Lekkasje på gaffel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Shadow1100
Innlegg: 3
Registrert: 14 sep 2011, 16:02
Motorsykkelen din: Honda Shadow 1100

Lekkasje på gaffel

Legg inn av Shadow1100 »

Jeg har nylig kjøpt en Shadow 1100 - 1988 mod. Det var lekkasje på høyre gaffel og dette ble rep. av selger. Foring og simmering ble skiftet på begge sider før kjøpet, men det lekker fremdeles litt på høyre side. Ble fortalt at indre bein var ok. Setter pris på om noen har gode tips om hva som kan være årsaken. :scratch

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av ejs »

:thumleft

Dersom røret er ok, må det jo være simmeringen det er noe galt med.eller at det lekker mellom ytterrøret og simmering(lite trolig.)

:janikk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av Geir »

Shadow1100 skrev:[klippe] Ble fortalt at indre bein var ok. Setter pris på om noen har gode tips om hva som kan være årsaken. :scratch
Ble fortalt? Har du sjekket om det er sår/skader - om enn så små - på den delen av gaffelbeinet som er over støvtettingen (og dermed også over simmerringen...) når fremhjulet er uten belastning? Selv den minste rift/skade/rustflekk/whatever i overflaten der kan knekke simmerringen på et øyeblikk og da er lekkasjen et faktum... Rimelig enkelt å sjekke ved å "føle" på gaffelbeinet med fingrene eller se nøye etter i god belysning.

Var forresten borti et tilfelle på en VF for mange år siden der gaffelen var forsynt med ventil for luftpåylling. Skiftet simmeringer på begge, og fylte forsiktig på med luft (i tillegg til ny olje selvsagt...). Det ene beinet var tett som flaske, det andre tett som en sil... :doh Viste seg at litt mer luft var det som skulle til for at det lekke beinet skulle holde tett. Hadde ellers trodd at for mye luft var mer til skade enn til gavn, men ikke i det tilfellet... :-k

Edit, gløymde noko: Kan selvsagt være at simmerringen ble skadet ved montasje - er lynraskt å rive den på kanten på toppen av beinet når den tres på hvis ikke kanten er dekket med en runde tape, plastfolie eller noe i den gaten.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Shadow1100
Innlegg: 3
Registrert: 14 sep 2011, 16:02
Motorsykkelen din: Honda Shadow 1100

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av Shadow1100 »

Takk for tips. :-) Skal sjekke gaffelbein i kveld.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av bm »

Sjekk at simmringene er montert rett vei, har selv bommet på det...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Shadow1100
Innlegg: 3
Registrert: 14 sep 2011, 16:02
Motorsykkelen din: Honda Shadow 1100

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av Shadow1100 »

Takk for hjelpa. :D. Simmering står feil vei på gaffel som lekker. Selger har sagt seg villig til å dekke kostnader for å rette på feilen. Har litt lyst å mekke selv , :scratch :scratch men har ikke gjort tilsvarende før. Er det mye arbeid og vanskelig?

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av Geir »

:-k Å montere simmerringene feil vei er visst mer utbredt enn jeg ante. Uansett; hvis du bare skal bytte simmerring og ikke plukke ned hele gaffelbeinet for rengjøring, skifte av glideforinger osv. er det rimelig enkle greier. Slik ville jeg gått frem:

1. Kjøp ny simmering og evt. støvtetting og låsering. Hvis det har lekket ut mye olje; kjøp samme olje som selger brukte da han monterte simmerringen feil. Har selger ikke skiftet olje kan dette være en gylden anledning til oljeskift og overhaling av gaffelbeina generellt. Her kan du lese og se bilder av hvordan jeg gjorde det nå sist...
2. Skru av forhjul, kalippere, skjerm og annet som er festet til gaffelbeinet som skal få ny simmerring.
3. Løs "lokket" på toppen av gaffelen. Ikke skru den helt av nå - det gjør du senere hvis oljepåfylling/overhaling er nødvendig.
3. Løse festene i styrekronene og trekk gaffebeinet løs.
4. Rengjør innerrøret for smuss & skitt uten å stripe det opp. Sjekk nøye at det ikke er hakk/rust/andre skader på innerrøret.
5. Vipp løs støvtettingen med et skrujern eller annet egnet verktøy og trekk den av innerrøret. Bruk gjerne litt olje eller fett - jeg bruker litiumfett - slik at støvtettingen glir greit av. NB! Hvis støvtettingen skal gjenbrukes; legg et tørn med elektrikkertape, plastfolie eller hva du nå måtte foretrekke, rundt toppen av innerrøret (altså toppen av gaffelbeinet). Hensikten er at støvtettingen ikke skal rives på evt. grader på toppen av innerrøret.
6. Frigjør låseringen som holder simmerringen på plass i ytterrøret (altså nedre del av gaffelbeinet) og la den gå samme vei som støvtettingen.
7a. Pirk opp simmerringen med et lite skrujern eller hva du foretrekker å bruke. Det viktige her er at innerrøret ikke blir skadet i prosessen. Legg gjerne et noen runder elektrikkertape rundt innerrøret så nære simmeringen som mulig - tapen beskytter litt skulle verktøyet glippe...
7b. Lykkes du ikke i å pirke ut simmerringen kan du dele gaffelen helt. Noe mer arbeid, men må man så må man. I så fall begynner du med å skru av "lokket" på toppen av gaffelen og tar ut fjær, evt. avstandstykker, olje, osv. Legg merke til rekkefølgen slik at du får det riktig sammen igjen... NB! Når du skrur av "lokket" på toppen av gaffelbeinet presser fjæren på dette slik at når du når siste gjenge vil "lokket" muligens sprette avgårde hvis du ikke holder mottrykk på det. Det er ikke nødvendig å stå med mulen over der for å si det slik... Løs umbracoskruen i bunnen på gaffelen, og trekk indre og ytre gaffelbein fra hverandre etter glidehammerprinsippet. Simmerringen, etc. følger nå med innerrøret ut.
8. Har du lykkes med å pirke løs simmerringen som beskrevet i 7a kan du fjerne tapen du la på sist og trekke simmerringen av gaffelbeinet. Ikke kast den enda. Tapen/plastfolien på toppen kan bare være på. Merk at det nå er fritt frem for oljen i gaffelbenet til å renne ut dersom du ikke holder det vertikalt. Hvis du har gått for 7b; les hele posten jeg lenker til i pkt. 1
9. Har du lykkes med å pirke løs simmerringen som beskrevet i 7a kan du gå til pkt. 7 i posten jeg linker til i pkt. 1.

Dette er som sagt enklere enn denne heller lange leksa kan gi inntrykk av... Lykke til! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av dypen »

Min R1 2001 blir litt fuktig på høyre gaffelben tilsvarende trådstarter, ikke lekkasje men starten på ... ser det blir en tynn ring der støvtetting stopper etter 12 - 15 mil. Etter litt googling ser jeg det er høyre som lekker på disse modellene. 1998 til 2001 er like tror jeg, usikker på hva som er annerledes på 2002 og nyere. Er gaffelbeina like og er det noe spesielt som gjør at høyre lekker først ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av dypen »

Noen som har renset tetteringene ved hjelp av denne metoden?

http://www.sealmate.net/forkseals.html
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av haakeik »

dypen skrev: 16 okt 2019, 23:54 Noen som har renset tetteringene ved hjelp av denne metoden?

http://www.sealmate.net/forkseals.html
Jepp, har en slik selv. Den er fin til å grave ut litt smårusk som har ført til litt lekkasje.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av AJ »

Jeg har en annen type, "Seal Doctor", som ikke funket på lekkasjen jeg hadde på den forrige KTM'en:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=349695#p349695
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av gsx750_80 »

dypen skrev: 16 okt 2019, 23:54 Noen som har renset tetteringene ved hjelp av denne metoden?

http://www.sealmate.net/forkseals.html
Jeg har benyttet Sealmate to ganger, med noen måneders mellomrom, da jeg fikk lekkasje på det ene gaffelbeinet på min Ninja 250R.
Begge ganger tok det bare noen minutter å bli kvitt oljelekkasjen. Sykkelen har rullet 10-20 000 km siden disse hendelsene, og jeg har ikke registrert lekkasjer siden. Som de sier i en video jeg så der Sealmate ble forklart, så skyldes lekkasjer ofte kun partikler som ligger mellom
pakning/simmering og gaffelbein. Sealmate kan fjerne lekkasjen i mange tilfeller.
Hadde jeg ikke tilfeldigvis hørt om, og forsøkt Sealmate, så antakelig betalt 3-4000 NOK unødvendig, for en reparasjon.
En bekjent benyttet samme verktøy i forbindelse med lekkasje på sin Ducati Monster. Også han ble kvitt problemet.

Jeg bestilte direkte fra California, og fikk Sealmate i et vanlig brev, 6-7 dager senere. Jeg har sett at enkelte forhandlere selger samme produkt for flere ganger prisen man får ved handel direkte fra Sealmate http://sealmate.net/ ...

Sealmate har spart meg tusener av kroner.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lekkasje på gaffel

Legg inn av mekkern »

jess-enten kjøpe slik eller lage en tilsvarende i tynn plast.
Funker som bare rakkern hvis det bare er litt dritt/insektrester. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar