hvilken bensin bruker du.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av joo »

Suck, squeeze, bang, blow... Forbrenningsmotor.

Det som står i instruksjonsboka er gjerne det rette :scratch Forrige boxern min hadde høyere kompresjon enn den jeg nyter å ha under ræva nå. Så den gamle skulle ha 98, den "nye" skal ha 95. Så da blir det servert etter specs.

Jeg er derimot mer opptatt av at bensina ikke skal bli gammel. Pumpebensin er faktisk ferskvare. Nesten tom tank når det er vinteropplag og påfyll av en dunk ferske saker når våren og frislippet nærmer seg.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Lauri »

bm skrev:Noe mere å tenke på i forhold til årstidene.


http://www.dinside.no/885130/forskjell- ... nterbensin

Jøss - man lærer :thumleft

- da vet jeg hvorfor gressklipper'n har problemer med å starte en kald vinterdag .... øhh, eller var det snøfreser'n?? Uansett - feil bensin for årstiden :b_c:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av MrPitlane »

Jeg liker V power fra Shell. Kan itte dokumentere høyere fart i sving eller flere hester. Føler alikevel at den går bedre og penere gange ved hardkjøring.

Føles det greit, spiller det itte noe om den koster noe mere. Blir itte den største utgiften je har på motorsykkelinteressen min.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av mammut89 »

95 oktan her.
den går ikke noe bedre på høyere oktan desverre på grunn av gammel teknologi og forgasser.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av LordShaft »

Merkelig nok er det ingen forskjell på shell, esso, statoil og hydro sin bensin :lol
Jeg har flere venner som jobber på mongstad. Der drivstoffet blir "blandet" fylt opp på tankbiler å kjørt ut til de forskjellige stasjonene. Salgsgimmik som vi lar oss lure av :jada:

Oktantallet er selvfølgelig forskjell på, men 95 er lik samme hva de kaller den :-) (slik er det hvertfall her i bergen, tviler på det er noe annerledes andre plasser)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Intruder »

LordShaft skrev:Merkelig nok er det ingen forskjell på shell, esso, statoil og hydro sin bensin :lol
Jeg har flere venner som jobber på mongstad. Der drivstoffet blir "blandet" fylt opp på tankbiler å kjørt ut til de forskjellige stasjonene. Salgsgimmik som vi lar oss lure av :jada:

Oktantallet er selvfølgelig forskjell på, men 95 er lik samme hva de kaller den :-) (slik er det hvertfall her i bergen, tviler på det er noe annerledes andre plasser)
Om bensinen er stort sett den samme,kommer det (?) oss forbrukere til gode med priskonkurranse mellom selskapene.. *mas :-k
PS ! Jeg tror på julenissen,også... :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av FJZZR »

Det er en (liten) forskjell mellom Shell, Esso etc.

Forskjellen ligger i et "additiv" som tilsettes i det bensina er på vei inn i tankbilen!!

Når tankbilsjåføren ankommer et tankanlegg (Eks. Esso Skålevik) så lager han en lasteplan som inneholder hvilke produkter han vil ha, mengder o.s.v. Når han deretter fyller fra en bestemt lastearm, vet systemet om han skal ha Esso, Shell, Texaco etc. additiv i bensinen.

Grunnbensinen er den samme, men i følge oljeselskapene er det additivene som gjør susen :) og holder innholdet i disse strengt hemmelig..

Farging av diesel foregår på samme måte. sjåføren bestiller avgiftsfri eller avgiftsbelagt, og en lik injector som for additivet, sørger for en passende mengde "dye" slik at produktet får rett farge.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Northman »

Hummm... Var det ikke snakk om at Statoil sin hadde 10% etanol ellerno i sin 95 blanding, mens de andre ikke hadde det? Løst fra minnet, sent på natten etter en lang arbeidsdag og litt rødvin etter altså ;)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Baltazar »

gsx750_80 skrev:
Baltazar skrev:Jeg har en teori om at sykkelen går litt jevnere og litt bedre når jeg fyller 98 blyfri isteden for 95.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

"Som nevnt er det mange potensielt uheldige følger for kjøretøyer og eiernes økonomi, som
følge av etanol som i økende grad blandes i drivstoffet.
I April har en rekke leverandører sagt følgende om etanol i drivstoff de selger, i følge
http://www.mikroflyklubben.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... -og-etanol :
ESSO : Allerede i dag er det 5 % etanol i bensin som selges av dem, mange steder i landet.
Andelen forventes å øke til 10 % etanol etterhvert.
STATOIL: 5 % etanol i 95 oktan, 0 % i 98 oktan.
UNO-X: Muligens 5 % etanol fra 2011.
SHELL: Ikke etanol før november 2010. Eksakt etanolinnhold etter den tid ikke angitt.

.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: hvilken bensin bruker du.

Legg inn av Tysnes »

Baltazar skrev:
gsx750_80 skrev:
Baltazar skrev:Jeg har en teori om at sykkelen går litt jevnere og litt bedre når jeg fyller 98 blyfri isteden for 95.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

"Som nevnt er det mange potensielt uheldige følger for kjøretøyer og eiernes økonomi, som
følge av etanol som i økende grad blandes i drivstoffet.
I April har en rekke leverandører sagt følgende om etanol i drivstoff de selger, i følge
http://www.mikroflyklubben.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... -og-etanol :
ESSO : Allerede i dag er det 5 % etanol i bensin som selges av dem, mange steder i landet.
Andelen forventes å øke til 10 % etanol etterhvert.
STATOIL: 5 % etanol i 95 oktan, 0 % i 98 oktan.
UNO-X: Muligens 5 % etanol fra 2011.
SHELL: Ikke etanol før november 2010. Eksakt etanolinnhold etter den tid ikke angitt.

.
en motor som kan gå på 95 okt, går ikkje bedre på98 unntatt viss motoren er trimmet av noe slag( høyere kompresjon feks.) 98 okt har høyere bankefastet , og tåler høyere komp før den sjøltenner. Finns sikker dei som kan utdype dette mer, men det var min enkle forklaring.

Svar