Girkasse - Yamaha FZ1

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Conrad
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2011, 11:05
Motorsykkelen din: Yamaha FZ1 1000, 2007 mod

Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av Conrad »

Har en Fazer 1000, 2007 modell som jeg kjøpte i vår. Er det noen som har noen erfaringer med girkassa på denne?
Jeg synes den er spesielt tung å få i 1.gir. Synes det smeller litt vel mye. Er det noen som har noe tips?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til mcsiden. :vs

På TDM'en min smeller det også en del når jeg setter den i første. Smeller ihvertfall en god del mer enn på Suzuki'en jeg hadde før. Jeg veit ikke jeg, men kanskje det er litt typisk Yamaha at det smeller litt når man setter den i første?

Men den er ikke tung å få i førstegir.
Må du trakke hadrere for å få den i første enn på andre sykler?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Conrad
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2011, 11:05
Motorsykkelen din: Yamaha FZ1 1000, 2007 mod

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av Conrad »

hallo!
den er ikke vanskelig å få i gir. Det er bare det at jeg synes det smeller litt vel mye.
Er litt bekymret for at jeg skal skade girkassen.

Tenkte kanskje at jeg måtte justere clutchen eller noe slik det ikke blir noe skade...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av Snikkeren »

Jeg tror ikke det er noe feil med den hvis den går lett i gir.

Kanskje flere som kjører Yamaha kan si noe om deres kasse smeller litt når de setter den i første også?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av AJ »

Velkommen hit til MCsiden.no, Conrad! :vs

Den typiske "klonkingen" du beskriver er et ikke helt ukjent Yamaha fenomen, noe Snikkeren også nevner.
Opplevde nøyaktig det samme på min TDM 900, 2006 mod. Uten at det oppsto feil eller andre problemer på gearkassa de 60K jeg hadde sykkelen. Måtte heller ikke bytte clutch på den i løpet av disse 60.000 kjørte kilometerne.

Har samme 'problem' på Triumph Tiger 1050, 23010 mod. som jeg har nå. Disse syklene har imidlertid en rimelig godt (bruker)dokumentert svakhet, nemdlig at clutchlamellene fester seg til hverandre på en måte som gjør at clutch-funksjonen reduseres. Fikes lett på verksted når service utføres.

Ellers er Suzuki kjent for å ha gode gearkasser, mens Yamaha har et noe mer "frynsete" rykte i så måte...

Generelt sett er gearkasser til MC enklere enn gearkasser til bil siden de er usynkroniserte, dvs. ligner mer på traktorgearkasser enn "myke" synkroniserte bilgearkasser...
Sånne gearkasser tåler vel strengt tatt litt røff behandling, så denne "klonkingen" er ikke så mye å bry seg som så lenge giringen funker greit ellers.
Men kan jo være lurt å be om å få sjekket clutchen på neste service likevel...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Conrad
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2011, 11:05
Motorsykkelen din: Yamaha FZ1 1000, 2007 mod

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av Conrad »

Takk for beroligende erfaringer.
Jeg ber om en ekstra sjekk på girkasse/clutch ved neste service :D

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av fikse »

Er det spesielt når du starter opp på kald motor, at den klunker? Altså første giret du setter den i? Om det er slik, så kan det være at kløtsjplatene kleber seg litt sammen. Dette kan du avhjelpe med å sette den i andre gir (motor avslått!), inn med kløtsjen, jukk frem og tilbake til kløtsjen slipper og sykkelen triller frem og tilbake. Deretter kan du sette den i fri, inn med kløtsjen og så starte. Da vil den gjerne bare klunke endel, og ikke smelle hardt.
Uansett så er dette et ganske normalt "problem" på mange MC-er. Både Yamaha og Honda (og andre merker, seff) kan være ganske grinete på dette. En Honda Deauville jeg hadde, var skikkelig grinete på dette. Mange Deauville-eiere som var ganske frustrert på dette, det høres jo ut som at motor skal "revne". Byttet til en olje fra Royal Purple (fra en billig Biltema-olje), samt tilsatte QMI metallbehandling, og klunkingen er 90% borte, og den glir i gir som varm kniv i smør, også på kald motor.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Conrad
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2011, 11:05
Motorsykkelen din: Yamaha FZ1 1000, 2007 mod

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av Conrad »

YES!
Det funka veldig bra. Den gikk som smør ned i 1.gir :-)

TAKK !!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av AJ »

fikse skrev:Er det spesielt når du starter opp på kald motor, at den klunker? Altså første giret du setter den i? Om det er slik, så kan det være at kløtsjplatene kleber seg litt sammen. Dette kan du avhjelpe med å sette den i andre gir (motor avslått!), inn med kløtsjen, jukk frem og tilbake til kløtsjen slipper og sykkelen triller frem og tilbake. Deretter kan du sette den i fri, inn med kløtsjen og så starte. Da vil den gjerne bare klunke endel, og ikke smelle hardt.
Nyttig tips, virker det som :thumleft
Lurer bare på en ting; "inn med clutchen", skriver du: betyr det at sykkelen ikke skal stå i gear - andregiret - når du beveger sykker'n fram og tilbake til clutchen slipper?
Bevege sykker'n fram og tilbake mens du holder clutchen inne (frikoblet) og sykker'n i andregiret - er det slik det skal gjøres?
Spør bare for å få dette helt klart siden jeg ikke er helt sikker på hva du mener... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av fikse »

Conrad skrev:YES!
Det funka veldig bra. Den gikk som smør ned i 1.gir :-)

TAKK !!
Flottings, da vet du hvor "feilen" ligger. Dette er altså helt normalt, men nå kan du iallfall unngå de tyngste smellene :thumleft
AJ er inne på problemet, kløtsjplatene kleber seg sammen, spesielt om de får stå en stund, og oljen er kald. Du kan prøve en annen olje, men om det "bare" er når motor er kald og det er første gang du skal gire, så har du jo opplevd at det er enkelt å unngå ;e
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av fikse »

Problemet når man skal skrive noe som egentlig er latterlig lett å vise. Det blir så klønete å forklare ](*,)

Skalvise: Før du starter dagens tur, og før du starter opp motor; inn med kløtsjen, sett den i et gir, og du merker at motoren nekter deg å trille fremover/bakover, fordi kløtsjen "henger". Så jukker du frem og tilbake, til sykkelen begynner å trille sånn noenlunde, ergo at kløtsjen har begynt å slippe, som den skal. Da kan du sette den i fri igjen, og starte opp. Jeg anbefaler å fremdeles holde inne kløtsjen, for å gjøre jobben for startmotoren så lett som mulig.

Klarte jeg å skrive nårsk nå? *mas :skriver
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av AJ »

fikse skrev:Problemet når man skal skrive noe som egentlig er latterlig lett å vise. Det blir så klønete å forklare ](*,)

Skalvise: Før du starter dagens tur, og før du starter opp motor; inn med kløtsjen, sett den i et gir, og du merker at motoren nekter deg å trille fremover/bakover, fordi kløtsjen "henger". Så jukker du frem og tilbake, til sykkelen begynner å trille sånn noenlunde, ergo at kløtsjen har begynt å slippe, som den skal. Da kan du sette den i fri igjen, og starte opp. Jeg anbefaler å fremdeles holde inne kløtsjen, for å gjøre jobben for startmotoren så lett som mulig.

Klarte jeg å skrive nårsk nå? *mas :skriver
:knegg Jada! Nå skjønner til og med jeg det bedre :roll
Takker så mye :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av fikse »

AJ skrev: :knegg Jada! Nå skjønner til og med jeg det bedre :roll
AJ, du vet du lager en gavepakke av en mobbemulighet når du skriver slikt. Du vet, jeg er Bergenser, slikt ligger i naturen min. Flyter rundt i blodet mitt. Men skal være snill idag. Ingen mobbing. Det er søndag og det regner. Snill gutt. Rooolig nå Fikse, ikke skriv noe mer nå. Ptro! Stoooopp!

:yeahright :banansplit
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av AJ »

fikse skrev:
AJ skrev: :knegg Jada! Nå skjønner til og med jeg det bedre :roll
AJ, du vet du lager en gavepakke av en mobbemulighet når du skriver slikt. Du vet, jeg er Bergenser, slikt ligger i naturen min. Flyter rundt i blodet mitt. Men skal være snill idag. Ingen mobbing. Det er søndag og det regner. Snill gutt. Rooolig nå Fikse, ikke skriv noe mer nå. Ptro! Stoooopp!

:yeahright :banansplit
Jeg vet, jeg vet ;-)
Og det er som regel like morsomt hver gang :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Girkasse - Yamaha FZ1

Legg inn av Kjellrf »

Siden jeg har jobbet 14 år med Honda mc i mine yngre dager, kan jeg ihvertfall gi en anbefaling som ofte hjalp på klonkete Honda-gearkasser (som det var mye av), det er å bruke Motul 5100. Mye positiv tilbakemelding på den olja. Faktisk så mye positiv tilbakemelding på Motul's produkter at Kellox overtok distribusjon av Motul's mc-oljer for 20 år siden.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar