garantien. Så hvis jeg tar servicen selv så sparer jeg masse penger, men mister garantien. Men har jo fortsatt reklamasjonsrett så hvis f.eks noe elektronisk hjerne klikker så mener jeg at jeg har reklamasjonsrett på dette. Og hvis noe annet går istykker så skal det en del til før det overstiger prisene på service hvis jeg fikser det selv.

Så hva mener dere? Er det verdt å ta risikoen med å ta servicene selv? Jeg skal ha sykkelen i mange år, så annenhåndsverdien faller nok ikke så my pga det (ja, sykkelen skal få minst like godt stell som på ett verksted). Evt så kan jeg ta en storservice på verksted en gang i blandt.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Svolp »

Jeg kjøper verken bil eller sykkel uten servicehefte så for meg er det veldig viktig! Selv legger jeg fra meg mellom 10.000-20.000kr i året hos min forhandler kun i vanlige servicer... Dyrt men nå måler jeg heller ikke motorsykkel hobby`n i vanlig valuta :knegg

Er det verdt det? Det må bli en individuell bedømming trur jeg.. For meg, et utvilsomt JA både mtp annenhånd verdi og egen "sikkerhet"
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Jompa »

Nei, hvis du å ut med nesten 9000 for 3 oljeskift i året er det ike verdt prisen.
Men servicen må da være mere omfattende enn bare oljeskift og kjedesmøring.
Med en timepris på 1000 kroner har verkstedet regnet seg ca 2,5 timers arbeid.
Spør verkstedet hva de gjør på srvicen, hvis det bare er oljebytte, kan du like godt gjøre deg sjøl.
Samme med kontroll av bremseklosser, slark i hjullager, svingarm, styrelager og en hel haug av andre
kontrollpunkter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Lamberghini »

Interessant spørsmål. Kan de egentlig kreve at filleting utføres av verksted for at garantien skal forbli intakt? I Norge betyr jo "garanti" rettigheter utover forbrukerkjøpsloven, og da kan nok leverandør stille enkelte vilkår, men det er grenser. Så vidt jeg har skjønt har EU vedtatt at forhandler ikke kan forlange at servicer utføres av eget verksted, antar det gjelder både bil og MC. Jeg vet ikke, kanskje vi må vente til en slik sak kommer for retten.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Kawasaki »

3000 kroner for å skifte olje??? Aldri i verden om jeg hadde betalt det.Da hadde jeg heller spandert et oljefilter i tillegg,og gjort det selv. Har du kunnskapen som skal til,så klarer du også å se over det som skal ses over selv.
Fører du skikkelig logg med dato og kmstand,samt tar vare på kvitteringer,så ville ihvertfall ikke jeg hatt noen problemer med å vurdert å kjøpt en sykkel som ellers hadde sett grei ut.

Større servicer med ventilkontroll/justering kunne kanskje vært en fordel å få gjort proffesjonellt,men dessverre hører man om historier der de proffe har gjort en slett jobb. Har vært med på det selv,også. En gang. Siden den gang har jeg gjort det selv.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av JohnnyTh »

En gang for lenge siden jobbet jeg litt på et bilverksted og noen av de minste servicene var latterlige. Vi testet lysene, oljeskift og luft i dekkene. Og dette betaler folk oss for tenkte jeg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Jompa skrev:Nei, hvis du å ut med nesten 9000 for 3 oljeskift i året er det ike verdt prisen.
Men servicen må da være mere omfattende enn bare oljeskift og kjedesmøring.
Med en timepris på 1000 kroner har verkstedet regnet seg ca 2,5 timers arbeid.
Spør verkstedet hva de gjør på srvicen, hvis det bare er oljebytte, kan du like godt gjøre deg sjøl.
Samme med kontroll av bremseklosser, slark i hjullager, svingarm, styrelager og en hel haug av andre
kontrollpunkter.
Joda, jeg har spurt dem hva de gjør og de sa at de sjekket bare de punktene som sto i instruksjonsboka. Fikk også med et skjema som bekreftet dette. Det er kun bytte av bremse- og kjølevæske hvert 4. år + tennplugger på 12.000 km. Ellers er det kun inspisere slanger og dra til muttre til lyddemper og hjul.
Kawasaki skrev:3000 kroner for å skifte olje??? Aldri i verden om jeg hadde betalt det.Da hadde jeg heller spandert et oljefilter i tillegg,og gjort det selv. Har du kunnskapen som skal til,så klarer du også å se over det som skal ses over selv.
Fører du skikkelig logg med dato og kmstand,samt tar vare på kvitteringer,så ville ihvertfall ikke jeg hatt noen problemer med å vurdert å kjøpt en sykkel som ellers hadde sett grei ut.

Større servicer med ventilkontroll/justering kunne kanskje vært en fordel å få gjort proffesjonellt,men dessverre hører man om historier der de proffe har gjort en slett jobb. Har vært med på det selv,også. En gang. Siden den gang har jeg gjort det selv.
Jeg mener at det er nok med å lage seg ett hefte der man samler alt av kvitteringer og dokumentasjon på hva man har gjort. Jeg har nok mer enn god nok kompetanse til å bytte oljen (og inspisere punktene i boka) selv. :thumleft Men kan jo overlate ventiljusteringen til verksted da.
Lamberghini skrev:Interessant spørsmål. Kan de egentlig kreve at filleting utføres av verksted for at garantien skal forbli intakt? I Norge betyr jo "garanti" rettigheter utover forbrukerkjøpsloven, og da kan nok leverandør stille enkelte vilkår, men det er grenser. Så vidt jeg har skjønt har EU vedtatt at forhandler ikke kan forlange at servicer utføres av eget verksted, antar det gjelder både bil og MC. Jeg vet ikke, kanskje vi må vente til en slik sak kommer for retten.
Det har vært meget interessant å fått opp en slik sak for retten ja. Etter eu-reglene så kan jeg ta servicen til valgfritt verksted med nødvendig kompetanse. Ihvertfall for bil, men tipper dette gjelder også for mc (og båtmotorer, traktorer osv). En privatperson kan ha bedre kompetanse enn ett verksted. :erte

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av AJ »

Har nylig hatt Tiger på storservice hos GMS på Gjøvik.
Får detaljert oversikt over hva som er gjort hver gang og har ingenting å klage på. Denne gangen byttet de kjølevæske, plugger, olje og filter. Luftfilteret sjekket jeg selv og fant en minus på servicefakturaen for nytt originalt luftfilter. Bra!
I tillegg merket jeg at clutchen var justert og at gassvaieren var strammet/justert.
Tror de gjør en samvittighetsfull jobb der oppe.
Merker i hvert fall på sykker'n at den har vært på service, jfr. et par av de tingene jeg har nevnt ovenfor.
Det koster, men jeg tror det er verdt det.
I hvert fall en fordel ved salg,vil jeg tro, å vise til dokumenterte servicer i serviceheftet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av ojda »

Sånn ca hva ryker du på for en hovedservice på 1050'n
Er ikke ventilklaringskontroll/oppshimsing med på denne :scratch
Hvaslags intervaller er det på servicene på din :scratch
Her må jeg ruste meg psykisk for vedlikeholdsutgifter :lol
Jeg ville heller ikke droppet serviceprogrammet,
men det kan fort bli penger å tjene for søtabror
om prisene er veldig urimlige :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Sånn ca hva ryker du på for en hovedservice på 1050'n
Er ikke ventilklaringskontroll/oppshimsing med på denne :scratch
Hvaslags intervaller er det på servicene på din :scratch
Her må jeg ruste meg psykisk for vedlikeholdsutgifter :lol
Explorer'n skal vel ha service hver 16000 km/evt. én gang årlig, hvilket er meget bra :thumleft
Kan fort spare noen kroner der... ;-)

40000 km. service som jeg hadde nå innbefatter i tillegg til vanlig motorolje og filterbytte også ventilsjekk, pluggskifte og bytte av kjølevæske. Derfor en del jobb. I tillegg ble det nytt bakdekk, som selvfølgelig ikke er en del av selve servicen...
Totalt betalte jeg litt over kr. 9000,-. Som forventet.

Serviceintervallene på Tiger er 'liten' service hver 10K og storservice hver 20K. Litt hyppigere på enkelte ting enn TDM'en...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av ojda »

Joda, det er 16000 km intervaller på servicen på Explorer, som i praksis tilsier
en service på høsten hvert år. I allefall for meg da jeg er litt opptatt av at motoren
ikke skal behøve å ruge på gammel olje igjennom vinteren :-k
Så kan det se ut til at dette matcher ganske godt med dekkforbruk, så da
har jeg jo en viss peiling :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Geir »

Har du ny sykkel og tenker annenhåndsverdi er vel et utfylt servicehefte tingen. Selv kjøper jeg ikke nytt materiell enten det går på to eller fire hjul av to grunner:

- Verditapet i det sekundet du triller nyvinningen over terskelen hos forhandleren er latterlig høyt.
- Servicekostnadene er generelt hinsides i forhold til jobben som utføres.

Men; når jeg kjøper brukt er det et pluss at serviceheftet er stemplet & i stand. Selv om eier hevder å å gjort alt mulig greier selv er det som oftest umulig for meg å vite hvilken kompetanse eieren har og om oppfølgingen er skikkelig utført. Mye ser man jo på materiellets generelle tilstand, men det er dette med dokumentasjon da, spesielt på det som gjelder ventiljustering og litt mer "avansert" arbeid.

Svaret mitt blir vel egentlig at du må vurdere servicekostnadene over tid opp mot mulig redusert annenhåndsverdi ved evt. salg dersom du gjør servicearbeidet selv.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Geir skrev:Har du ny sykkel og tenker annenhåndsverdi er vel et utfylt servicehefte tingen. Selv kjøper jeg ikke nytt materiell enten det går på to eller fire hjul av to grunner:

- Verditapet i det sekundet du triller nyvinningen over terskelen hos forhandleren er latterlig høyt.
- Servicekostnadene er generelt hinsides i forhold til jobben som utføres.

Men; når jeg kjøper brukt er det et pluss at serviceheftet er stemplet & i stand. Selv om eier hevder å å gjort alt mulig greier selv er det som oftest umulig for meg å vite hvilken kompetanse eieren har og om oppfølgingen er skikkelig utført. Mye ser man jo på materiellets generelle tilstand, men det er dette med dokumentasjon da, spesielt på det som gjelder ventiljustering og litt mer "avansert" arbeid.

Svaret mitt blir vel egentlig at du må vurdere servicekostnadene over tid opp mot mulig redusert annenhåndsverdi ved evt. salg dersom du gjør servicearbeidet selv.
Jeg skal innrømme at det var ikke nå sjakktrekk å kjøpe nytt nei. Krangling med forhandler, dyr service og høyt verditap er konsekvensene. MEN jeg har en veldig fin sykkel jeg liker kjempegodt da. :thumleft

Regnestykket mitt er at man bruker ca 1500 kr pr år i matriell ved å gjøre jobben selv. Det blir 7500 kr på 5 år og dvs at man har spart 37500 kr på å ta servicen selv. Slitedeler kommer i tillegg uansett om man gjør det på verksted eller selv. Så jeg tviler på at sykkelen går ned 37500 kr i verdi etter 5 år pga jeg har tatt servicen selv. Men det er jo ett pluss i boka hvis jeg kan dokumentere service av verksted. :scratch

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Andreas »

Å folk tror det er dyre servicekostnader på en Ducati? :mk De har jo billigere og lengre intervall på servicene enn det her :vs

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av simpson »

Andreas skrev:Å folk tror det er dyre servicekostnader på en Ducati? :mk De har jo billigere og lengre intervall på servicene enn det her :vs
Ja det er en myte at Ducati trenger hyppige og dyre servicer.
Hadde en 08 Translp og der var det service hver 6.000 km eller en gang i året.
På Ducatien min det det dobbelte i antall km.
Det eneste er at ventiljusteringen er litt oftere en på mange japser.

Men det var dyr service på denne V Stormen, på Transalpen betalte jeg 1.600 kr for 6.000 km service og de er av samme type sykkel.
Sjekk prisen på flere verksteder.

Svar