BMW R1250 GS

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av tagesk »

Kwak skrev:Er vannkjøling bekreftet? Sylindrene SER luftkjølte ut.
Ingenting er bekreftet.
Men om du ser på bilde tatt forfra ser du noe som ser ut som radiatoerer under tanken.
Og hullet på siden vil være hvor den varme luften kommer ut.
Dersom bildene er ekte, vel å merke!

En annen sak er at alle ser ut til å være forbløffet over at BMW greide å møte Euro-4 med sine luftkjølte maskiner.
Å klemme luftkjølt gjennom Euro-5 har jeg ikke hørt noen si er mulig.
Da er vannkjøling det eneste naturlige.
ELler å droppe hele GS-serien; men det er utenkelig med de salgstallene som vi ser.

En vannkjølt boxer vil trenge mye mindre kjøling enn en motor som er monternt under tanken.
Husk: Selv 1150GS som bruker 0,7 l/mil greier seg godt uten annet enn luftkjøling av sylindrene.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av tagesk »

Bilde

Jeg synes ellers det ser ut som om det står r1000GS på sidevesken.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av rogg »

Ville tro dem brukte stor R... Vanskelig å se gitt..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av joo »

Rykteryktene har sagt at de skal beholde litt kjøleribber på sylindrene, så det stemmer med ryktebildene.
Syntes også det ser ut som sylinderne står høyere, men det er vel bare et visuelt bedrag... og det første som subber i svingene på eksisterende R er sida på skosålene...

Mine ønsker om forbedringer går mest på vindskjerm som er bedre enn originalen på GS!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av norseXL »

Veskekjølt trenger ikke å bety vannkjølt, kan tenkes de har utvidet oljekjølingen de allerede har rundt eksosporten til hele toppen og øvre del av sylinderen.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av tagesk »

norseXL skrev:Veskekjølt trenger ikke å bety vannkjølt, kan tenkes de har utvidet oljekjølingen de allerede har rundt eksosporten til hele toppen og øvre del av sylinderen.
Absolutt en mulighet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
norseXL skrev:Veskekjølt trenger ikke å bety vannkjølt, kan tenkes de har utvidet oljekjølingen de allerede har rundt eksosporten til hele toppen og øvre del av sylinderen.
Absolutt en mulighet.

[TaSK]
Er vel noe lignende Moto Guzzi har gjort på sine siste modeller, bl.a. Norge 1200, om jeg ikke tar helt feil - hvor oljekjøleren er blitt større (med økt kjølekapasitet) og i tillegg utstyrt med kjølevifte. Høres ut som en løsning som kan funke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av joo »

AJ skrev: Er vel noe lignende Moto Guzzi har gjort på sine siste modeller
Interessant, her må googles :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av norseXL »

AJ skrev:
tagesk skrev:
norseXL skrev:Veskekjølt trenger ikke å bety vannkjølt, kan tenkes de har utvidet oljekjølingen de allerede har rundt eksosporten til hele toppen og øvre del av sylinderen.
Absolutt en mulighet.

[TaSK]
Er vel noe lignende Moto Guzzi har gjort på sine siste modeller, bl.a. Norge 1200, om jeg ikke tar helt feil - hvor oljekjøleren er blitt større (med økt kjølekapasitet) og i tillegg utstyrt med kjølevifte. Høres ut som en løsning som kan funke.
Det Guzzi har gjort er vel bare det BMW har gjort siden R1100 kom, litt oljekjøling rundt eksoskanaler. Kjølevifte for oljekjøleren fås også til BMW, fåes iallefall til Offical User-modellene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av tagesk »

norseXL skrev:Kjølevifte for oljekjøleren fås også til BMW, fåes iallefall til Offical User-modellene.
BMW RT i politi-utgave har vifte for å kunne stå og gå på tomgang.
Så vidt jeg vet er ikke vifte å få kjøpt til GS.
Noen som vet om (det norske) politiets 12GS har vifte?

[taSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av norseXL »

tagesk skrev:
norseXL skrev:Kjølevifte for oljekjøleren fås også til BMW, fåes iallefall til Offical User-modellene.
BMW RT i politi-utgave har vifte for å kunne stå og gå på tomgang.
Så vidt jeg vet er ikke vifte å få kjøpt til GS.
Noen som vet om (det norske) politiets 12GS har vifte?

[taSK]
Usikker på om de norske har det, sørover i Europa står jo syklene og går mens politiet dirigerer trafikken, lite av det i Norge. Dessuten er vel syklene i Norge bygd opp av Ferno Norden istedet for det mere logiske å kjøpe ferdig fra BMW.
Vifte til Official user er det bare å kjøpe, men det trengs sikkert O.U. ledningsnett også, skjønt man kan jo fikse det med en bryter og et relé.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:Bilde

Så rare LED-lys at det nesten er kult.


Bilde

Men det ser ut som om sylindrene står høyere opp.
Og bakkeklaringen ser ut til å være enorm; hva er hensikten med det, tro?

[TaSK]
LED lysene synes jeg ser kule ut og jeg ønsker det hjertelig velkommen , kanskje den får Xenonmulighet også , hvem vet.
Justerbart kåpeglass og bedre aerodynamic ser ut til å være mulighet her.
Om bakkeklaringen er høyere kan være at øye bedras , men sylindrene ser virkelig anderledes plassert ja......
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av norseXL »

Bringisen skrev:
tagesk skrev:Bilde

Så rare LED-lys at det nesten er kult.


Bilde

Men det ser ut som om sylindrene står høyere opp.
Og bakkeklaringen ser ut til å være enorm; hva er hensikten med det, tro?

[TaSK]
LED lysene synes jeg ser kule ut og jeg ønsker det hjertelig velkommen , kanskje den får Xenonmulighet også , hvem vet.
Justerbart kåpeglass og bedre aerodynamic ser ut til å være mulighet her.
Om bakkeklaringen er høyere kan være at øye bedras , men sylindrene ser virkelig anderledes plassert ja......
Kan jo skje at det blir LED over hele fjøla, xenon er vel på vei ut på bil iallefall.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av rogg »

norseXL skrev:
Bringisen skrev:
tagesk skrev:Bilde

Så rare LED-lys at det nesten er kult.


Bilde

Men det ser ut som om sylindrene står høyere opp.
Og bakkeklaringen ser ut til å være enorm; hva er hensikten med det, tro?

[TaSK]
LED lysene synes jeg ser kule ut og jeg ønsker det hjertelig velkommen , kanskje den får Xenonmulighet også , hvem vet.
Justerbart kåpeglass og bedre aerodynamic ser ut til å være mulighet her.
Om bakkeklaringen er høyere kan være at øye bedras , men sylindrene ser virkelig anderledes plassert ja......
Kan jo skje at det blir LED over hele fjøla, xenon er vel på vei ut på bil iallefall.
Du sier noe der...Led kommer mer og mer...det vil si at mine xenon blir dyrere å bytte..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1250 GS

Legg inn av Bringisen »

Ja utvikling av LED går kjempefort og det er sikkert ikke lenge til en LED lykt kan gi samme lysutbytte som Xenon og da ser ikke jeg heller noen fordeler med Xenon fremfor LED.
Jeg er i elektrobransjen og ser at det hver måned utvikles nye LED erstatninger for glødepæren , nå finnes nesten alt av erstaninger men fremdeles må der mye LED til for å gi tilsvarende lys. Det er enda ikke utviklet LED normalpære som tilsvarer sterkere enn 40w glødepære. Men dettte var litt offtopic :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar