Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
JumperIV
Innlegg: 4
Registrert: 14 jul 2011, 22:49
Motorsykkelen din: Cross

Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av JumperIV »

Er snart 14 år og lurer litt :D :

Hei, lurer på om kva som er smartest av og vente til eg blir 18 og ta tung-MC førerkort, eller ta lett-MC førerkort når eg blir 16.
Kva lønner seg mest ? Må eg ta heile tung-mc prøven vist eg har tatt lett-mc prøven fra før ? Får eg ein "rabatt" ? :-k
Har veldig lyst til å beynne å kjøre fortest som mulig. Men det vil jo og koste meg meir vist eg skal ta begge eller berre vente til eg blir 18.
[Ung MC køyrer

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av ArcticTiger »

14 år nå, da blir det leeenge å vente til du er 18, og du får vel bare mellomklasse da og? Nei, gå for lett-lappen fra 16, så får du kjøre snarest mulig :thumleft
Men om det "lønner" seg vet jeg ikke riktig. De endrer visst stadig på reglene for mc-førerkort opplæring :scratch Har en sønn som har lettlappen, han sa at nå var det full pakke med teori, kjøretimer, kurs osv når han skulle "oppgradere". Virkelig surt for dere ungdommer :doh

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av Svolp »

Du tar lett nå som du blir 16 og mellomtung når du fyller 18. Da får du automatisk tung når du er 20 år.
Billigst og best!

Tar du lett nå og venter til etter du er 18 med og ta tung må du ta ALT på nytt..
Lett nå, mellomtung når du er 18 og vips så har du tung ved fylte 20!

Lykke til :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av Knut Morten »

JumperIV skrev:Er snart 14 år og lurer litt :D :

Hei, lurer på om kva som er smartest av og vente til eg blir 18 og ta tung-MC førerkort, eller ta lett-MC førerkort når eg blir 16.
Kva lønner seg mest ? Må eg ta heile tung-mc prøven vist eg har tatt lett-mc prøven fra før ? Får eg ein "rabatt" ? :-k
Har veldig lyst til å beynne å kjøre fortest som mulig. Men det vil jo og koste meg meir vist eg skal ta begge eller berre vente til eg blir 18.
Ta lett når du fyller 16. da får du samlet deg kjøretrening. største forskjellen blir jo egentlig at neste trinn er større, tyngre og går raskere.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av XRing »

Du virker helt klar for å bli motorsyklist - og det synes jeg er knall! :=D> :thumleft :=D>

Som det nevnes ovenfor her blir tiden lang mellom 16 og 18 - Veldig lang... Spar deg for fristelsen til å kjøre uten lappen og kom deg på hjul på lovlig vis. Det er nok dyrere å oppgradere fra A1 til A enn det det har vært før, men du har 2 år på å spare opp beløpet. Og masse moro i mellomtiden!
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

JumperIV
Innlegg: 4
Registrert: 14 jul 2011, 22:49
Motorsykkelen din: Cross

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av JumperIV »

Tusen takk for gode tips :thumleft
Eg trur nokk eg kommer til og ta lappen når eg blir 16, har lyst til å beynne fortest som mulig :D
[Ung MC køyrer

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av simpson »

Svolp skrev:Du tar lett nå som du blir 16 og mellomtung når du fyller 18. Da får du automatisk tung når du er 20 år.
Billigst og best!

Tar du lett nå og venter til etter du er 18 med og ta tung må du ta ALT på nytt..
Lett nå, mellomtung når du er 18 og vips så har du tung ved fylte 20!

Lykke til :)
Det stemmer ikke at du må ta alt på nytt, bare sikkerthetskurs bane/vei og oppkjøring som tidligere nevnt.
Pluss at du får viktig kjøreerfaring med å kjøre lett i ett par år.

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av Mysterion »

Svolp skrev:Du tar lett nå som du blir 16 og mellomtung når du fyller 18. Da får du automatisk tung når du er 20 år.
Billigst og best!

Tar du lett nå og venter til etter du er 18 med og ta tung må du ta ALT på nytt..
Lett nå, mellomtung når du er 18 og vips så har du tung ved fylte 20!

Lykke til :)
nå snakker du litt mot deg selv vel? ar han lett, og oppgraderer til tung (mellomklasse) når han er 18 , er det samme som om han tar lett og tung når han evt er 23... men jo fortere jo bedre, blir bare dyrere med årene....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7611
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av mekkern »

men han må mellom en "oppgradering" fra mellom til ubegrenset også...slutt med automatikken fra 2013.... ](*,)

Edit:tror det ER slutt?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av Mysterion »

mekkern skrev:men han må mellom en "oppgradering" fra mellom til ubegrenset også...slutt med automatikken fra 2013.... ](*,)

Edit:tror det ER slutt?
Er det ny regel nå? finner ikke noe om dette, men stemmer sikkert i dette potetnorge...godt jeg har hatt lappen lenge. og frøkna tok lappen 2011 så hun og har tung uten noen annen oppgradering...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Har du lyst på lett mc lappen så tar du den, har du ikkje så tar du den ikkje.
om 8-9år når du får kjøre "full effekter" så er det sikkert forbudt med mc og en ny dommedag på vei :eh

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av ejs »

:thumleft

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-2 ... -0259.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av ZZR-Tom »

ejs skrev::thumleft

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-2 ... -0259.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så då blir det å ha hatt lappen i 2år eller fyllt 24år og ikkje 2år eller fyllt 21år som i dag.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av Svolp »

Mysterion skrev:
Svolp skrev:Du tar lett nå som du blir 16 og mellomtung når du fyller 18. Da får du automatisk tung når du er 20 år.
Billigst og best!

Tar du lett nå og venter til etter du er 18 med og ta tung må du ta ALT på nytt..
Lett nå, mellomtung når du er 18 og vips så har du tung ved fylte 20!

Lykke til :)
nå snakker du litt mot deg selv vel? ar han lett, og oppgraderer til tung (mellomklasse) når han er 18 , er det samme som om han tar lett og tung når han evt er 23... men jo fortere jo bedre, blir bare dyrere med årene....
simpson skrev:
Svolp skrev:Du tar lett nå som du blir 16 og mellomtung når du fyller 18. Da får du automatisk tung når du er 20 år.
Billigst og best!

Tar du lett nå og venter til etter du er 18 med og ta tung må du ta ALT på nytt..


Lett nå, mellomtung når du er 18 og vips så har du tung ved fylte 20!

Lykke til :)
Det stemmer ikke at du må ta alt på nytt, bare sikkerthetskurs bane/vei og oppkjøring som tidligere nevnt.
Pluss at du får viktig kjøreerfaring med å kjøre lett i ett par år.
Har vært gjennom samme selv så jeg vet hva jeg snakker om.
Skal prøve og være litt mer tydelig.

Hvis du tar lett lappen som 16 åring tar du den på vanlig måte og kan ta kun oppkjøring som 18 åring på mellomtung så får du automatisk tung lappen når du fyller 20.
Hvis du tar lett lappen som 16 åring og finner ut av når du er 18 tar jeg billappen for og så ta tung lappen når du er 21 år må du ta alt på nytt utenom teori og den teoretiske prøven på biltilsynet.

Slik var det med meg og det er ikke så fryktelig mange år siden. Jeg betalte 13.000 for lett lappen i tidlig 2000 et eller annet og droppet mellomtung og tok tung i 2008 og måtte ut med 20.000 siden jeg ikke tok og oppgraderete til mellomtung som 18 åring!

Ta lett lappen du, så tar du mellomtung som 18 åring. Når du da fyller 20 år har du tung også.

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tung MC førerkort eller Lett MC førerkort ?

Legg inn av simpson »

Svolp skrev:
Mysterion skrev:
Svolp skrev:Du tar lett nå som du blir 16 og mellomtung når du fyller 18. Da får du automatisk tung når du er 20 år.
Billigst og best!

Tar du lett nå og venter til etter du er 18 med og ta tung må du ta ALT på nytt..
Lett nå, mellomtung når du er 18 og vips så har du tung ved fylte 20!

Lykke til :)
nå snakker du litt mot deg selv vel? ar han lett, og oppgraderer til tung (mellomklasse) når han er 18 , er det samme som om han tar lett og tung når han evt er 23... men jo fortere jo bedre, blir bare dyrere med årene....
simpson skrev:
Svolp skrev:Du tar lett nå som du blir 16 og mellomtung når du fyller 18. Da får du automatisk tung når du er 20 år.
Billigst og best!

Tar du lett nå og venter til etter du er 18 med og ta tung må du ta ALT på nytt..


Lett nå, mellomtung når du er 18 og vips så har du tung ved fylte 20!

Lykke til :)
Det stemmer ikke at du må ta alt på nytt, bare sikkerthetskurs bane/vei og oppkjøring som tidligere nevnt.
Pluss at du får viktig kjøreerfaring med å kjøre lett i ett par år.
Har vært gjennom samme selv så jeg vet hva jeg snakker om.
Skal prøve og være litt mer tydelig.

Hvis du tar lett lappen som 16 åring tar du den på vanlig måte og kan ta kun oppkjøring som 18 åring på mellomtung så får du automatisk tung lappen når du fyller 20.
Hvis du tar lett lappen som 16 åring og finner ut av når du er 18 tar jeg billappen for og så ta tung lappen når du er 21 år må du ta alt på nytt utenom teori og den teoretiske prøven på biltilsynet.

Slik var det med meg og det er ikke så fryktelig mange år siden. Jeg betalte 13.000 for lett lappen i tidlig 2000 et eller annet og droppet mellomtung og tok tung i 2008 og måtte ut med 20.000 siden jeg ikke tok og oppgraderete til mellomtung som 18 åring!

Ta lett lappen du, så tar du mellomtung som 18 åring. Når du da fyller 20 år har du tung også.

Kenneth
Vel, jeg har også vært igjennom dette selv.
Tok lett helt tilbake i 1986.
Etter 25 år tok jeg til vett og tok på tung.
Noen oppfriskningstimer, sikkerthetspakke på bane og vei og lappen i lomma.
kosta under 10.000 for alt.

OG DET ER IKKE Å TA ALT PÅ NYTT :[-X

Svar