Motorbremsing

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av Crinos »

stiandre skrev:ER-6F har en relativt kraftig motorbrems. De anbefaler til og med i manualen å bruke denne....(ja jeg har lest brukermanualen på sykkelen...
Kompresjon er 11.3:1

Det er ganske greit å ha med seg i nedoverbakker igrunn.. :thumleft
BMW K1200S har 13:1 :thumleft

Tror faktisk ikke jeg har fryktelig mye mer enn 9.5:1 i min 94' EVO motor.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Motorbremsing

Legg inn av TBI81 »

http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio" onclick="window.open(this.href);return false;

Snedig .. "F1 engines come closer to 17:1 (which is very critical for maximizing volumetric/fuel efficiency at around 18000 rpm)"

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av MaxTron »

TBI81 skrev:
MaxTron skrev:
TBI81 skrev:
Elolz skrev:Burde rett og slett prøvekjørt litt tror jeg, men hvordan få prøvekjørt noe når du ikke har planer om å kjøpe? Og før noen sier noe, ja jeg ser det kan dras noen paralleller til det motsatte kjønn her :knegg
Er jo flusst av demodager rundtom som er fine for å prøvekjøre diverse sykler. Forelsket meg selv i R1 her om dagen. Sucker for lyd, mye derfor jeg kjører v-twin nå, og crossplanelyden (og effekten) falt definitivt i smak :)
Lyden fra den motoren er jo mistenkelig lik lyden fra min V4 :knegg
Tro meg, jeg liker v-max'ern også ;) Tror forresten jeg så i bakhodet på deg på Trondheimstreffet. Var innom en snartur på lørdagen og hilste på noen bekjente. Ble dessverre lite tid til sosialisering.
Det som er med den "nye" R1-motoren er at veiv og tenningsrekkefølge gjør at den oppfører seg som en V4, men den er kompakt som en rekke4.

Godt mulig du såg mæ ja, går rundt med en vest med Bilde på ryggen.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Motorbremsing

Legg inn av Intruder »

Innbiller meg at :mc7 har en relativt bra motorbrems,ihvertfal kjører jeg slik
at jeg relativt sjelden bremser nedover... :-J
og aldri bremser oppover.. :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorbremsing

Legg inn av mekkern »

Har prøvd sånn 250 som du har og det er ikke rare bremsen i den??? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorbremsing

Legg inn av AJ »

Solid motorbrems er helt klart en av de tingene jeg savner med TDM'en.
Tiger minner mer om en linjefirer i så måte, dvs. ikke særlig mye motorbrems å snakke om i forhold til Yamaha'en...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Motorbremsing

Legg inn av fikse »

Min begrensede erfaring er at 2t bremser langt mindre enn 4t, om vi snakker om noenlunde like maskiner ellers (lik antall sylindre, kubikk, etc). Ferskeste eksempel er 2 stk KTM 125-ere: Dagligsykkelen min, en Duke 125 med 4t (og innspøytning, vel og merke), bremser nesten litt for mye. Skal ganske mye til for at jeg trenger å gire ned noe særlig for ikke å øke farten i bratte nedoverbakker. Sting 125-en (2t forgasser) bremser "ikkeno". Skal jeg få den til å bremse må jeg gire ned noe hinsides mye, og samme nedoverbakke som jeg med Duke-en må ta inn kløtsjen for ikke å bremse for mye, må jeg med Sting-en gire ned så turtallet går helt i taket. Aner ikke kompresjonen på disse, men begge maskinene er i frisk og fin tilstand, og vekten/størrelsen på syklene er ganske så lik.
En Deauville jeg hadde (V2, 4t, 650cc) hadde ganske mye brems, opplevde faktisk skrens på bakhjulet et par ganger pga det (men så pisket jeg den maskinen rimelig hardt tidvis).
Bilen jeg har nå, Vectra med god gammeldags støpejernsdiesel på 2.2l, bremser noe inni gampen sammenlignet med omtrent alt annet jeg har kjørt av 4-sylindrede biler. Men så er kompen 18,5:1 på den... :P :p
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorbremsing

Legg inn av mekkern »

Har en 7.3 liter V8 diesel med 22:1 i komp...JA det bremser de 3 tonna greit...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Motorbremsing

Legg inn av simpson »

fikse skrev:Min begrensede erfaring er at 2t bremser langt mindre enn 4t, om vi snakker om noenlunde like maskiner ellers (lik antall sylindre, kubikk, etc). Ferskeste eksempel er 2 stk KTM 125-ere: Dagligsykkelen min, en Duke 125 med 4t (og innspøytning, vel og merke), bremser nesten litt for mye. Skal ganske mye til for at jeg trenger å gire ned noe særlig for ikke å øke farten i bratte nedoverbakker. Sting 125-en (2t forgasser) bremser "ikkeno". Skal jeg få den til å bremse må jeg gire ned noe hinsides mye, og samme nedoverbakke som jeg med Duke-en må ta inn kløtsjen for ikke å bremse for mye, må jeg med Sting-en gire ned så turtallet går helt i taket. Aner ikke kompresjonen på disse, men begge maskinene er i frisk og fin tilstand, og vekten/størrelsen på syklene er ganske så lik.
En Deauville jeg hadde (V2, 4t, 650cc) hadde ganske mye brems, opplevde faktisk skrens på bakhjulet et par ganger pga det (men så pisket jeg den maskinen rimelig hardt tidvis).
Bilen jeg har nå, Vectra med god gammeldags støpejernsdiesel på 2.2l, bremser noe inni gampen sammenlignet med omtrent alt annet jeg har kjørt av 4-sylindrede biler. Men så er kompen 18,5:1 på den... :P :p
Det stemmer at en 2 takter bremser mye mindre enn en 4 takter.
De gamle Saab 2 takteren hadde frihjulsnav sånn at den ikke bremset i det hele tatt når du slapp gassen, den trillet som om den sto i fri.
Grunnen er at en 2 takter får smøring i bensinen, når du slipper gassen stopper nesten bensintilførselen og dermed også smørefunksjonen.
For å unngå motorskade/skjæring når du hadde høyt turtall og trillet ned lange bakker, motorbremsing osv uten gass satte de på frihjulsnav og var kvitt problemet.

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Motorbremsing

Legg inn av StigRune »

Elolz skrev:
Desmo skrev:Jeg vet ikke hvordan motorbremsen på den japanske symaskinen er,men på Ducatien min låser bakhjulet hvis jeg girer for ned for mye. Det vil si 2-3 gir ned.
Ja, skjer her og om jeg ikke blipper med gassen. Men sånn er vel livet uten slipperklutsj? ;e

Men med infoen her, i tillegg til at jeg begynner å bli ganske forelsket i twin lyden, spøker det nesten med tanke på ZX6R om noen år. Fra å være så sikker til å stille spørsmål selv ved antall sylindre, hvordan skal dette ende? :knegg Burde rett og slett prøvekjørt litt tror jeg, men hvordan få prøvekjørt noe når du ikke har planer om å kjøpe? Og før noen sier noe, ja jeg ser det kan dras noen paralleller til det motsatte kjønn her :knegg
Monsterbike i Drammen har hatt flere prøvekjøringsdager hvor du kan prøve nye kawasakisykler. dette er vel strengt tatt noe kawasaki arrangerer sammen med alle sine forhandlere, så burde være mulig å få prøvd litt uansett hvor du holder til (har vært på et par dager selv jeg, bare for å kjøre den nye zx-10r og z1000(og -sx)). Triumph hadde et lignende arrangement ute på tyrigravai mai, som også var ganske gøy. artig å prøve tresylindra galskap (speed triple).
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motorbremsing

Legg inn av ejs »

Elolz skrev:
Desmo skrev:Jeg vet ikke hvordan motorbremsen på den japanske symaskinen er,men på Ducatien min låser bakhjulet hvis jeg girer for ned for mye. Det vil si 2-3 gir ned.
Ja, skjer her og om jeg ikke blipper med gassen. Men sånn er vel livet uten slipperklutsj? ;e

Men med infoen her, i tillegg til at jeg begynner å bli ganske forelsket i twin lyden, spøker det nesten med tanke på ZX6R om noen år. Fra å være så sikker til å stille spørsmål selv ved antall sylindre, hvordan skal dette ende? :knegg Burde rett og slett prøvekjørt litt tror jeg, men hvordan få prøvekjørt noe når du ikke har planer om å kjøpe? Og før noen sier noe, ja jeg ser det kan dras noen paralleller til det motsatte kjønn her :knegg

Har alltid trodd at man girer ned 1 gir av gangen,nettopp for å unngå låsing ?? =; =;
(ikke mye motorbrems på min sykkel, comp er bare 8:1 )
If it ain't broke, I'll break it.

Svar