Ja, det er ting som tyder på at 98 oktan bensin i flere tilfeller inneholder mindreBaltazar skrev:Jeg har en teori om at sykkelen går litt jevnere og litt bedre når jeg fyller 98 blyfri isteden for 95.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
etanol enn 95 oktan. Etanol i drivstoff gir dårligere drivstofføkonomi enn bensin uten etanol,
og kan ha en rekke andre skadevirkninger pga korrosive egenskaper og det at en del
pakninger og plastdeler ikke har godt av etanol.
Har stått en del om dette i tidligere tråd(er), Siterer:
"Som nevnt er det mange potensielt uheldige følger for kjøretøyer og eiernes økonomi, som
følge av etanol som i økende grad blandes i drivstoffet.
I April har en rekke leverandører sagt følgende om etanol i drivstoff de selger, i følge
http://www.mikroflyklubben.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... -og-etanol :
ESSO : Allerede i dag er det 5 % etanol i bensin som selges av dem, mange steder i landet.
Andelen forventes å øke til 10 % etanol etterhvert.
STATOIL: 5 % etanol i 95 oktan, 0 % i 98 oktan.
UNO-X: Muligens 5 % etanol fra 2011.
SHELL: Ikke etanol før november 2010. Eksakt etanolinnhold etter den tid ikke angitt.
For min egen del vil jeg foreløpig benytte 98 oktan fra Statoil på MC, gressklipper og båt,
til jeg evt mottar nye opplysninger som tilsier noe annet.
98 oktan blir noe dyrere per liter, men betaler seg forhåpentligvis i form av både
bedre drivstofføkonomi og redusert slitasje og mindre trøbbel."
I feks USA, der etanol har vært tilsatt bensin i større grad, og lengre enn i Norge, hevder folk å ha fått økte verkstedutgifter som følge av etanolen. Forbrukeren betaler, til syvende og sist.