Suck, squeeze, bang, blow... Forbrenningsmotor.
Det som står i instruksjonsboka er gjerne det rette Forrige boxern min hadde høyere kompresjon enn den jeg nyter å ha under ræva nå. Så den gamle skulle ha 98, den "nye" skal ha 95. Så da blir det servert etter specs.
Jeg er derimot mer opptatt av at bensina ikke skal bli gammel. Pumpebensin er faktisk ferskvare. Nesten tom tank når det er vinteropplag og påfyll av en dunk ferske saker når våren og frislippet nærmer seg.
hvilken bensin bruker du.
Re: hvilken bensin bruker du.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: hvilken bensin bruker du.
bm skrev:Noe mere å tenke på i forhold til årstidene.
http://www.dinside.no/885130/forskjell- ... nterbensin
Jøss - man lærer
- da vet jeg hvorfor gressklipper'n har problemer med å starte en kald vinterdag .... øhh, eller var det snøfreser'n?? Uansett - feil bensin for årstiden
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Sted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: hvilken bensin bruker du.
Jeg liker V power fra Shell. Kan itte dokumentere høyere fart i sving eller flere hester. Føler alikevel at den går bedre og penere gange ved hardkjøring.
Føles det greit, spiller det itte noe om den koster noe mere. Blir itte den største utgiften je har på motorsykkelinteressen min.
Føles det greit, spiller det itte noe om den koster noe mere. Blir itte den største utgiften je har på motorsykkelinteressen min.
Re: hvilken bensin bruker du.
95 oktan her.
den går ikke noe bedre på høyere oktan desverre på grunn av gammel teknologi og forgasser.
den går ikke noe bedre på høyere oktan desverre på grunn av gammel teknologi og forgasser.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: hvilken bensin bruker du.
Merkelig nok er det ingen forskjell på shell, esso, statoil og hydro sin bensin
Jeg har flere venner som jobber på mongstad. Der drivstoffet blir "blandet" fylt opp på tankbiler å kjørt ut til de forskjellige stasjonene. Salgsgimmik som vi lar oss lure av
Oktantallet er selvfølgelig forskjell på, men 95 er lik samme hva de kaller den :-) (slik er det hvertfall her i bergen, tviler på det er noe annerledes andre plasser)
Jeg har flere venner som jobber på mongstad. Der drivstoffet blir "blandet" fylt opp på tankbiler å kjørt ut til de forskjellige stasjonene. Salgsgimmik som vi lar oss lure av
Oktantallet er selvfølgelig forskjell på, men 95 er lik samme hva de kaller den :-) (slik er det hvertfall her i bergen, tviler på det er noe annerledes andre plasser)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: hvilken bensin bruker du.
Om bensinen er stort sett den samme,kommer det (?) oss forbrukere til gode med priskonkurranse mellom selskapene..LordShaft skrev:Merkelig nok er det ingen forskjell på shell, esso, statoil og hydro sin bensin
Jeg har flere venner som jobber på mongstad. Der drivstoffet blir "blandet" fylt opp på tankbiler å kjørt ut til de forskjellige stasjonene. Salgsgimmik som vi lar oss lure av
Oktantallet er selvfølgelig forskjell på, men 95 er lik samme hva de kaller den :-) (slik er det hvertfall her i bergen, tviler på det er noe annerledes andre plasser)
PS ! Jeg tror på julenissen,også...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: hvilken bensin bruker du.
Det er en (liten) forskjell mellom Shell, Esso etc.
Forskjellen ligger i et "additiv" som tilsettes i det bensina er på vei inn i tankbilen!!
Når tankbilsjåføren ankommer et tankanlegg (Eks. Esso Skålevik) så lager han en lasteplan som inneholder hvilke produkter han vil ha, mengder o.s.v. Når han deretter fyller fra en bestemt lastearm, vet systemet om han skal ha Esso, Shell, Texaco etc. additiv i bensinen.
Grunnbensinen er den samme, men i følge oljeselskapene er det additivene som gjør susen :) og holder innholdet i disse strengt hemmelig..
Farging av diesel foregår på samme måte. sjåføren bestiller avgiftsfri eller avgiftsbelagt, og en lik injector som for additivet, sørger for en passende mengde "dye" slik at produktet får rett farge.
Forskjellen ligger i et "additiv" som tilsettes i det bensina er på vei inn i tankbilen!!
Når tankbilsjåføren ankommer et tankanlegg (Eks. Esso Skålevik) så lager han en lasteplan som inneholder hvilke produkter han vil ha, mengder o.s.v. Når han deretter fyller fra en bestemt lastearm, vet systemet om han skal ha Esso, Shell, Texaco etc. additiv i bensinen.
Grunnbensinen er den samme, men i følge oljeselskapene er det additivene som gjør susen :) og holder innholdet i disse strengt hemmelig..
Farging av diesel foregår på samme måte. sjåføren bestiller avgiftsfri eller avgiftsbelagt, og en lik injector som for additivet, sørger for en passende mengde "dye" slik at produktet får rett farge.
Re: hvilken bensin bruker du.
Hummm... Var det ikke snakk om at Statoil sin hadde 10% etanol ellerno i sin 95 blanding, mens de andre ikke hadde det? Løst fra minnet, sent på natten etter en lang arbeidsdag og litt rødvin etter altså
It is better to exist unknown to the law.
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: hvilken bensin bruker du.
gsx750_80 skrev:Baltazar skrev:Jeg har en teori om at sykkelen går litt jevnere og litt bedre når jeg fyller 98 blyfri isteden for 95.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
"Som nevnt er det mange potensielt uheldige følger for kjøretøyer og eiernes økonomi, som
følge av etanol som i økende grad blandes i drivstoffet.
I April har en rekke leverandører sagt følgende om etanol i drivstoff de selger, i følge
http://www.mikroflyklubben.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... -og-etanol :
ESSO : Allerede i dag er det 5 % etanol i bensin som selges av dem, mange steder i landet.
Andelen forventes å øke til 10 % etanol etterhvert.
STATOIL: 5 % etanol i 95 oktan, 0 % i 98 oktan.
UNO-X: Muligens 5 % etanol fra 2011.
SHELL: Ikke etanol før november 2010. Eksakt etanolinnhold etter den tid ikke angitt.
.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: hvilken bensin bruker du.
en motor som kan gå på 95 okt, går ikkje bedre på98 unntatt viss motoren er trimmet av noe slag( høyere kompresjon feks.) 98 okt har høyere bankefastet , og tåler høyere komp før den sjøltenner. Finns sikker dei som kan utdype dette mer, men det var min enkle forklaring.Baltazar skrev:gsx750_80 skrev:Baltazar skrev:Jeg har en teori om at sykkelen går litt jevnere og litt bedre når jeg fyller 98 blyfri isteden for 95.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
"Som nevnt er det mange potensielt uheldige følger for kjøretøyer og eiernes økonomi, som
følge av etanol som i økende grad blandes i drivstoffet.
I April har en rekke leverandører sagt følgende om etanol i drivstoff de selger, i følge
http://www.mikroflyklubben.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... -og-etanol :
ESSO : Allerede i dag er det 5 % etanol i bensin som selges av dem, mange steder i landet.
Andelen forventes å øke til 10 % etanol etterhvert.
STATOIL: 5 % etanol i 95 oktan, 0 % i 98 oktan.
UNO-X: Muligens 5 % etanol fra 2011.
SHELL: Ikke etanol før november 2010. Eksakt etanolinnhold etter den tid ikke angitt.
.