Falt for første gang med min 600 :( HJELP!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Honningmelk
Innlegg: 10
Registrert: 04 apr 2011, 20:39
Motorsykkelen din: Yamaha YZF Thundercat 600R
Sted: Bergen

Falt for første gang med min 600 :( HJELP!

Legg inn av Honningmelk »

Falt for første gange med min 600 i går kveld (onsdag). Å trenger litt hjelp/tips/råd til hva jeg skal gjøre nå osv :)

Viste ikke helt under hvilket emne jeg skulle skrive dette...

Jeg hadde vært i Bergen sentrum, var på vei til Åsane.
Når jeg svinger av motorveien er det en 180 graders sving, påfulgt med en rundkjøring der jeg skal til høyre, så totalt blir det en sving på ca 270 grader. Der ligger en god del disel i veibanen i slutten av den første 180 graders svingen. Og store mengder i de siste 90 gradene. Var så mye at biler spant når de kjørte oppover der. Men ja, i vært fall, jeg kom meg til den siste 90 graders svingen, å der seilte bak dekket og fram dekket ut i/etter svingen.
Sykkelen datt ned på høyre side og er ganske skrapt opp. Politiet kom osv. Å sa jeg skulle melde ifra om det var person skade i seinere tid eller noe sånt.
Jeg var hos legen i dag (torsdag), og har forslått hoften og skulderen, og fått meg en vridning i ryggen med noe blødninger i musklene i nedre del av korsrygg, alt dette på høyre side av kroppen som traff astfalten.
Men det jeg lurer på:
- Skal jeg melde dette til politiet da?
- Kan jeg få dette dekket på forsikringen? (Har bare del-kasko)
- Kan jeg på noen måte få dette dekket fra andre steder?

Noen andre gode råd og tips tar jeg gjerne imot :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Falt for første gang med min 600 :( HJELP!

Legg inn av AJ »

Først vil jeg nevne at jeg og helt sikkert mange her inne føler med deg akkurat nå, for å si det på den måten.
Å velte med sykker'n er aldri noen god opplevelse. I lav fart kommer heldigvis både menneske og maskin heldig fra det, dvs. at fører og evt. passasjer ikke pådrar seg skader mens sykker'n kommer fra det med små og forholdsvis ubetydelige skader (men som dessverre ofte er dyre å få fikset...).

Når det gjelder skadene du fikk i uhellet så tror jeg det vil være klokt av deg å snakke med politiet om dette. Det heter seg at politiet skal etterforske alle trafikkuhell hvor det er personskade i bildet.
Én risiko med å bli etterforsket av politeit etter trafikkuhellet som dette, er at politiet kan komme fram til at du har kjørt uaktsomt og at du dermed kan få et forelegg som straff.
Men det mest sannsynlige i ditt tilfelle er at dette ikke skjer, ut fra det du beskriver og som politiet også må ha sett, nemlig at veibanen var tilgrisa med diesel. Dette kunne vel du neppe oppdage før du plutselig skled og velta med sykker'n. Farten var neppe stor den heller, vil jeg tro.

Du skal også få mulighet til å avgi en formell forklaring til politiet når saken etterforskes slik at du får fram alle sider ved hendelsen sett fra din side.

Om du kan kreve erstatning fra andre enn ditt eget forsikringsselskap? Neppe... Veimyndigheten her i landet tar ikke på seg ansvaret for å erstatte skader etter dieselsøl i veien.
Men om det hadde vært mulig å finne den bilen som har sølt diesel vil man kunne kreve erstatning på objektivt ansvar (etter Bilansvarslova av 1961) fra ansvarsforsikringen til denne bilen.
Men som regel er det jo helt umulig å finne ut hvilken bil som har forårsaket dieslutslippet i veien.

Så i sum, ut fra det du skriver i posten din, ser det dessverre ut til at dette er en sak hvor du må dekke alle skadene selv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Falt for første gang med min 600 :( HJELP!

Legg inn av Svolp »

Hei!

1: Meld fra til politiet, viktig og få notert ned skadene du fikk hvis det oppstår senskader senere i livet mtp forsikring.
2: Selvforskyldt skader på egen sykkel dekkes ikke av delkasko.
3: Som AJ påpekte er det ingen andre plasser du kan få dekt skadene som oppstod!

PS: Hvis mye gikk i stykker slik som kåpe etc er det mye rimelig på ebay. Sørg for at du kommer deg raskt på sykkelen igjen :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Honningmelk
Innlegg: 10
Registrert: 04 apr 2011, 20:39
Motorsykkelen din: Yamaha YZF Thundercat 600R
Sted: Bergen

Re: Falt for første gang med min 600 :( HJELP!

Legg inn av Honningmelk »

Takker for godt utfylt svar fra "AJ" :D
Og "Svolp", jeg e nok på sykkelen ganske fort når jeg kommer hjem igjen, 100% fikset eller ikke ;)

Prøvde å ringe politiet no, men må nok ringe igjen imorgen i kontor tid :)

Blink lys, carbon pote, speil, og ganske mye kåpe er skrapt opp eller ødelagt. Så blir vel litt å gjøre. Men første skal eg ta meg 2 uker i tyrkia, reiser på søndag, å slappe helt av sånn at kroppen får kommet seg litt.. :D

Utrolig kjedelig å velte ja. Har en negativ ting utenom diselen som lå i veibanen. Biler kjørte rett forbi UTEN å stoppe! Heldigvis kom det 4 stk på mc, de stoppet, og kom seinere 1 til som stoppet. Takk til de :D!

Svar