MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5011
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av kjellv » 09 mar 2019, 13:18

Hurtiglading? Eller 6 timer lading annen hver time?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


MCnoob
Innlegg: 5
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
MC: Ingen ennå

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av MCnoob » 09 mar 2019, 13:50

Hmm lightning sier på hjemmesiden sin 35 min DC hurtiglading. Usikker på batteri størrelsen dette gjelder for.

Zero sin nyeste støtter vel både 3, 6, 9 og 12 kW level 2 lading, hvis jeg husker rett.
4.5 timer på 3 kW, 2.5 timer på 6, og enda mindre med hurtiglading. Ifølge hjemmesiden.

Edit: Hurtiglading betyr altså med chargetank, som er på 6 kW alene.
Standard edition er på 3 kW, premium på 6.

Brukeravatar
xyvind
Innlegg: 1219
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
MC: 2017 BMW R1200GSA
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av xyvind » 13 mar 2019, 12:30

https://www.facebook.com/MotoGP/videos/253057208968178/

Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.

Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.

Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket :O Så når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av :twothumbs:

Bilde
Bilde
Bilde
Tidligere sykler: 1998 Suzuki GSX 600 F, 2014 Honda CB 650 F, 2015 Yamaha MT09 Tracer, 2016 BMW S1000R

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15099
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez » 13 mar 2019, 14:51

Om det høye momentet kommer til sin rett kommer vel litt an på banen. En bane med lange rettstrekker hvor toppfarten blir nådd blir det vel litt "tamt", men på bane med mange svinger hvor aksellerasjon ut av svinger er kluet så kommer den nok mer til sin rett. Vertfall sånn jeg ser det.
Min blogg: www.bjerknez.no

overlay
Innlegg: 296
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
MC: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av overlay » 13 mar 2019, 14:55

xyvind skrev:
13 mar 2019, 12:30
https://www.facebook.com/MotoGP/videos/253057208968178/

Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.

Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.

Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket :O Så når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av :twothumbs:

Bilde
Da satser jeg på at de kommer med bra antispinn software, eller så tror jeg vi kommer til å se mange som går på ræva :roll


De første Zero syklene har ikke antispinn i det hele tatt, og uten lyd og mye moment er det flere som har gått i bakken med de.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 694
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
MC: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Fsva » 13 mar 2019, 16:08

Når vi snakker om Zero. Har dere sett den nye Zero SR/F? Sykkelen ble lansert for noen uker siden og jeg synes den ser skikkelig bra ut.

Brukeravatar
xyvind
Innlegg: 1219
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
MC: 2017 BMW R1200GSA
Sted: Oslo

MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av xyvind » 13 mar 2019, 17:24

Fsva skrev:Når vi snakker om Zero. Har dere sett den nye Zero SR/F? Sykkelen ble lansert for noen uker siden og jeg synes den ser skikkelig bra ut.
Det synes jeg også. Synes dette er ganske spennende jeg, uten å mene noe annet enn det.
Etter å ha gått over til elbil har jeg blitt veeeldig glad i den feelingen elbilen har. Men å kjøre motorsykkel er annerledes. Da liker jeg vibrasjonene, turtallet, lyden, lukta osv.. men ser ikke på det som klin umulig å ha en el-mc en gang. Det må bare bli veldig enkelt og raskt å lade de først.

Zero SR/F
Bilde

Bilde
Bilde
Bilde
Tidligere sykler: 1998 Suzuki GSX 600 F, 2014 Honda CB 650 F, 2015 Yamaha MT09 Tracer, 2016 BMW S1000R

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2029
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
MC: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Stian87 » 15 mar 2019, 14:07

Enig med deg Øyvind. Ser ingen grunn til ikke å vurdere det om noen år.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15099
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez » 15 mar 2019, 14:40

Den der så faktisk litt bra ut ja :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

MCnoob
Innlegg: 5
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
MC: Ingen ennå

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av MCnoob » 15 mar 2019, 17:26

Enige der. Nevnte det te noen kollegaer på jobben, og ble nesten hudfletta. Honda fans hele gjengen. Pffft.
Hvis den bare hadde vært en smule billigere, hadde eg kjøpt den likevel.

Edit:
Da er faktisk Lightning Strike ute med sin nye motorsykkel også. Denne siden her har en liten artikkel om disse, og batteriforskjellene:

https://electrek.co/2019/03/28/lightnin ... le-launch/
Screen-Shot-2019-03-28-at-12.09.39-PM.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 253
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
MC: BMW K1300R
Sted: Vinje - Vest Telemark
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Canutus » 24 jun 2019, 10:11

Nå er ikke jeg kjempefan av el-mc, men det er jo morsomt å følge med litt og hvis rekkevidde hadde vært bedre, eller at en kunne hatt "standardbatterier" som kunne byttes inn på enhver ladestasjon, så hadde det jo vært morsomt.
150KW, 400Nm og 200kg, det MÅ jo bare være morsomt :crazy: (så lenge det varer).
http://essencemotocycles.com/

Også e det noen bygg som er noe enklere, men til sitt bruk e det sikkert greit
https://silodrome.com/exodyne-electric-motorcycle/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3397
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Snikendeugle » 24 jun 2019, 10:49

Det er vel første Moto-E løpet nå snart etter at de måtte bygge opp flåten med sykler igjen etter brannen som skjedde tidligere i år. Det blir spennende å se på!

http://www.motogp.com/en/news/2019/03/2 ... ced/287184

http://www.motogp.com/en/event/Germany#schedule

EDIT: Den Essence sykkelen over her ser forresten lekker som f ut :yeyeye Jeg er ikke helt overbevist over bærekraften til setet der, men...
Det er mye kult som skjer med designet på syklene når man ikke lenger trenger å legge til rette for bensintank og fossilmotoren med alle sine komponenter.
Sist redigert av Snikendeugle den 24 jun 2019, 11:32, redigert 3 ganger totalt.
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15099
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez » 24 jun 2019, 11:04

Spørsmålet er vel hva man skal med 400NM på 200 kg.?

Det tilsvarer vel (hvis man ganger opp) rundt 2.500-3.000NM i en bil som veier rundt 1.400kg.

Er det ikke bedre og justere dette litt ned, for å øke batterilevetiden og kanskje vekt?

Eller er det ikke helt slik det henger sammen når det kommer til batterier?
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29144
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ » 12 aug 2019, 16:44

Er det slike vi skal cruise på i framtida :eh ?

Newron fra Frankrike...
Newron 2.jpg
Mer on Newron her...:

https://advrider.com/whats-next-newron- ... otorcycle/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5816
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Jompa » 12 aug 2019, 16:53

Jeg blir definitivt ikke å cruise på en sånn sykkel, men så har jeg også lagt det meste av frimtida mi bak meg . :eh
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester