Motorbremsing

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Micke
Innlegg: 74
Registrert: 11 feb 2011, 15:07
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S -00

Re: Motorbremsing

Legg inn av Micke »

Generellt har färre cylindrar mer motorbroms.

Hittade en bra artikel:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/Newri ... EPI-125935" onclick="window.open(this.href);return false;
The determining factors for the amount of engine braking are the displacement of each piston and the compression ratio

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av Crinos »

Som Micke sier..
Nøkkelverdien til motorbrems er kubikk per sylinder og kompresjons forhold.
Den forrige sykkelen min hadde 1 liter i hver sylinder og ca 9:1 i kompresjon. Den hadde en SYK motorbrems.
Min nåværende sykkel har "bare" 670cc i hver sylinder men har vell 10:1 i kompresjon, og er ganske merkbar på motorbremsen den også... På vanlig kjøring er det faktisk lite jeg bruker bremsene. Tilpasser egentlig alt bare med gasspådraget. :thumleft

En to takter har også mer motorbrems enn enn 4 takters motor.

Utligning i gir og diff (mest biler som har sistnevnte ville jeg tro) har også en del å si på motorbrems.

Da Barrichello og Schumi kjørte Ferrari sammen, var bilene totalt forskjellige satt opp... Barichello liker å coaste, dvs når han går av gassen vil han at bilen skal gli/trille, mens Schumi brukte gasspedalen som moderat brems. Når han gikk av gassen begynte motorbremsen å virke.

Så det er mange faktorer som spiller inn på "bremsekraften".
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorbremsing

Legg inn av Kjellrf »

Du kan til en viss grad også regulere motorbremsen, med tomgangsturtallet.
Høy tomgang = dårlig motorbrems, lav tomgang = bra motorbrems.

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av tagesk »

Jeg har en "moderne" motor med innsprøytning.
Over 1700 rpm kuttes bensintilførslen.

Det vil si at jeg har mye bedre motorbremt over 1700 rpm enn under.

Så for meg er nedbremsning "ut med gassen, når vi nærmer oss 1700 rpm, inn med bremsen".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Motorbremsing

Legg inn av Desmo »

Elolz skrev:Vil det være stor forskjell med tanke på motorbremsing f.eks fra en 2sylindret Ducati til en 4sylindret ZX6R?
Jeg vet ikke hvordan motorbremsen på den japanske symaskinen er,men på Ducatien min låser bakhjulet hvis jeg girer for ned for mye. Det vil si 2-3 gir ned.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Motorbremsing

Legg inn av Dimzum »

Desmo skrev:
Elolz skrev:Vil det være stor forskjell med tanke på motorbremsing f.eks fra en 2sylindret Ducati til en 4sylindret ZX6R?
Jeg vet ikke hvordan motorbremsen på den japanske symaskinen er,men på Ducatien min låser bakhjulet hvis jeg girer for ned for mye. Det vil si 2-3 gir ned.
Det der er nok ikke motorbrems men bare enda en mekanisk feil på lista di....... Pyttsan - du fører jo en sykkel med "sjel"....

:)
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Motorbremsing

Legg inn av ArcticTiger »

Elolz skrev:
Desmo skrev:Jeg vet ikke hvordan motorbremsen på den japanske symaskinen er,men på Ducatien min låser bakhjulet hvis jeg girer for ned for mye. Det vil si 2-3 gir ned.
Ja, skjer her og om jeg ikke blipper med gassen. Men sånn er vel livet uten slipperklutsj? ;e

Men med infoen her, i tillegg til at jeg begynner å bli ganske forelsket i twin lyden, spøker det nesten med tanke på ZX6R om noen år. Fra å være så sikker til å stille spørsmål selv ved antall sylindre, hvordan skal dette ende? :knegg Burde rett og slett prøvekjørt litt tror jeg, men hvordan få prøvekjørt noe når du ikke har planer om å kjøpe? Og før noen sier noe, ja jeg ser det kan dras noen paralleller til det motsatte kjønn her :knegg
Dette har du helt rett i :thumleft Prøv mange forskjellige! Og det er ingen regel som sier at du må gifte deg med alle du "prøvekjører" :knegg

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Motorbremsing

Legg inn av pelsen »

Crinos skrev:En to takter har også mer motorbrems enn enn 4 takters motor.
jeg som har kjørt begge deler sitter med en helt motsatt erfaring, og det stemmer nok med virkeligheten.
..foreslår at du bruker et bullshitfilter før du skriver ;e

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av Crinos »

pelsen skrev:
Crinos skrev:En to takter har også mer motorbrems enn enn 4 takters motor.
jeg som har kjørt begge deler sitter med en helt motsatt erfaring, og det stemmer nok med virkeligheten.
..foreslår at du bruker et bullshitfilter før du skriver ;e
Jeg har på lik linje med deg også kjørt begge deler, skal ikke skryte på meg at jeg har kjørt fryktelig mye 2-takters, da jeg aldri har kjørt moped som muligens også er et dårlig referanseforhold for forskjell på 2 og 4 takters motorer.

Jeg har testen en to takters 250cc og den hadde en formidabel motorbrems. Som jeg antar kommer fra en kombinasjon av giring og kompressjon. (seriøs wheele-moped).. Husker ikke merke.. Men den var hvit i plastikken :vs
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JanOve
Innlegg: 31
Registrert: 14 mai 2010, 21:35
Motorsykkelen din: Honda VFR700F 87

Re: Motorbremsing

Legg inn av JanOve »

Crinos skrev:
pelsen skrev:
Crinos skrev:En to takter har også mer motorbrems enn enn 4 takters motor.
jeg som har kjørt begge deler sitter med en helt motsatt erfaring, og det stemmer nok med virkeligheten.
..foreslår at du bruker et bullshitfilter før du skriver ;e
Jeg har på lik linje med deg også kjørt begge deler, skal ikke skryte på meg at jeg har kjørt fryktelig mye 2-takters, da jeg aldri har kjørt moped som muligens også er et dårlig referanseforhold for forskjell på 2 og 4 takters motorer.

Jeg har testen en to takters 250cc og den hadde en formidabel motorbrems. Som jeg antar kommer fra en kombinasjon av giring og kompressjon. (seriøs wheele-moped).. Husker ikke merke.. Men den var hvit i plastikken :vs
Generelt sett bremser en 2takter fint lite iforhold til en 4takter. \:D/

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av MaxTron »

Elolz skrev:
Desmo skrev:Jeg vet ikke hvordan motorbremsen på den japanske symaskinen er,men på Ducatien min låser bakhjulet hvis jeg girer for ned for mye. Det vil si 2-3 gir ned.
Ja, skjer her og om jeg ikke blipper med gassen. Men sånn er vel livet uten slipperklutsj? ;e

Men med infoen her, i tillegg til at jeg begynner å bli ganske forelsket i twin lyden, spøker det nesten med tanke på ZX6R om noen år. Fra å være så sikker til å stille spørsmål selv ved antall sylindre, hvordan skal dette ende? :knegg Burde rett og slett prøvekjørt litt tror jeg, men hvordan få prøvekjørt noe når du ikke har planer om å kjøpe? Og før noen sier noe, ja jeg ser det kan dras noen paralleller til det motsatte kjønn her :knegg
Finns jo en del alternativer med 2 sylindre og...

Spørs vel litt hvor mye kubikk du vil ha, og hvor moderne/ekstreme ytelser du ønsker, men da må du nok bort ifra Kawa...

Har litt sansen for denne æ:Bilde
Men bynner vel å bli litt gammel teknologi...

Ellers finnes jo Suzuki SV 650 og SV 1000, TL 1000S og TL 1000R
Aprillia og Ducati....
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Motorbremsing

Legg inn av TBI81 »

Elolz skrev:Burde rett og slett prøvekjørt litt tror jeg, men hvordan få prøvekjørt noe når du ikke har planer om å kjøpe? Og før noen sier noe, ja jeg ser det kan dras noen paralleller til det motsatte kjønn her :knegg
Er jo flusst av demodager rundtom som er fine for å prøvekjøre diverse sykler. Forelsket meg selv i R1 her om dagen. Sucker for lyd, mye derfor jeg kjører v-twin nå, og crossplanelyden (og effekten) falt definitivt i smak :)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av MaxTron »

TBI81 skrev:
Elolz skrev:Burde rett og slett prøvekjørt litt tror jeg, men hvordan få prøvekjørt noe når du ikke har planer om å kjøpe? Og før noen sier noe, ja jeg ser det kan dras noen paralleller til det motsatte kjønn her :knegg
Er jo flusst av demodager rundtom som er fine for å prøvekjøre diverse sykler. Forelsket meg selv i R1 her om dagen. Sucker for lyd, mye derfor jeg kjører v-twin nå, og crossplanelyden (og effekten) falt definitivt i smak :)
Lyden fra den motoren er jo mistenkelig lik lyden fra min V4 :knegg
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Motorbremsing

Legg inn av TBI81 »

MaxTron skrev:
TBI81 skrev:
Elolz skrev:Burde rett og slett prøvekjørt litt tror jeg, men hvordan få prøvekjørt noe når du ikke har planer om å kjøpe? Og før noen sier noe, ja jeg ser det kan dras noen paralleller til det motsatte kjønn her :knegg
Er jo flusst av demodager rundtom som er fine for å prøvekjøre diverse sykler. Forelsket meg selv i R1 her om dagen. Sucker for lyd, mye derfor jeg kjører v-twin nå, og crossplanelyden (og effekten) falt definitivt i smak :)
Lyden fra den motoren er jo mistenkelig lik lyden fra min V4 :knegg
Tro meg, jeg liker v-max'ern også ;) Tror forresten jeg så i bakhodet på deg på Trondheimstreffet. Var innom en snartur på lørdagen og hilste på noen bekjente. Ble dessverre lite tid til sosialisering.

Brukeravatar
stiandre
Innlegg: 114
Registrert: 06 aug 2011, 21:22
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F - 650kubikk - 2011 modell
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av stiandre »

ER-6F har en relativt kraftig motorbrems. De anbefaler til og med i manualen å bruke denne....(ja jeg har lest brukermanualen på sykkelen...
Kompresjon er 11.3:1

Det er ganske greit å ha med seg i nedoverbakker igrunn.. :thumleft

Svar