MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av AJ »

Yamaha er på banen med PES1 konsept sykkel, som kan viderutvikles til noe som er vettugt å kjøre med, ser det ut til... ;-)

Spennende!

Bilde

Mer å lese her:

http://www.engadget.com/2013/11/12/yama ... -concepts/

... og en aldri så liten video.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1gEi9c3QUGs[/youtube]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av Bringisen »

Intruder skrev:I MC-nytt 0607 står det skrevet om en el-sykkel kalt KillaCykle som gjør 0-100 på 1,5 sek,0-402 m på 8,168 sek.Toppfarten var da 250 km timen.Batteriet veide 70 kilo.Den var en "eldragbike"...
Er det noen som vet hvor utviklinga har havna nå ?? Og :notlistening er vel fortsatt ingen fare,bruker sikkert mindre enn en mixmaster på tomgang... :-k :redface
Når jeg leser tall som 0-100 km/t på 1,5 sekunder, tenker jeg praktisk. Hvordan er G-krefter og hvordan klamrer man seg fast til slike tider :-k
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av SuperMorten »

Bringisen skrev:
Intruder skrev:I MC-nytt 0607 står det skrevet om en el-sykkel kalt KillaCykle som gjør 0-100 på 1,5 sek,0-402 m på 8,168 sek.Toppfarten var da 250 km timen.Batteriet veide 70 kilo.Den var en "eldragbike"...
Er det noen som vet hvor utviklinga har havna nå ?? Og :notlistening er vel fortsatt ingen fare,bruker sikkert mindre enn en mixmaster på tomgang... :-k :redface
Når jeg leser tall som 0-100 km/t på 1,5 sekunder, tenker jeg praktisk. Hvordan er G-krefter og hvordan klamrer man seg fast til slike tider :-k
Vil anta at det er mulighet for litt bakhjuls-slipp også.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av JanK »

Tacita, elektriske offroadere fra Italia!

http://www.tacita.it/en/



Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av Intruder »

Tohjulinger med elektrisk motor er ikke MC.... :prop:

Men med en hardpappbit inn mot felgen som vi gjorde da vi var små kan det kanskje ligne litt...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:52, redigert 1 gang totalt.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av Æljen »

Syns dette er et unyttig sidespor på lik linje med elbilene. Verditapet er jo enormt siden batteriene har såpass kort levetid. Pris på ny batteripakke er nesten lik nypris på kjøretøyet. Kjørelengde er jo latterlig lav pr lading og som påpekt her tidligere er ladetiden for lang. Hurtiglading vil høyst sannsynelig påvirke levetiden på batteriene. Hver gang man topplader batteriet vil det kreve en "overlading" på ca10%. Hvem gidder å søle bort et par liter bensin hver gang man fyller?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av jhn »

Æljen skrev: ... Hvem gidder å søle bort et par liter bensin hver gang man fyller?
Det gjør vi vel alle ... hvis dette argumentet er viktig, så bør man jo bytte til diesel som har en virkningsgrad på 40-50% mot en bensinmotor på 15-20-25%.
En el-motor er overlegen med kanskje 90-95%.
Jeg tror kanskje ikke produsentene av disse el-kjøretøyene har tro på verdensherredømme riktig ennå, men ser kanskje på dette som forskning. Når batteri-teknologien blir bedre har de selve kjøretøyene så godt som klare

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av gorbys »

Synes han her har et greit syn på saken : http://m.autofil.no/919543/paul-rosenqu ... eneste-tov" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my C6903 using Tapatalk

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av Æljen »

gorbys skrev:Synes han her har et greit syn på saken : http://m.autofil.no/919543/paul-rosenqu ... eneste-tov" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my C6903 using Tapatalk
Jeg har hatt gleden av å møte denne herren. En meget klok mann :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av AJ »

THE SORA...

[img]http://img826.imageshack.us/img826/3323/qv3z.jpg[/img]

Klikk på bildet for mer info, bilder og video.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av jhn »

"En meget klok mann" sies det ... tja mulig det, men han virker nå litt trangsynt og forutbestemt også. Jeg tror ikke batteriteknologien nødvendigvis har kommet så langt som det er mulig å komme, men det virker som han har bestemt seg.

"Kjøpte da en kliss ny Mercedes-Benz 500 SEC AMG. Hadde den i sju år, men vil kreve en hel bibel å ramse opp alt som gikk i stykker på den bilen. Alt som sto Bosch eller VDO på hadde en lei tendens til ikke å holde mål. Bytta kardang tre ganger, men da jeg ga den amerikansk innmat holdt det endelig."
Ang Mercedes, så må jo han ha fått seg en skikkelig mandags-bil ... Mercedes er vel kjent for forholdsvis god kvalitet. Det samme kan vel til en viss grad også sies om Bosch.
Jeg har aldri før hørt at kardangen er en slik forbruksvare som han antyder her, og jeg har heller aldri hørt at folk er så ille plaget av Bosch-produkter.

"- Hydrogen er forresten ingen løsning heller. Hva kommer ut av en hydrogenbil? Vanndamp. Hva vil skje opp Lierbakken på en vinterdag? Det vil bli rene Bislett opp der."
Hvor klok kan man være om man ser på dette som et uoverkommelig problem ... om han anser dette som det ankepunktet som er værdt å nevne, så ...

"Men Solheim og gutta har jo en egen innsikt ..... Den verste av politikergutta er Al Gore, han er den største løgner i historien, verre enn Hitler"
Denne form for argumentasjon kommer sjelden fra en "meget klok" mann med et åpent sinn, og et åpent sinn er vel en forutsetning for å drive utviklingen videre.
Han virker like mye som en hemsko, vil jeg påstå

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:Ingen elektrisk motorsykkel, men såpass morsom å kjøre at jeg faktisk begynner å få trua på at el-MC faktisk også kan bli artig!
Har denne LEAF'en til testkjøring et par dager og må si at jeg så langt altså er positivt overrasket.
Denne ser ut som og oppfører seg som en vanlig bil. God plass har den også. Eneste minuset når det gjelder plassen er noe begrenset bagasjeløsning.
Og åpner man panseret finner man faktisk noe der som ligner en vanlig motor ;-)
Et godt forbilde for de som skal designe el-MC motorer? Kanskje det, gitt...?

Bilde

Bilde
..men...:
Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo:

http://www.tu.no/samferdsel/2013/12/10/ ... er-og-oslo" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av AJ »

HD goes electric :scratch

Ser unektelig spennende ut dette her:

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... a6178cc20e" onclick="window.open(this.href);return false;

http://time.com/2899493/harley-davidson ... -electric/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
Kilde: http://www.mc-avisa.no" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om elektriske motorsykler!

Legg inn av AJ »

ZERO begynner å ligne noe:

Bilde

Ikke bare utseendemessig, men også med specs som begynner å bli konkurransedyktige.
Mer å lese her:
http://www.zeromotorcycles.com/zero-s/sr.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Helt klart en spenende utvkling på EL-MC fronten :yeyeye
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar