Hvordan ble du interessert i mc?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Zotz
Innlegg: 12
Registrert: 21 jun 2011, 12:56
Motorsykkelen din: HD Electra Glide 1340 1994
Sted: Indre Østfold

Re: Hvordan ble du interessert i mc?

Legg inn av Zotz »

Begynte med papp-plater på tråsykkelen som 7 åring, så da må det vel bli sånn :-)
Flytta på landet 11 - 12 år gammel på slutten av sekstitallet, og der var det glissent mellom husa, så ihvertfall dem som bodde litt utenfor allfarvei, sysla med mopeder hjemme på gården, samt noen gamle biler vi kjørte på jordet med. Blei mye skruing også, så da lærte man seg jo hvordan ting hang sammen, eller datt fra hverandre, alt ettersom. Inni låven på den gården vi leide på, fant jeg en dag en skatt. Jeg husker følelsen den dag i dag...En motor til å henge på forhjulet på tråsykkelen! DET var saker. Tror det var fattern som klarte å fremskaffe noen nye stempelfjærer, og noe tenningsdeler. Vi fikk ihvertfall liv i'n. Mener den var av dansk opprinnelse. Vet ikke om den oppfinnelsen var noe succes, men hvis den ikke var det, så forstår jeg det godt. Husker mye smerte og skrubbsår. Det var en type slipesteinrulle som skulle legges ned på forhjulet, og her var det ikke snakk om noe clutch. Hele kladden ble holdt oppe fra forhjulet med håndmakt til sykkelen var i bevegelse, så slapp vi den nedpå og ga gass. Spe guttunge, litt for stor tråsykkel med ballongdekk, tung motor med en ganske så uforutsigbar mekanisme for gasspådrag, og grusvei..Plaster sto ofte på handlelista den gangen. Siste turen fikk jeg ikke æren av selv en gang. En nabogutt skulle også prøve'n. Da hang selvfølgelig gassen seg opp på tur inn på tunet. Han sto i ramma og skreik med all tyngde på bakbremsen, så bakhjulet sto i sju steiner og lagde spor i grusen, mens i andre enden dro totaktern hele ekvipasjen ut av tunet, over noen få meter med gressbakke og rett i strømgjerde. Der gjorde'n en fin salto, og skremte en liten flokk med okser på andre siden. Dem løp blindt, og fattern konfiskerte hele greia, for å blidgjøre bonden. Videre skjebne for den motoren er uviss,
men sommeren etter spleisa jeg og to andre på en sliten og løen Jawa 250, og da var dét den største lykke. Ble 16 etterhvert også, og fikk lappen. Da ble min første motorsykkel for personlig transport etter offentlig vei innkjøpt: 1957 Tempo Sachs 125. Blå.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hvordan ble du interessert i mc?

Legg inn av Svolp »

Fordi onkel alltid har kjørt sykkel.. Gikk og gleda meg fra jeg var 12 år til jeg fylte 16. Den dagen jeg fikk lettlappen var en av de største dagene i mitt liv. For en frihetsfølelse og lykkerus!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Hvordan ble du interessert i mc?

Legg inn av Mysterion »

var egentlig bilmann og kun bil som intreserte meg.... men så fikk en kompis lurt meg opp på R sykkelen sin... jeg var jo ikke imot sykkel. men trodde ikke det var meg...

men da jeg satt der, litt smånervøs og bare vridde rulla til max, løft på framhjulet og faenskapet bare dro i vei no så inn i helvete var jeg solgt :D endte med at jeg kjøpte den sykkelen denne kvelden... hehehe


:\m/:
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FrankM
Innlegg: 47
Registrert: 22 apr 2011, 00:22
Motorsykkelen din: Ducati ST2. 944ccm. 2001.
Sted: Vest-Bamble

Re: Hvordan ble du interessert i mc?

Legg inn av FrankM »

Har vel egentlig vært interessert i Mc siden brutter'n og jeg fikk våre første Corvette'r av bestefar da vi var i 10-12 år's alderen. Husker jeg var ute og kjørte selvfølgelig uten hjelm og skilter, møtte da lensmannen i Drangedal og han bare gliste og hilste å kjørte videre! :prop: Hadde vel viktigere ting å gjøre den gangen (slutten av 70 tallet) :lol .
Brutter'n tok da han var 16 år lappen på lett Mc. Jeg fikk sitte bakpå. Ble moped på meg da jeg ble 16 år 2 år etterpå. Helt ny Tempo Panter (1982) ble innkjøpt for konfirmasjonspengene. :bananas . Brutter'n lappen på tung mc og kjøpte Suzuki gl 650 gl.
Ble så lappen på bil da jeg var 18 år. Begynte på Mc lappen samme året men ble avsluttet pga sen sesong. Bilinteressen var stor og mc lappen ble ikke gjenopptatt. :sorry .
Var inne på tanken flere ganger men det ble ettervært barn, familie og hus som ble prioritert samtidig som det var stadige mc ulykker med tragisk utfall på E-18 som jeg alltid har bodd ved siden av. (Dødsveien gjennom Bamble).
Fikk derfor veldig stor respekt for stor mc. (Skeptisk til å kjøre)
For 2,5 år siden ble jeg singel og i fjor ble jeg med brutter som alltid har kjørt tung mc inn på Mc messa på Lillestrøm. Er jo gøy å se på men som jeg sa til han så ble det som om han skulle se på nye fly! En kan jo ikke kjøre det allikevel.
Nå har du fin anledning nå som du er singel sa han. Ja jo men! Ringte til kjøreskolen dagen etter og begynte på lappen på tung Mc et par uker senere med det resultat at jeg kjørte opp 22-6-2011 :prop: :bananas .
Har blitt helfrelst på MC etter det. :\m/: . Føler meg sikrere nå som en har blitt 45 år. Har ikke trangen etter fart. Det er det å kjøre rolige fine turer som er gøy! :prf
2012: Ca 13000 km. Ducati ST2
2011: Ca. 7500 km. Honda VF750F / Ducati ST2

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvordan ble du interessert i mc?

Legg inn av Dexter »

Kjørte en del moped da jeg var i den rette alderen. Ble egentlig ikke bitt av noen motorsykkelbasill av den grunn direkte, men det dannet sikkert et grunnlag. Etter mopedtiden ble det bil. Så gikk det noen år så fikk jeg prøve motorsykkelen til en kompis av meg, en gammel CBR600F. Etter et par minutter på den skjedde det noe. Likevel, basillen var et stykke unna. Enda noen år senere fikk jeg det for meg at jeg uansett skulle kjøre opp til tung mc. Som tenkt så gjort. Ingen sykkel ventet etterpå, men nå hadde jeg ihvertfall lappen. Enda noen år seinere og litt rikere(?) etter jeg flytta til Finnmark og starta å jobbe i kongens klær kom jeg over en dag at jeg skulle kanskje se litt på dette greiene. Lufta d for kjærringa som slettes ikke var fremmed for tanken. Så da kjøpte jeg bruktguiden til Bike og begynte å leite. Etter å ha lest ut denne blekka, som er veldig bra synes jeg, kom jeg sånn nogenlunde frem til hva jeg ville ha. Så var det å begynne på Finn.no å se hva en kunne finne i nærområdet. Som de fleste skjønner så er det lange avstader oppi dær, så nærområdet er innenfor en radius på 600km... og så plutselig kom det en annonse på en 99modell ZX6R... den kjøpte jeg! Den ble etterhvert døpt til "lille grønne", og så slik ut:
[album]196[/album]
Da jeg fikk denne begynte det jo etterhvert å bli litt morro, men mye rusten i kroppen, det var jeg. Så skal det sies - jeg opplevde det som lite inspirerende å bo i Lakselv og kjøre motorsykkel... jeg hadde 3 veier å velge mellom, og jeg måtte kjøre alene... da sier det seg selv at det blir ikke så mange kilometer. Sommeren 2009 flyttet vi til Kongsberg, og så fant jeg MCsiden.no. Etter det har det bare gått oppover! Nå har jeg flust med folk å kjøre med! Jeg har et fantastisk utgangspunkt for en mengde fine turer, og nå har jeg jammen fått kjørt litt mer kilometer også. Selv om lille grønne er en morsom sykkel, så var det ikke rett sykkel for mitt bruk, så høsten 2010 bytte jeg sykkel til denne:
[album]1976[/album]
2006 modell Honda CBF1000 - Hu heter "Jane" :knegg

Svært fornøyd med denne. Det er en kjøremaskin som bare går å går. Hjelper det mot å bli bitt av basillen? Nope! Gleder jeg meg til jeg kan ut og kjøre igjen? Jepp!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Hvordan ble du interessert i mc?

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg hang en del med en kamerat som hadde en Yamaha FZR 750 OW-01 plakat på veggen.
Ble ganske så forelsket i den sykkelen.
Etterhvert så ble det jo lappen på moped og en Honda MTX 50 som jeg kjørte og mekket en del på.
Når jeg tok billappen så fikk jeg et veldig bra tilbud på mc-lappen samtidigt.
Så jeg slo til på det. :thumleft

Prøvde i en periode å bytte bilen min i en Yamaha XT350 som en på skolen min hadde.
Men ble ikke noe av det. Fikk ikke egen sykkel før jeg kjøpte en Kawa LTD 440 i 1996.
Den ble solgt i 1997 selvfølgeligt når den var slik jeg ville ha den, men jeg hadde rett og slett vokst fra den.
Ble ikke mer MC før min Yamaha SR 500 i 2006. Og etter det så ha det blitt masse sykler og mekking. ;e :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Svar