Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
joskim
Innlegg: 5
Registrert: 11 aug 2011, 10:27
Motorsykkelen din: Har ikke lappen engang! :(
Sted: Trondheim

Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av joskim »

Hei!

Ser at det ligger ute en del motorsykler til rundt 10.000 kroner på finn.no. Det går stort sett i 25-35 år gamle japanske sykler til den prisen (pluss diverse mopeder da). Hvordan er driftsikkerheten på så gamle sykler? Er det i det hele tatt noen vits i å tenke på 200-mils turer med slike?
Kan jo vise to eksempler:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29484682" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29707593" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kan ikke å skru, og tenker litt på om jeg egentlig kan eie en slik sykkel da? Måtte jo i så fall ta det som læring vil jeg tro, men fryktelig frustrerende hvis jeg bare må knote med skruing og aldri får kjørt.. Hvor mye må jeg beregne i investeringskostnad for å få det utvalget av verktøy som er nødvendig?

Håper det er noen som kan opplyse meg litt om hvordan det er å kjøre så gammel mc! Hilsen en :newbie

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av Crinos »

Heia.. Jeg har så og si bare hatt veteran sykler.. Den jeg har nå en 1984 modell er den yngste sykkelen jeg har hatt i mitt eie. :vs

Som førstegangsykkel vil jeg ikke anbefale deg en slik sykkel, om du ikke ønsker å ha noe å dille med.. De trenger en del ekstra vedlikehold som regel, og gjerne utbytting av mye slitte deler.

Når du får deg lappen, ønsker du bare å sette deg på sadelen og kjøre... Ikke frustrere over "den og den" delen må byttes, og vinteren nærmer seg med stormskritt.

Om du tenker økonomi i å kjøpe en rimelig sykkel, så blir det nok på lengre sikt rimeligere å kjøpe en noe nyere sykkel enn veteran.
Men de blir da bra når man er "ferdig" med dem, skjønt, man blir aldri ferdig ;e

Min eldste sykkel var en 1950 model, og min aller første sykkel som 18 åring var en 1954 model..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Hei joskim, og velkommen hit!
Som crinos sier, du må kanskje regne med noe mer vedlikehold. Mottorn på en gammal japse kan være like god, hvis den ikke er kjørt allverden med km og ellers godt vedlikeholdt. Du må regne med å sjekke opp forgasserne, de kan være fulle av kondensvann/skitt og irra aluminium. Sjekk om det er rust i tanken. Likeså vil bremsene trenge en sjekk, over tid blir det irr og skitt i bremsepumpene og kaliperne. Men etter en grundig rens og nye pakninger kan det bli helt ok. Styrelagerne vil trenge nytt fett, forgaffelen nye tetninger, og kanskje en sjekk av det elektriske/irr i kontakter?. Før du handler bør du kanskje og sjekke om det er deler tilgjengelig til den aktuelle sykkern :-k ?

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av mekkern »

En skikkelig serviserunde først-så er det ikke værre enn andre sykler-disse har heller ikke like mye elektronikk som tar kvelden.
ALLE sykler må ha jevnlig service/sjekk/vedlikehold eller hva man vil kalle det..selv pedalstativ(tråsykkel) trenger litt ettersyn...
fordelen med eldre sykler er at de er "enklere" konstruksjoner og derav enklere for "ikke proffe" å vedlikeholde.

Dessuten så får du jo en sykkel for under prisen av en "hovedservice" på en ny sykkel..slutter den å virke-kast kjøp ny.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av Blackbird »

Du spør hvordan di er å kjøre.Med ok dekk og styrelager helt ok.Men en ting du må være klar over er at di har vesentlige dårligere bremser,enn nyere sykler.Lær deg bremsene,spes.bakbremse som lett kan låse seg med for hard bruk før du legger ivei med bra fart.Dette kan du finne ut av på store park,plasser o.l.

Brukeravatar
joskim
Innlegg: 5
Registrert: 11 aug 2011, 10:27
Motorsykkelen din: Har ikke lappen engang! :(
Sted: Trondheim

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av joskim »

Crinos skrev:Når du får deg lappen, ønsker du bare å sette deg på sadelen og kjøre... Ikke frustrere over "den og den" delen må byttes, og vinteren nærmer seg med stormskritt.

Om du tenker økonomi i å kjøpe en rimelig sykkel, så blir det nok på lengre sikt rimeligere å kjøpe en noe nyere sykkel enn veteran.
Men de blir da bra når man er "ferdig" med dem, skjønt, man blir aldri ferdig ;e
Hmm, ja det der er nok et viktig poeng. Jeg har drevet litt med terrengsykling (tråsykkel altså) de siste åra, og merker at jeg drar sjeldnere ut på tur når det er noe som må fikses først. Mangler gjerne delene som trengs, må vente på å få de i posten, mangler verktøyet som trengs etc etc.. Det er et styr syns jeg :scratch

Slik sett er det vel lite som tilsier at jeg bør kjøpe sykkel man må skru ofte på selv.. Så da er egentlig spørsmålet; hvilken pris må jeg opp i for å få en sykkel som går mer stabilt (så lenge den får service etter de faste intervallene selvfølgelig)?

Etter hva jeg har sett, virker Kawasaki ER-5 å ligge lavt i pris. Ligger to ute på finn nå, 01-03-modeller, gått 20-30.000 km og begge koster 30.000 kr. Det holder vel å kunne å fylle bensin med en slik en - bare å dra rett ut på tur? \:D/ Eller er det for optimistisk?

Forresten, hvorfor har alle motorsykler kjørt så kort? Det er stort sett ikke sykler med over 100.000 km å se på finn. Tåler ikke MCer å gå like langt som biler, eller er de korte kjørelengdene bare fordi vi har så kort sesong, og de fleste har bil som hovedkjøretøy i tillegg?

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av Blackbird »

Ta kjørelengen med en klype salt,få med deg en mc-kyndig før kjøp,fins måter å avsløre slikt på.d enkleste er å ringe tidligere eier.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av Intruder »

Min 19-årige Intruder har oppført seg eksemplarisk helt siden jeg kjøpte den,den har nå gått 68000 km.
Tar vinterlagring med ettersyn/service på MC-huset Nydal,den har gått som ei gullklokke,få med en
kyndig person så skulle du være sikker.Eventuelt kan du jo gjøre en avtale med en MC-shop omde vil
teste den... :walk :mc2
Lykke til..! :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
joskim
Innlegg: 5
Registrert: 11 aug 2011, 10:27
Motorsykkelen din: Har ikke lappen engang! :(
Sted: Trondheim

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av joskim »

Hvor mye koster det med servicer på sykkel egentlig? Skjønner at det selvfølgelig vil variere med ulike modeller osv, men likevel.. Noen grove overslag tas i mot med takk, slik at jeg har en pekepinn i hvert fall.

Har fått grei oversikt over hvor mye det vil koste å låne penger til innkjøp, og dessuten lekt meg med en forsikringskalkulator. Blir typisk +/-800 kroner per måned i forsikring, litt avhengig av om det er bare ansvar eller delkasko. Å låne 50.000 ser ut til å koste drøyt 1000 i måneden, så da blir det 2 lapper for å betjene lån og forsikring. Faktisk ikke helt gæernt det..

Men altså - servicekostnader + reparasjoner! Hvor mye kan man regne med det koster å drifte en, la oss si 10 år gammel, MC?

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av mekkern »

ija.... min 24 år gamle sykkel med 100000km på telleren har de siste 4 åra fått nytt kjede og noen nye dekk... +luft/oljefilter og olje.....og ja..nye bremseklosser bak...dvs.ca 1500kr pluss dekkene...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av Jompa »

30 år gamle sykler til 10 000 er ikke å anbefale hvis du ikke kan skru og ikke har lyst til det.
De er ofte "drept" av skruing, gjenger er ødelagt, forgassere stilt etter øret osv. I tillegg er ledninger ofte blitt sprø og har dårlig kontakt.
Jeg kjøpte selv en gammel sykkel for to år siden for å ha et vinterprosjekt. Betalte 20`og har brukt det dobbelte etterpå. Deler lakk osv. Etter vel 300 timer i garasjen begynner sykkelen å ligne noe, men er enda ikke perfekt. Vel, jeg gjorde kjøpet med åpne øyne, ihvertfall halvåpne, og har ikke angret.
Men er du ute etter en sykkel som funker, så sats på en som er nyere enn ca 10 år.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
joskim
Innlegg: 5
Registrert: 11 aug 2011, 10:27
Motorsykkelen din: Har ikke lappen engang! :(
Sted: Trondheim

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av joskim »

Hehe, høres ikke ut som noe for meg nei.. :) Begynner etter hvert å forstå at jeg må legge litt mer enn 10K på sykkel. Men det er jo greit nok det! Ser ut som man kan få mye for 50.000 i hvert fall.
Har vært tidlig ute og meldt meg på obligatorisk teorikurs til neste år, så den 7. mars braker det løs! Det blir artig.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av Snikkeren »

Du får begynne å spare, så har du litt startkapital til du skal kjøpe deg sykkel.
Og lykke til med lappen. No har du noe å glede deg til i vinter.

Har du noen du kan øvekjøre med så kan du jo kanskje gå til innkjøp av sykkel ved sesongslutt. Da er ofte prisene litt lavere. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
joskim
Innlegg: 5
Registrert: 11 aug 2011, 10:27
Motorsykkelen din: Har ikke lappen engang! :(
Sted: Trondheim

Re: Driftsikkerhet på 30 år gammel sykkel

Legg inn av joskim »

Jepp, har igjen bare ett år av studiene, så det økonomiske bør kunne gå i orden, i hvert fall på sikt. Jeg blir utenlands dette semesteret, og derfor blir det ikke noe handling på seinhøsten. Det tidligste er fra januar, men tror ikke jeg kommer til å stresse med å kjøpe. "Alle" skal vel ut og handle på seinvinteren/våren, men det er lite jeg kan gjøre med det..

Svar