v-strom vs bmw f650gs???

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

v-strom vs bmw f650gs???

Legg inn av Welshen »

Hva tenker forumet om disse to.

Sykkelen skal brukes mest til pendling asker-oslo, men gjerne en helgetur i ny og ne.....

Servicepriser
Holdbarhet......har minst 10 tommeltotter
BEgge har abs, begge har 650 ccm, noe flere hester på suzukien, og vtwin i forhold til ensylindret.

Jeg er skikkelig i tvil. Sittestilling er jo ganske lik, men hvordan er beskyttelsen mot vær og vind?

Sitter veldig godt på begge......
Ser mange er fornøyd med v-stromen her, men........den koster noe mer også. Men det er ikke avskrekkende. Jeg skal ha brukt og ser at det ikke er mye mer enn 15 forskjell på de, det er jo forsjåvidt penger og spesielt hvis det er mye mer galt med en av de.....tenker på antall feil pr km......
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: v-strom vs bmw f650gs???

Legg inn av TheBandit »

Jeg har uten tvil gått for V-strom. :jada: Finere å se på, lave servicekostnader og etter mine erfaringer er suzuki meget slitesterk. Og etter ett besøk hos bmw-forhandleren her i Trondheim så er jeg overbevist om at jeg ALDRI skal ha bmw ihvertfall :O

Og du får 2 sylindere istede for 1 :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: v-strom vs bmw f650gs???

Legg inn av ojda »

Såsant du ikke skal mye ut i skauen å kjøre hadde jeg uten tvil gått for
V-strom. Det skal dog nevnes at den fungerer meget bra på grusveier, noe som ikke kan sies om alle sykler (skyldes mye 19" dekket forran) Det er en stor kraftfull 650, mer en nok av krefter. Er akurat tilbake etter en 10 dagerstur i Danmark med kjerring og oppakning, ingen problemer.
Den ligger fjellstøtt på veien, vel å merke med riktige dekk (det er solgt mye rare allroaddekk). Her er det Michelin Anakee 2 som gjelder.
Ved tur-retur jobben er jeg nesten tørr etter turen, selvom det regner bra.
Unntaket er støvlene. Hendene er også beskyttet.
Det jeg ble mest overrasket med sykkelen er hvordan den takler langsgående striper og ujevnheter i asfalten, det er som de ikke er der????
Har tidligere hatt både mellomstore og store nakene tursykler som var et mareritt å kjøre på veiarbeidsstrekninger, nå tenker jeg knapt over det.
Jeg hat kun en negativ ting å si om Suzukien, det er at den med sidevesker er brei som ei låvedør, dette pga den høyt monterte potta. Det kan jeg leve med.
Lykke til hva enn du velger, men det er bare ett riktig valg som pendlersykkel.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: v-strom vs bmw f650gs???

Legg inn av Banditmannen »

frissy skrev:Hva tenker forumet om disse to.

Sykkelen skal brukes mest til pendling asker-oslo, men gjerne en helgetur i ny og ne.....

Servicepriser
Holdbarhet......har minst 10 tommeltotter
BEgge har abs, begge har 650 ccm, noe flere hester på suzukien, og vtwin i forhold til ensylindret.

Jeg er skikkelig i tvil. Sittestilling er jo ganske lik, men hvordan er beskyttelsen mot vær og vind?

Sitter veldig godt på begge......
Ser mange er fornøyd med v-stromen her, men........den koster noe mer også. Men det er ikke avskrekkende. Jeg skal ha brukt og ser at det ikke er mye mer enn 15 forskjell på de, det er jo forsjåvidt penger og spesielt hvis det er mye mer galt med en av de.....tenker på antall feil pr km......
Regner da med at du snakker om brukt F650GS(frem til 2007)

For fra 2008 har F650GS en 800 kubikks parallell-twin.
Og selv om det er en nedtrimmet versjon F800GS, har en del bedre dreiemoment en V-strom 650
BMWen har 75 Nm v/4800 omdr. mot V-strom som har 63.1 Nm v/7600 omdr.
Sist redigert av Banditmannen den 03 jul 2011, 23:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: v-strom vs bmw f650gs???

Legg inn av RuneMC »

Det Banditmannen skriver er viktig - det handler mye om motor.
Har ikke prøvd de nye F800GS eller F650GS med 800cc paralelltwin, men på papiret er de sterkere enn V-Strom og bør jo være bedre (?)

Snakker vi eldre ensylindrede F650GS (eller evt den helt nye ensylindrede G650GS) så er situasjonen motsatt - da vinner V-Strom'en både på en mer moderne, silkemyk V-twin motor og på gode løsninger for bagasje. Kreftene i favør av V-Strom'en gjør også mer av seg enn man skulle tro, mye mer umiddelbar respons og drag i V-Strom'en og den dabber heller ikke så fort av når turtallet øker - blir bare grommere i lyden. Til jobb-pendling er den store originale topp-boksen til V-Strom helt gull - trenger ikke mer, den er romslig så det holder.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: v-strom vs bmw f650gs???

Legg inn av Welshen »

Det er ikke lett dette men har funnet en vstrom men den har gått et godt stykke.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rId=483627" onclick="window.open(this.href);return false;

Men prisen er ikke helt sprø, og detser jo velholdt ut......tanker om km stand ?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: v-strom vs bmw f650gs???

Legg inn av RuneMC »

Km-stand trenger ikke bety så mye så lenge den er velholdt og har fulgt alle servicer. Er vel hver 6000 km. Også et poeng om den nettopp har hatt eller skal ha 60K-service. Kanskje litt høyt priset ift km-stand, 61K er tross alt endel, men det er en populær sykkel, så tror ikke det er så mange å velge på i den prisklassen. ABS er veldig positivt og fullt koffertsett er positivt. Også positivt med motorbøyle og alu-beskyttelse (oljekjøler står ellers utsatt til på V-Strom'en) Står ikke om den har varmehåndtak, men der finnes det relativt rimelige 3.djeparts løsninger.

Til sammenligning - den jeg kjøpte i mai var '08-modell som hadde gått kun 6500km til 83K inkl omreg. (Med ABS, koffertsett, motorbøyler, deksel under motor og 6000 service utført av forhandler).

I samme klasse sykler har du også Kawasaki Versys som er litt mindre fysisk, men som også har fått topp anmeldelser pga fin motor og kjøreglede - nevner det fordi jeg har sett greie eksemplar med fullt koffertsett til ca 70K tidligere i år, men ingen i det prisområdet akkurat nå...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar