Min begrensede erfaring er at 2t bremser langt mindre enn 4t, om vi snakker om noenlunde like maskiner ellers (lik antall sylindre, kubikk, etc). Ferskeste eksempel er 2 stk KTM 125-ere: Dagligsykkelen min, en Duke 125 med 4t (og innspøytning, vel og merke), bremser nesten litt for mye. Skal ganske mye til for at jeg trenger å gire ned noe særlig for ikke å øke farten i bratte nedoverbakker. Sting 125-en (2t forgasser) bremser "ikkeno". Skal jeg få den til å bremse må jeg gire ned noe hinsides mye, og samme nedoverbakke som jeg med Duke-en må ta inn kløtsjen for ikke å bremse for mye, må jeg med Sting-en gire ned så turtallet går helt i taket. Aner ikke kompresjonen på disse, men begge maskinene er i frisk og fin tilstand, og vekten/størrelsen på syklene er ganske så lik.
En Deauville jeg hadde (V2, 4t, 650cc) hadde ganske mye brems, opplevde faktisk skrens på bakhjulet et par ganger pga det (men så pisket jeg den maskinen rimelig hardt tidvis).
Bilen jeg har nå, Vectra med god gammeldags støpejernsdiesel på 2.2l, bremser noe inni gampen sammenlignet med omtrent alt annet jeg har kjørt av 4-sylindrede biler. Men så er kompen 18,5:1 på den...