Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av Svolp »

Jeg måtte ta alt obligatorisk kjøring på nytt men slapp teori fordi sånn er det blitt. Hva prisen angår kommer an på hvor du er hen i landet. All obligatorisk kjøring men uten teori og prøve hos svv vil jeg si er og ta alt på nytt!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Men mykje har skjed siden 86, aha er oppløst freddy mercury og michal jackson er daue og masse nye ragler for oppkjøring ;e
Den regelen svolp snakker om kom sikkert et vist år lenge etter 86 og hade sikkert ikkje tilbakevirkandes kraft.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av simpson »

ZZR-Tom skrev:Men mykje har skjed siden 86, aha er oppløst freddy mercury og michal jackson er daue og masse nye ragler for oppkjøring ;e
Den regelen svolp snakker om kom sikkert et vist år lenge etter 86 og hade sikkert ikkje tilbakevirkandes kraft.
Når jeg hadde oppkjøring i 2011 så er det samme når jeg tok lett, om det 86, 96 eller 06. Det er 2011 reglemanget som gjelder.
Men det er tydelig at det finnes kjørelærere som vet hvordan de skal tjene mest mulig pr. elev.
Jeg hadde en runde i kjøregården og litt kjøring på vei i første kjøretime, så var sikkerhets kurs bane, så var det sikkerhetskurs vei, en time med anne kjørelærer og så oppkjøring.
Og det er lang mindre enn når jeg tok lett og langt i fra det jeg vil kalle å ta ALT på nytt.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Eg missforstod svolp sån som deg, men det eg tenkte på var at det var kansje forskjellige regler for dei som tok lettlappen før et vist årstall og dei som tok lettlappen etter et vist årstall.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av simpson »

ZZR-Tom skrev:Eg missforstod svolp sån som deg, men det eg tenkte på var at det var kansje forskjellige regler for dei som tok lettlappen før et vist årstall og dei som tok lettlappen etter et vist årstall.
Det eneste som er kommet på pensum for kl A de siste 25 år er de to såkalte sikkerthetskursene.
Hadde jeg fått ut fingeren tidligere hadde jeg sluppet disse og egentlig bare trengt oppkjøringen.
Det er samme pensum for A og A1.
Mellomklassen er ikke en førerkortklasse i det hele tatt og siden det ikke er det, er det heller ikke noe som heter automatisk oppgradering eller lignende. Det er bare bergrensining av effekt på sykkel du har lov til å kjøre før du fyller 20 år.
Men det er klart at kjørelærere vil ha mest mulig timer og hvis svolp hadde full kjøreopplæring på tung når han har lett fra før så er det ikke det som står i opplæringsplanen.
Har du oppfylt pensum kan du når som helst forlange oppkjøring. Det er ikke kjørelærer som skal avgjøre det.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av ZZR-Tom »

simpson skrev:
ZZR-Tom skrev:Eg missforstod svolp sån som deg, men det eg tenkte på var at det var kansje forskjellige regler for dei som tok lettlappen før et vist årstall og dei som tok lettlappen etter et vist årstall.
Det eneste som er kommet på pensum for kl A de siste 25 år er de to såkalte sikkerthetskursene.
Hadde jeg fått ut fingeren tidligere hadde jeg sluppet disse og egentlig bare trengt oppkjøringen.
Det er samme pensum for A og A1.
Mellomklassen er ikke en førerkortklasse i det hele tatt og siden det ikke er det, er det heller ikke noe som heter automatisk oppgradering eller lignende. Det er bare bergrensining av effekt på sykkel du har lov til å kjøre før du fyller 20 år.
Men det er klart at kjørelærere vil ha mest mulig timer og hvis svolp hadde full kjøreopplæring på tung når han har lett fra før så er det ikke det som står i opplæringsplanen.
Har du oppfylt pensum kan du når som helst forlange oppkjøring. Det er ikke kjørelærer som skal avgjøre det.
Veit no det då, som sagt missforstod svolp eg og.
Men ser no ut som det blir lappen i 2år eller fylt 24 fra 2013 for å få full rulle

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av simpson »

De finner hele tiden på nye ting.
Ulykkestatestikken går nedover både på bil og sykkel, men det kommer stadig strengere tiltak.

Svar