Grubler på ny sykkel??

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37873
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av AJ »

Svolp skrev:Jeg har styre hever til min zzr, regner med at det er og skaffe til GTR også. trur du kommer til og angre hvis du går ned til en tourer i 800-900 klassen etter og ha kjørt den du har nå.
Skjønner forsåvidt synspunktet du kommer med her, Svolp. Men er ikke nødvendigvis enig. Tror nok en del får en a-ha! opplevelse ved å gå ned i kubikk. Å kjøre MC handler ikke bare om mye kubikk og mye effekt, det handler like mye om håndterbarhet og motorkarakter.

Er folk her på MCsiden.no som jeg tror er veldig godt fornøyd med "nedskaleringen", som f.eks Bringisen, som kvittet seg med sin GS 1200 (tror jeg det var...) og skaffet seg en GS 800 i stedet...
Skriver tror i kursiv fordi han få komme med sine betraktninger rundt valget selv, men på meg virker det i hvert fall som at han er veldig godt fornøyd med valget :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Svolp skrev:Jeg har styre hever til min zzr, regner med at det er og skaffe til GTR også. trur du kommer til og angre hvis du går ned til en tourer i 800-900 klassen etter og ha kjørt den du har nå.
Ser at det finnes risers til GTR også, men tror du ikke Kawasaki kommer med en oppdatert GTR i 2013 ettersom ZZR 1400 er ny i 2012? De påstår jo at masse er forandret på den.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Svolp »

Det kan godt være gtline men det vet jeg ikke.. zzr fikk jo en skikkelig overhaling med større motor på 1448ccm3 og 215hk. Ble litt lengere og blir nå levert med antispinn. nytt instrument panel og front. Kan med varmt hjerte anbefale deg en zzr også etter mine første 17000km i sommer. En rå sportsturer som etter min mening det ikke fins maken til :-) Gjerne litt objektiv men dog.. Sitter ikke så fremoverlente men gjerne noe mer en på din nåværende sykkel. prøvde gtr selv når jeg var på jakt men for meg ble den litt for 'ren' touring. Når det er sagt en meget kjekk sykkel.

Kan mye mulig trives med en mindre sykkel også men kubikk og krefter er for meg avgjørende med full oppakking og to på sykkelen. alt er jo avhengig av bruken til den enkelte.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Sitter å koser med med nye nummeret av Bike å ser at Kawasaki har planer om en Versys i 1000 kubikk i 2012.
Det høres veldig interessant ut, håper bare de ikke lager den så veldig høy.
BMW 1200 GS kommer med oppdateringer og vannkjøling.
Stadig får man mer å gruble på :thumleft
Får vel smøre seg med tålmodighet å se hva som dukker opp i løpet av vinteren.
Blir veldig usikker på å bytte meg helt ned til 800 kubikk. :scratch

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av ArcticTiger »

Hvis du vil lese mer om den ypperlige all-round-sykkern Triumph Tiger 1050, så sjekk ut forumet http://www.tiger1050.com" onclick="window.open(this.href);return false; Her er det myye erfaringer, kunnskap og diskusjoner om den modellen, med brukere fra hele verden. Den før omtalte senkingen har en egen tråd.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Snikkeren »

Du trenger ikke å gå helt ned til 800, det holder å gå ned til 900. ;e

TDM 900 er ikke så veldig høy, men en del høyere enn f.eks GSX 650F'en jeg hadde. Men likevel når man lettere ned til bakken på den, da den er ganske smal. Fruen som er 163 cm høy når fint ned på TDM'en, selv om ikke hele fotbladet er nedi.

En Versys på 1000 kubikk høres veldig interressantut. Fikk bladet i posten i dag, så jeg får sjekke hva som står der. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37873
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av AJ »

GTline skrev:Sitter å koser med med nye nummeret av Bike å ser at Kawasaki har planer om en Versys i 1000 kubikk i 2012.
Veldig interessant nyhet, som jeg egentlig bare har venta på :-)
Tror jeg har nevnt det et par ganger her inne på MCsiden.no også... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av KawaSuki »

Mener , at Versys 650 , har setehøyde på 84 cm , og tror nok ikke at 1000 kubikkeren ,
blir lavere .
Kawasaki 1000sx , var ikke kommet da jeg kjøpte Suzukien , så med min høyde over
havet , og mitt behov for tohjuling , sto valget mellom Bandit 1200Sa og
Honda Cbf 1000 F .
Ble anbefalt Suzukien av en mekaniker hos en forhandler , som har begge deler .
Dette på grunn av at jeg kjører en del med " mye " , bagasje .
Mora og dattera blir ofte diskutert , men det enkle er jo ofte det beste , iallefall over tid ! .
Da du ikke er noen " Grønning " , GT-line , tror jeg nok du vil finne noe som faller i smak .
Jeg har iallefall den ærfaring , at det kan lønne seg å snakke med mekanikere , istedet
for selgeren !. :prf
Lykke til !! . ;e

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Regner med at de vil lage et lavere sete til Versys 1000 også.
Til 650 finnes det et lavere sete....2 cm smalere og 2 cm lavere.
Kawa har også lavere sete til f.eks GTR.
Så det kan jo finnes et håp om å rekke ned.

Truimh 1050 må jeg imidlertid gjøre noe mer med for der "dingler" jeg med beina selv med lavt sete.
Ikke at jeg trenger å ha helen neddi på begge sider med litt greit med mer en ytterst på tåspissen.

Tror jeg heller mer og mer mot en "halv offroad", hører mye positivt om dem og det er den eneste type sykkel jeg aldri har eid.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av tagesk »

GTline skrev: BMW 1200 GS kommer med oppdateringer og vannkjøling.
Nåja, det gjenstår å se.
Siden 2009 har akkurat det der vært nevt et par ganger i måneden.
Med de siste endringene kan det godt tenkes 1200-motoren godkjennes som Euro-4.
Da vil det ikke være nødvendig med en ny motor på mange år.

Ellers, til trådens tema: Jeg synes å huske at en 12GS med de korte demperne fra Wilbers og det lave setet er under 80 cm høy.
Skal sjekke.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av KawaSuki »

Hva med " GUSSI " , da ( tagesk ) , leste en test av Stelvio og BMW Gs , der
Stelvioen fikk vel så god omtale som BMW`en . Dette var en On-road test ! .
Så har vi Moto Gussi Norge da , som også er en flott Tourer , om enn en litt tyngre
sykkel , men med lavere setehøyde .
Det vil være artig å høre din mening om disse , da du tross alt bor i Italia ? . :scratch
Håper , på litt informasjon ! . :-k

KawaSuki

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Fidel »

Jeg har jo en 2011-modell Guzzi Stelvio 1200 NTX, og har også kjørt en del 1200 Norge. Jeg er så klart sveiseblind når det gjelde Guzzi - for meg er det ikke annet som gjelder. Men objektivt sett er det faktisk en sykkel å vurdere om du har lyst på en dualsporter, reise-enduro eller "mega-offroader" eller hva man nå skal kalle klassen. Jeg har to bekjente som har konvertert fra 1200GS til Stelvio, og de er fornøyde med det. Jeg vet ikke om noen som har konvertert andre veien ;-)

1200 Norge: Fin sak, særlig etter at den fikk oppdatert bakdemperen i 2009. Den var en smule svampete før det. Den virker stor på bilder, men når man ser den i virkeligheten, er den faktisk svært overkommelig i størrelsen.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av GTline »

Fidel skrev:Jeg har jo en 2011-modell Guzzi Stelvio 1200 NTX, og har også kjørt en del 1200 Norge. Jeg er så klart sveiseblind når det gjelde Guzzi - for meg er det ikke annet som gjelder. Men objektivt sett er det faktisk en sykkel å vurdere om du har lyst på en dualsporter, reise-enduro eller "mega-offroader" eller hva man nå skal kalle klassen. Jeg har to bekjente som har konvertert fra 1200GS til Stelvio, og de er fornøyde med det. Jeg vet ikke om noen som har konvertert andre veien ;-)
Jeg har surfa rundt på nettet for å finne setehøyde på Stelvio...84-82 cm er det jeg finner.
Men finnes det lavere sal f.eks til denne?
Den som er standard ser jo ganske polstra ut.
Hva er service intervallene på en Guzzi Stelvio?

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Fidel »

GTline skrev:Jeg har surfa rundt på nettet for å finne setehøyde på Stelvio...84-82 cm er det jeg finner.
Men finnes det lavere sal f.eks til denne?
Den som er standard ser jo ganske polstra ut.
Hva er service intervallene på en Guzzi Stelvio?
Jeg tror ikke du skal se deg helt blind på salhøyden, fordi den er ikke så veldig bred så man kan nå godt ned likevel (jeg er ikke så veldig lang i beina selv, kan man si). Setehøyden er justerbar, og det er opplagt noen cm å gå på ved å ta litt av stoppingen i salen.

Serviceintervallene er 10000 km. Og de er temmelig billige, for ventiljusteringer osv går i en fei :-)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Grubler på ny sykkel??

Legg inn av Relax »

Hva med å få laget en ny sal på en sykkel du liker? En som bygger litt mindre i høyden, men kanskje også er litt smalere. Hvis det er snakk om få cm burde det gå an. Finnes jo stder som lager de flotteste saler for hånd..
"Do the right thing"

Svar