Dekk som spretter i svinger +++

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av odinthegod »

Halla folkens :-D

Nå har jeg kjørt litt på denne sykkelen min i sommer (Suzuki GS1100GK). Og det er noen ting jeg lurer på...

1. I svinger føles det noen ganger som om forhjulet "spretter". Underlaget er asfalt.. Ikke den beste. Men det starter med en ujevnhet.. Så spretter hjulet ubehagelig.. Ikke voldsomt. Men nok til at det er ubehagelig og irriterende..

2. Når jeg googler etter ting og tang til min sykkel. Opplever jeg ofte endingen "E" i modellnavnet (GS1100GKE). Hva betyr det? Og ofte når jeg leter etter deler som ikke har med kåpa og gjøre. Leter jeg blant GS1100 modellene i et håp om å finne deler som passer både på GS1100, GS1100G, GS1100GK og GS1100GKE (Flere?). finner jeg alt for mange deler som ikke passer på min GK.. Jeg forstår jo det at GK modellene er sjeldne. Og vanskelig å få tak i deler til. Men er det ikke bare kosmetiske forskjeller på disse modellene?
Piller jeg av kåpa.. kan jeg ikke lengre kalle sykkelen min for GK?

3. Finnes det en bedre bremsebryter man kan feste på håndbremsen? Jeg har byttet ut hele greiene. Men ser at bremsa tar lenge før bremselysene tennes.. Irriterende..

4. Jeg leter etter slike:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/x ... directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/R ... directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/S ... directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/0 ... directlink


Denne brukes til å feste div paneler, blinklys og slikt på kåpa.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/O ... directlink
Mine er utslitt. Og jeg får dem ikke til å gripe om skruen. Har prøvd mye for å fikse dem.

Er de å få tak i her i Norge? Eller må jeg importere?

Og så til slutt.

Jeg har en adresse til en som kan skaffe deler til akkurat min sykkel. Men sef ikke alt. Jeg er ute etter ett nytt sele ELLER i det minste "bunnen" så jeg kan få laget ett nytt sete :-)
Bunnen i mitt sete er... Vel.. i dårlig forfatting :-/

Takketakk for all hjelp :-)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av ArcticTiger »

:-k Hvis hjulet "spretter", så kan det være du har litt vel mye luft i dekket, eller så er dempe-effekten i gaffern dårlig.
Prøv å sjekke lufta, og bytte olje (rett viskositet og mengde er viktig) på gaffern først.

Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av odinthegod »

ArcticTiger skrev::-k Hvis hjulet "spretter", så kan det være du har litt vel mye luft i dekket, eller så er dempe-effekten i gaffern dårlig.
Prøv å sjekke lufta, og bytte olje (rett viskositet og mengde er viktig) på gaffern først.
Ah..
Må være lufta. Har akkurat hatt sykkelen inne til sjekk. Og der fylte dem luft på demperen :-)..

Takketakk :-)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av ejs »

:thumleft
Mulig at Biltemas clipsmuttere passer ??

Bremselys bryteren er vel justerbar ?(sidelengs)
Kan jo montere banjobolt med bryter...

:popcrn :popcrn
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av fikse »

odinthegod skrev:
ArcticTiger skrev::-k Hvis hjulet "spretter", så kan det være du har litt vel mye luft i dekket, eller så er dempe-effekten i gaffern dårlig.
Prøv å sjekke lufta, og bytte olje (rett viskositet og mengde er viktig) på gaffern først.
Ah..
Må være lufta. Har akkurat hatt sykkelen inne til sjekk. Og der fylte dem luft på demperen :-)..

Takketakk :-)
Aha, du har sånne gafler som kan fylles med luft ja. Jeg vil anbefale deg å få ut den luften. Pakningene tåler ikke lufttrykket over tid, og det var derfor de sluttet å legge til rette for luftfylling på nyere sykler. Tapp ut luften, så skal du se det blir bedre :thumleft Forresten så er lufttrykket som de engang anbefalte til slike gafler, så lite at det er umulig å fylle med trykkluft. Et drag eller 2 med en fotballpumpe, og du har maks trykk.
Sjekk dekktrykket også, samtidig :D :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av MaxTron »

odinthegod skrev:
ArcticTiger skrev::-k Hvis hjulet "spretter", så kan det være du har litt vel mye luft i dekket, eller så er dempe-effekten i gaffern dårlig.
Prøv å sjekke lufta, og bytte olje (rett viskositet og mengde er viktig) på gaffern først.
Ah..
Må være lufta. Har akkurat hatt sykkelen inne til sjekk. Og der fylte dem luft på demperen :-)..

Takketakk :-)
Vist du ikke VET at det er skifta olje på gaffelen de siste 3-4 åra er det nok der problemet ligger, oljen i gaffelen slites og trekker fukt..
Bytt olje, helst til en som er minst en grad tykkere viskositet enn det sykkelen din skal ha.

Kan jo også være at "trapping"-slitasje av fordekket er en medvirkende årsak

Tenkte akkurat det samme som ejs Prøv om noen av biltemas klipsmuttere passer, vist ikke har Würt enda bredere utvalg :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av mekkern »

fikse skrev:
Aha, du har sånne gafler som kan fylles med luft ja. Jeg vil anbefale deg å få ut den luften. Pakningene tåler ikke lufttrykket over tid, og det var derfor de sluttet å legge til rette for luftfylling på nyere sykler. Tapp ut luften, så skal du se det blir bedre :thumleft Forresten så er lufttrykket som de engang anbefalte til slike gafler, så lite at det er umulig å fylle med trykkluft. Et drag eller 2 med en fotballpumpe, og du har maks trykk.
Sjekk dekktrykket også, samtidig :D :-)

Dette er tull.
gaflene begynner ikke å lekke av det lave hjelpetrykket.
hva tror du skjer når du setter deg på sykkelen da? eller bremser?
at vi nå benytter andre teknikker med å skifte fjær eller forspenning er en annen sak.
Som en enkel måte å stramme den opp ved tung last er dette flott-noe helt annet ved banekjøring,eller en ønsker annen dempefaktor.
Men som mye annet er det greit med litt kyndig hjelp hvis en er litt usikker på ting.

Hvor mye synker forstillingen sammen når du sitter på, kontra på støtta da?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av fikse »

mekkern skrev: Dette er tull.
gaflene begynner ikke å lekke av det lave hjelpetrykket.
hva tror du skjer når du setter deg på sykkelen da? eller bremser?
at vi nå benytter andre teknikker med å skifte fjær eller forspenning er en annen sak.
For all del, om du mener det er tull må du gjerne mene det. Jeg har opplevd noe annet, dog bare med konkret erfaring fra Yamaha FZ(X) som har (SVJV) samme løsning. Det kan jo hende at Suzuki har en annen løsning, men en fyr jeg kjenner hadde samme tullet med en Suzuki, uten at jeg husker modell.
For vår del løste vi det hele med noen runde rustfrie skiver handlet inn på Biltema. Synes å huske vi la på rundt 10mm for å få merkbart mindre blaut fjøring.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av mekkern »

Jaha-så dere slapp av trykket og foret opp fjærene så sluttet gaflene å lekke uten å skifte tetninger?
da er det vel bare slike gafler som har luftfylling som lekker og da vel? ettersom dette er grunnen til lekkasjen....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av fikse »

mekkern skrev:Jaha-så dere slapp av trykket og foret opp fjærene så sluttet gaflene å lekke uten å skifte tetninger?
da er det vel bare slike gafler som har luftfylling som lekker og da vel? ettersom dette er grunnen til lekkasjen....
I vårt tilfelle hadde vi lekkasje, som ble mindre av å tappe ut luften ja. Men for å få de helt tette igjen så byttet vi ringene, men så var de nok noen år gamle. Men andre FZ(X)-eiere har opplevd lekkasje på selv ganske så nye ringer, når de hadde anbefalt trykk i (var det 0.2 bar elns?), men som fikk stoppet lekkasjen helt med å tappe ut det lille trykket. Så ja, det har en viss effekt ja...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av odinthegod »

Det det der dempergreiene må jeg forske på.
Når Zigo sa at det var for lavt trykk på demperenne. Regner jeg med det må være noe høyt trykk..

Når det gjelder mutterclips.. Bilde
Så er dem jeg finner for tynt materiale. Kåpa er "tykk".. Ca 5-6mm. Og de klipsene er vanskelig og modifisere riktig.

Hva har Würt? :-D

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av Rottenikken »

Disse gutta fikser problemet ditthttp://www.esp1tech.no/
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av Blackbird »

Angående Anti-dive som flere merker hadde på 80-tallet.Det var for og unngå for mye "dykk" eller nedtrykk på gaffel ved hard bremsing.Har hatt 2 Honda CB 1100 Bold`orer med dette systemet.Og di var 25 år da jeg brukte dem.Fungerte utmerket og hjalp ved nedbremsing,fikk aldri hodet foran lykta.På disse var l.trykket 0.8 bar,husk bare å aldri bruke kompressor-mata luft.Kan sprenge pakninger o.l.Sykkelpumpe etc. må brukes.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av FJZZR »

Husker et liknende tilfelle med en Honda Cbx 750 som hadde sprettende fohjul. Og problemet med den var altfor mye luft i gaffelen.
Satte eieren i på sykkel og slapp ut luft til gaffel var ca 6cm fra øvre anslag.

Vil også nevne at denne hadde vært på service, men ALLE kan vi gjøre feil, så sjekk dette.

Fabrikantene sluttet med luft ettersom luft utvider seg veldig når den varmes opp, slik at forspenning øker når gaffel jobber mye.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Dekk som spretter i svinger +++

Legg inn av ejs »

. Når jeg googler etter ting og tang til min sykkel. Opplever jeg ofte endingen "E" i modellnavnet (GS1100GKE). Hva betyr det? Og ofte når jeg leter etter deler som ikke har med kåpa og gjøre. Leter jeg blant GS1100 modellene i et håp om å finne deler som passer både på GS1100, GS1100G, GS1100GK og GS1100GKE (Flere?). finner jeg alt for mange deler som ikke passer på min GK.. Jeg forstår jo det at GK modellene er sjeldne. Og vanskelig å få tak i deler til. Men er det ikke bare kosmetiske forskjeller på disse modellene?
Piller jeg av kåpa.. kan jeg ikke lengre kalle sykkelen min for GK?


For å gi klarhet i noe...
GS1100 GK,,det betyr Kardang- harde vesker +kåpe.E som du refererer til er årsmodell (1984)

T=1980
X=1981
Z=1982
D=1983
E=1984
F=1985


På min GLx slutta jeg med å ha luft i gaflene,satt inn progressive færer istedenfor.
;-) ;-)
If it ain't broke, I'll break it.

Svar