Førstegangsservice

Forum for fulleffekt tung-MC
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Førstegangsservice

Legg inn av xyvind »

Nå var jeg heldig. Har booka førstegangsservice neste tirsdag :thumleft og så lenge det var nok olje på sykkelen var det bare å kjøre frem til da, i følge forhandler :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førstegangsservice

Legg inn av AJ »

Førstegangsservice på nysykkelen mandag 30.april for denne prisen, som jeg fikk på mail fra Motorspeed AS i går:
1000 service.PNG
Helt greit og innafor, etter min vurdering.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Toalmar »

Det må da være en real pris. Ser du kun betaler for materialene, ingenting for jobben :)
Vespa 300 GTS 2011 modell

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Førstegangsservice

Legg inn av overlay »

Det var ikke ille. Betalte 2798 kr for første gangsservice på min i fjor...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hørt at førstegangsservice faktisk er en ganske omfattende service med tanke på sjekkpunkter. Det er mye som skal sjekkes og det tar muligens litt tid som jo ikke er gratis.

Tror jeg betalte 2700 for førstegangservicen på min s1000r.

ZZR-Erling

Re: Førstegangsservice

Legg inn av ZZR-Erling »

Det deiligste er når verksteder kjører helt konsekvent på pris ut fra modell og hva som skal gjøres, så kan de etter den prisen feks plusse på dekkskift, bremseklosser og slikt.
Så en kolegas Mercedes hadde slik info i bilen.
Han kunne bla frem til neste service og der sto det produkt, avstand til servicen og pris! Genialt!
Kan vi ikke få slik på mc'ene også?
Også må denne infoen også ligge tilgjengelig for alle slik at verksteder som ikke har softwaretilgang, allikevel har en pris og ett produkt og forholde seg til.
Kunden må da godta at biken ikke blir oppdatert med "next service due" og slikt, men får ihvertfall en mulighet til å ta alle servicer hos merkeforhandler og ha en bike som er fullt oppdatert og også ha tilgjengelig pris på neste service.

KawaKjetil

Re: Førstegangsservice

Legg inn av KawaKjetil »

Betalte over 4K på en førstegangservice på en kawa ifjor. Og dette pga førstegangservicen er den som har flest sjekkpunkter. Da skal omtrent allt sjekkes. Neste service kostet ned i halvparten.
Foretrekker verksted som gjør jobben de er betalt for og slik den er instruert av "maker" og importør :thumleft
Men lurer de meg (og det skjer en sjelden gang), da blir jeg ikke kunde der igjen før personalet er byttet ut. Så enkelt!!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Førstegangsservice

Legg inn av mekkern »

Litt pussig dette med MC...
Bilen min skal ikke ha første service før etter 2år eller 30000km..
hvorfor er de en del enklere syklene våre så "skranglete" at de må sjekkes så ofte? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Stian87 »

mekkern skrev: 23 apr 2018, 17:24 Litt pussig dette med MC...
Bilen min skal ikke ha første service før etter 2år eller 30000km..
hvorfor er de en del enklere syklene våre så "skranglete" at de må sjekkes så ofte? :scratch
Etter hva jeg har forstått er det noe innkjøringsolje som må byttes. Men er helt enig i at dette egentlig lukter lureri. Måte for verksted og produsenter å tjene mer spenn på. Selv om det ikke er tilfelle føles det ihvertfall slik...

Bilen min hadde første service ved 20 000, kun oljeskift...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Førstegangsservice

Legg inn av mekkern »

Stian87 skrev: 23 apr 2018, 19:25
mekkern skrev: 23 apr 2018, 17:24 Litt pussig dette med MC...
Bilen min skal ikke ha første service før etter 2år eller 30000km..
hvorfor er de en del enklere syklene våre så "skranglete" at de må sjekkes så ofte? :scratch
Etter hva jeg har forstått er det noe innkjøringsolje som må byttes. Men er helt enig i at dette egentlig lukter lureri. Måte for verksted og produsenter å tjene mer spenn på. Selv om det ikke er tilfelle føles det ihvertfall slik...

Bilen min hadde første service ved 20 000, kun oljeskift...
Generelt er dette mineraloje slik at ringene setter seg skikkelig.
så kan en jo spørre seg hvorfor det?
På bilen er det syntetisk "longlife olje" men der er det ikke en clutch eller gearkasse og et større oljevolum-hvilket gjør at man kan ha lengre skiftintervaller.
Dessuten vil en bilmotor vanligvis ha et større moment å forholde seg til og dette gir høyere ringtrykk som setter ringene bedre.
Men på bilen så har jeg en 3cyl 999ccm motor m turbo som i standard yter 140hk og kan tunes til +170hk kun m mapping.
så bilmotorer har ikke alltid vesentlig lavere litereffekt enn mc-motorene heller,og jobber minst like hardt.

Men VEKT er et moment som spiller inn og gjør MC motorene noe mer "spinkle"..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Bjerknez »

Interresant det Stian87 skriver her og skeptisk som jeg er, så må jeg si det virker rart og ha to servicer de første 10.000 km til den nette sum av rundt 7.000 kroner. Siden flere mc forhandlere garantert hadde blitt lagt ned hvis service intervallen ble halvert så tipper jeg at det ligger litt kameraderi i kulissene her mellom produsent og forhandler.

Men jeg kan så klart ta feil...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Stian87 »

Oppleves i hvertfall litt sånn. Hvis man forteller om førstegangsservice til andre som ikke kjører MC får man mange rare blikk :sk?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangsservice

Legg inn av Bjerknez »

Også tenker jeg litt sånn att en mc motor kanskje ikke blir belastet like mye som en bilmotor (generelt sett). Vekten er mindre og motorstyrken samt volum tilnærmet det samme. Vertfall med tanke på småbiler.

En mc blir vel stort sett også kjørt langt mindre og de fleste kjører kun sommerstid. De fleste mc folk er nok muligens også mer opptatt av vedlikehold.

Jeg klarer ikke helt og forstå at det skal trenges så ofte service på en mc.

Men jeg er fullstendig ppen for argumenter for og i mot, for de fleste på denne kloden sitter nok med større kunskap enn meg når det kommer til motorer :)

ZZR-Erling

Re: Førstegangsservice

Legg inn av ZZR-Erling »

.. men følgene av å ha fått noen som har omkommet grunnet feil/mangel på en mc, er nok en veldig betydelig faktor for mc-produsenten.
Og, feil på en mc har fort en mye større risiko en feil på en bil.
Men, ja, det lukter også litt kameraderi mellom produsent og forhandler, sunnt eller usunnt?
Btw: innkjøringsolje, dvs mineralolje, har jeg sansen for. I prinsippet skal det hindre tap av trykk og pga det oljeforbruk. I tillegg får man ut ujevnheter det måtte være fra produksjonen.
Får å få det meste ut av slik innkjøringsolje, bør man i mange tilfeller kjøre motoren variert for å få ringene godt nok ut mot sylindrene og skape tetthet der. Helsyntetisk olje vil ikke kunne gi nok slitasje til å få dette tilpasset,og i verste fall skape "glasserte sylindre" og et voldsomt oljeforbruk som man aldri får orden på.

ZZR-Erling

Re: Førstegangsservice

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 22 apr 2018, 19:05 Førstegangsservice på nysykkelen mandag 30.april for denne prisen, som jeg fikk på mail fra Motorspeed AS i går:

1000 service.PNG

Helt greit og innafor, etter min vurdering.
Joa, men er det virkelig ikke mer å gjøre, eller tar de det gratis?

Svar