Servicekostnader... Er det verdt det?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av RuneMC »

Har nettopp tikket over 30K på telleren min. Den var nyservet og fin da jeg kjøpte den brukt med 6,5K på telleren ifjor vår.

I mellomtiden har jeg tatt oljeskift og etterhvert dekkskifter selv. Planlegger å ta en større service hos forhandler snart pga at den nå også er 4 år og da er det div gummislanger og slikt som skal sees over, pluss pluss... Får vel også tro at erfaringen til de som jobber på MC verksted har en verdi når det gjelder å oppdage feil/slitasje som oss amatører ikke ser så lett...

Har ikke tenkt så mye på andrehåndsverdi i og med at jeg har tenkt å bruke den til den har så mange km at det blir av mer akademisk interesse... men motoren maler foreløpig som en fornøyd katt og alt virker fint.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av rogg »

Har ikke lest alle innleggene her men min historie lyder såher:
Jeg kjøpte en BMW R 1100 RT brukt. Sykkelen var gått ca 30.000km. Det var ikke med noe sevicehefte på sykkelen, så den historikken fantes ikke.
Jeg tok vanlig vedlikehold på Tysker'n, olje og filterskift hver 10.000km Gear og kardangklokke hver 20.000km bremseveske på 60.000

Hva mere jeg kunne gjøre vet jeg ikke. Bremseklosser ved behov selvfølgelig. Men ingen ventiljusteringer.

Etter 98.000 km fikk jeg stopp på sykkelen...inn på verksted og der fant dem ut at hjernen som styrer lamdasonden var årsaken.
Jeg ba om en full sjekk på sykkelen etter som det ikke var utført service siden den var ny, og ba spesielt om ventiljustering som etter boken skulle vært utført 4 ganger på slik kjørelengde. Svar: Var ikke behov for ventiljustering....

Så skifter man oljer, bremseklosser og bremseveske selv, ja da blir det kun kostnadene på produktene du får og ikke skyhøye verkstedpriser... Selv om det er en motorsykkel, er den ikke laget av sukker. Hvordan steller man gressklipperen????
Inn på service, skifter filter oljer kvesser kniven, tømmer systemet for bensin, vinterlagrer den varmt og tørt, smører den inn i oljer...osv osv osv... Neida vi gjør ikke det, og den starter hvert år på andre draget...

Sykkler som brukes på bane der hver hk gjelder og som jobber på maks hele veien...ja de må nok ha servicer, men våre sykler som kjøres gjennomsnitt ca 5.000 km i året i en gjennomsnitsfart på 45-50 km/t trenger ikke slike dyre servicer så ofte.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Jompa »

Og hadde Briggs&Stratton laget mc-motorer kunne man hoppet over oljeskiftet.
Bare fylt en svett av og til..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av rogg »

Jompa skrev:Og hadde Briggs&Stratton laget mc-motorer kunne man hoppet over oljeskiftet.
Bare fylt en svett av og til..
:knegg :knegg
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Jompa skrev:Og hadde Briggs&Stratton laget mc-motorer kunne man hoppet over oljeskiftet.
Bare fylt en svett av og til..
Briggs&Stratton må lage verdens beste motorer... De går evig uten noe stell :lol

Men det blir nok så jeg drar og kjøper en kanne med castrol-olje og tar oljeskiftene selv :jada:

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Svolp »

Folk sier 10.000km og 16.000km intervaller.... Lite og klage på da, min er på hver 6000km! :scratch
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av biker7 »

Greit nok å følge servicene så lenge det er garanti på sykkelen enda. MEN å ha service hver 5-600mil, der de hovedsaklig bytter olje og filter, gjør ihvertfall ikke jeg.(spørs selvfølgelig på service-pris da..) Tar stor service med ventilsjekk div væsker etc da det skal gjøres, og bytter andre deler ved behov. Olje og filter bytter jeg sjøl. Hvis jeg skal kjøpe en sykkel med noen år på baken som ikke har service-hefte som er fulgt slavisk, så kjøper jeg den okkesom hvis den er i bra stand og prisen er rett. Men vil gjerne ha dokumentasjon på større ting som evt. er gjort. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Snakka med verkstedet i dag og de sa at jeg kunne bytte oljen selv. Om garantien på motoren gjelder kunne diskuteres hvis noe skjer, men bortsett fra det så hadde resten av sykkelen full garanti. Så jeg tok med meg 4 liter olje og sparte 2300 kr (dyr nok oljen da, men det får gå). :thumleft :D

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av RuneMC »

Denne funker greit på min: Biltema MC-olje med JASO MA2 spec.
Men jeg garanterer ingenting... det kan være at et interdimensjonalt hull åpner seg og svelger hele sykkelen hvis du bruker så billig olje... :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

RuneMC skrev:Denne funker greit på min: Biltema MC-olje med JASO MA2 spec.
Men jeg garanterer ingenting... det kan være at et interdimensjonalt hull åpner seg og svelger hele sykkelen hvis du bruker så billig olje... :knegg
Den hadde nok funket fint. :thumleft Har lest flere steder at biltema oljen skal ha topp kvalitet. Brukte kun biltema-olje på bandit'n uten problemer ihvertfall.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av gsx750_80 »

Angående servicekostnader - her er en artikkel fra Motorrad som sier noe om servicekostnader og timeforbruk for ulike MC.
Det kan jo være interessant å sammenlikne med hjemlige forhold, for de som måtte ha tilsvarende mc.
http://www.motorradonline.de/einzeltest ... 47856.html

eksempel:
KTM 690 Duke
Daten: Einzylinder-ViertaktMotor, 690 cm³, Einspritzung, 70 PS bei 7500/min, 70 Nm bei 5500/min, ABS, Kette; Gewicht: 159 kg, Vmax 188 km/h; Neupreis: 6995 Euro

Werkstattkosten pro Service: von 100 Euro bis 220 Euro
Gesamtkosten: ca. 1500 Euro (Zeitraum: fünf Jahre bei jährlicher Laufleistung von 6000 km inklusive Verschleißteile)

Fazit
Nur ein Eintopf - dafür aber recht deftige Inspektionskosten, bedingt durch häufige Ventilspiel-Einstellungen, die jedoch auch empfehlenswert und notwendig sind. Die Zweizylinder-Mittelklasse kommt bei diesem Wartungsvergleich besser weg. Die Ersatzteilpreise sind aber voll okay, und die KTM-Werkstätten kalkulieren mit im Schnitt etwas über 70 Euro pro Stunde fair.



Intervalle Arbeitszeit Wichtigste Arbeiten neben allgemeiner Kontrolle
1000 km 1 h 20 min Tausch von Motoröl und -filter, bewegliche Teile schmieren, Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen
10000 km 2 h 20 min Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, bewegliche Teile schmieren, elektro­nische Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
20 000 km 3 h Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, Zündkerzen, Bremsflüssigkeit, beweg­liche Teile schmieren, elektronische ­Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
30 000 km 2 h 20 min Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, bewegliche Teile schmieren, elektro­nische Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
40 000 km 3 h Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, Zündkerzen, Bremsflüssigkeit, beweg­liche Teile schmieren, elektronische ­Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
50 000 km 2 h 50 min Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, bewegliche Teile schmieren, elektro­nische Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
Anmerkung: Jährliche Inspektion unabhängig vom Kilometerstand.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av gsx750_80 »

Motorrad har sett på servicekostnader for ulike mc, og bla inkludert timeforbruk. Kan være interessant å sammenlikne med hjemlige forhold, for de som har tilsvarende sykler. Eksempel for KTM lengre ned. Artikkelen:
http://www.motorradonline.de/einzeltest ... 47856.html

KTM 690 Duke
Daten: Einzylinder-ViertaktMotor, 690 cm³, Einspritzung, 70 PS bei 7500/min, 70 Nm bei 5500/min, ABS, Kette; Gewicht: 159 kg, Vmax 188 km/h; Neupreis: 6995 Euro

Werkstattkosten pro Service: von 100 Euro bis 220 Euro
Gesamtkosten: ca. 1500 Euro (Zeitraum: fünf Jahre bei jährlicher Laufleistung von 6000 km inklusive Verschleißteile)

Fazit
Nur ein Eintopf - dafür aber recht deftige Inspektionskosten, bedingt durch häufige Ventilspiel-Einstellungen, die jedoch auch empfehlenswert und notwendig sind. Die Zweizylinder-Mittelklasse kommt bei diesem Wartungsvergleich besser weg. Die Ersatzteilpreise sind aber voll okay, und die KTM-Werkstätten kalkulieren mit im Schnitt etwas über 70 Euro pro Stunde fair.



Intervalle Arbeitszeit Wichtigste Arbeiten neben allgemeiner Kontrolle
1000 km 1 h 20 min Tausch von Motoröl und -filter, bewegliche Teile schmieren, Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen
10000 km 2 h 20 min Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, bewegliche Teile schmieren, elektro­nische Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
20 000 km 3 h Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, Zündkerzen, Bremsflüssigkeit, beweg­liche Teile schmieren, elektronische ­Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
30 000 km 2 h 20 min Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, bewegliche Teile schmieren, elektro­nische Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
40 000 km 3 h Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, Zündkerzen, Bremsflüssigkeit, beweg­liche Teile schmieren, elektronische ­Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
50 000 km 2 h 50 min Tausch von Motoröl und -filter, Luftfilter, bewegliche Teile schmieren, elektro­nische Diagnostik/Fehlerspeicher auslesen, Schraubverbindungen überprüfen, Ventilspiel prüfen und ggf. einstellen
Anmerkung: Jährliche Inspektion unabhängig vom Kilometerstand.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Greenone »

Det er vel slik at garantien gjelder uansett så sant det ikke er en direkte årsak mellom feil og mangel på utført servicepunkt. Dersom man er mekanisk anlagt og har servicemanualen kan man jo gjøre mye selv. Ihvertfall olje+filter og luftfilter. Der kan man spare mye. Skulle motoren ryke får man ta en oljeanalyse og på den måten dokumentere at oljen er ok. Mange av de andre kontrollpunktene som er sikkerhetsrelatert er vel også noe man burde ha et visst forhold til på egenhånd. (type bremser, kjede, lager etc). Så kan man heller benytte verkstedet for de større jobbene som f.eks ventiljustering.

Jeg for min del liker å skru, og gjør stort sett det meste selv. Loggfører alt, sparer kvitteringer etc. Man kan jo også ta litt bilder for jobber som ikke nødvendigvis krever deler. Eks. ventilsjekk. Jeg vet ihvertfall at når jeg har sett på brukt sykkel er det ofte en god pekepinn å se an eier og sykkel. Kommer vedkommende med en perm kvitteringer og en servicelogg er dette for meg minst like godt som et servicehefte fra verksted dersom tilstand på sykkel samsvarer.

Men klart, dersom man ikke har tid, lyst, eller kunnskap setter man det bort. Så kan man heller benytte tiden på å det aller beste, å kjøre :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av cannon »

Ja det er verdt det hvis du ikke kan eller ikke gidder selv. Men service er generelt overpriset. Selger har ikke monopol på rutinemessig service for at garanti skal gjelde.

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av 243 »

TheBandit skrev: 05 jul 2012, 22:10 Snakka med verkstedet i dag og de sa at jeg kunne bytte oljen selv. Om garantien på motoren gjelder kunne diskuteres hvis noe skjer, men bortsett fra det så hadde resten av sykkelen full garanti. Så jeg tok med meg 4 liter olje og sparte 2300 kr (dyr nok oljen da, men det får gå). :thumleft :D
Ta vare på kvitteringene for motoroljen og oljefilter. I tillegg; skift filter hver gang du skifter oljen. Notér km-stand, dato/år, oljetype med fabrikat og filtertype med fabrikat for skiftene dine i loggen du fører for sykkelen. Da har du ting etterprøvbart, sporbart og på stell. I hvert fall innenfor reklamasjonstiden på 5 år. Skulle du allikevel finne ut at du selger sykkelen før du har slitt den ut så har du en logg kjøper vil kunne finne pålitelig.

Jompa skrev: 05 jul 2012, 10:49 Og hadde Briggs&Stratton laget mc-motorer kunne man hoppet over oljeskiftet.
Bare fylt en svett av og til..
...og da jeg leste dette døde jeg nesten. For en Mad Max motorsykkel man kunne hatt da! :lol
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Svar