Nestenulykke!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
//cbr900rr//
Innlegg: 36
Registrert: 08 feb 2011, 13:16
Motorsykkelen din: Honda cbr 900rr 1997
Sted: Skien

Nestenulykke!

Legg inn av //cbr900rr// »

Ja da var det tid for tur en vakker lørdagsformiddag. Været var strålende og sykklen var klar :-)
Turen gikk til Stavern og Helgeroa der det ble inntatt kaffe og is på brygga :mk
På veien ut av Helgeroa er det 40 km og forkjørvei!
Kjørte mine 40km da jeg kom til et kryss. Der sto det flere biler i kø som ventet på hva han først skulle bestemme seg for :-k
Her var jo to alternativer høyre eller venstre, å mann kunne vist ikke bestemme seg for fort :scratch
Jeg så han på god avstand og tenkte mitt så jeg dro av litt til på gassen.
Sykklen min er av farge sort, hvit med mye neon. Altså en sykkel med skarpe farger. Men tror dere ikke stuten reiste ut i krysset rett foran meg. Jeg måtte hogge inn det jeg hadde av bremser for å ikke reise rett inn i bakskjermen hans.
Jeg var så forbannet at jeg hadde lyst til å snu for å flette av et han hadde av speil på bilen :bl3

Ja hadde dette vært en vei med 60 km så hadde jeg uten tvil vært med på statitikken over ulykker i helga.
Så vi må vist passe på selv, for det er ingen andre der ute som gjør det for oss :evil

Den siste idioten er ikke født ennå!

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Nestenulykke!

Legg inn av Svolp »

Usj.

Skummelt, godt det gikk bra.. Vært ute for lignende selv! Med en gang jeg ser en personbil som skal inn på en forkjørsvei så går jeg i "beredskap" og det har lønnet seg opptil flere ganger.
Var faktisk en gang hvor jeg snudde og ga stram wire etter bilen, kjørte forbi og stoppet midt i veien.. Gikk ut og blåste fra meg og kjørte videre, skikkelig road rage :terge
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nesteulykke!

Legg inn av Geir »

Svolp skrev:[klippe...]
Var faktisk en gang hvor jeg snudde og ga stram wire etter bilen, kjørte forbi og stoppet midt i veien.. Gikk ut og blåste fra meg og kjørte videre, skikkelig road rage :terge
Gjorde noe tilsvarende i fjor. Måtte hive meg på bremsene for en dust som ikke forstod konseptet med vikeplikt og reddet meg inn på håret. Dusten bare fortsatte som om ingenting var hendt så det gikk litt i svart hhos unge lovende med det resultat at jeg kjørte opp på siden av soppen og klasket flathånden i taket på bilen. Fyren våknet tydeligvis og vrengte bilen inn til høyre og stoppet. Jeg fikk sagt ham et par velvalgte ord mens han fremdeles var i sjokk - hyseblikket og den måpende kjeften tydet på det - før jeg kjørte videre. I ettertid ser jeg selvsagt at det var idiotisk gjort - knølen kunne jo like gjerne skjent til venstre - da hadde det vært game over for meg... :redface

@//cbr900rr//: Godt det gikk bra! Dette viser bare at vi på mc er nødt til å tenke for våre medtrafikanter også.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Nestenulykke!

Legg inn av Relax »

Vi får ikke gjort noe annet med idiotene enn å ta hensyn til dem :redface
Og duverden hvor godt det er å "gi dustene inn" om man får sjansen til det, og de trenger det absolutt også!
Kanskje hjelper det til og med, og kanskje sprer de noe av dette til sine neste (?)... så får man sjansen,,,så skal man si i fra!
Selv har jeg installert Stebel horn til slikt bruk....om ikke annet så får hvert fall de og andre i nærheten høre det ;e

Skremmende åndssvake trafikanter her og der!!!
"Do the right thing"

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Nestenulykke!

Legg inn av ArcticTiger »

Dette har jeg selv opplevd mange ganger: At en dust ikke ser deg, eller driter i deg selv om han ser deg.
Når vi kjører mc er det ikke smart å stå beinhardt på sin rett, for det er værst for oss hvis det smeller.
Jeg kjører etter det utgangspunktet at alle som kjører bil er IDIOTER. Holder avstand til de, og prøver å forutse alt det dumme de kan finne på å gjøre.
Seinest nå denne helga var det en motgående bilist som svingte over veien rett foran meg, og det var ikke hans skyld at det gikk bra :8-[

Om det er hensiktsmessig å stoppe de å kjefte på idiotene vet jeg ikke riktig :-k , men jeg forstår godt de som gjør det :thumleft

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Nestenulykke!

Legg inn av StigRune »

Jeg kjører med tankegangen at INGEN følger med. Et eksempel;

Hadde akk hatt sykkelen min på årets første service, og var på vei hjem fra drammen til oslo. Hadde vel nærmere 120km/t i venstrefila, og tok sakte igjen en kassebil av typen caddy som kjørte nesten like fort som meg, og vi begge tok igjen en lastebil som kjørte i hans felt. Dette var tydeligvis en av de bilsjåførene som er flinke nok til å skjønne at de skal bytte fil FØR de må bremse ned, så han blinket til venstre og begynte å svinge. Her kommer greia; JEG VAR DER!! Dusten så hverken i speil eller siderute, og la ikke merke til den knallgrønne motorsykkelen han hadde ved siden av seg :sk? Idet jeg oppdaget hva glupingen holdt på med var min instinktive reaksjon merkelig nok å smokke knokene i sideruta hans, noe som definitivt fikk hans oppmerksomhet, da han vinglet seg tilbake i sin egen fil (hanskene har karbonfiberskjold på knokene, så det lagde nok litt lyd inne i bilen). Jeg knyttet neven til ham og dunket fingeren så hard i siden på hjelmen at det var vondt, som et tegn på at han må tenke seg litt om, og alt han kunne svare med var å trekke på skuldrene med et lettere sjokkert blikk i ansiktet.

Har faktisk hatt 2-3 lignende hendelser til nå i år, og begynner å lure på om det å ha knallgrønn sykkel ikke gjør meg synlig nok, eller om det er billistene som bare velger å drite i om de ødelegger et liv eller to... Selv heller jeg mot det siste, desverre...
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Nestenulykke!

Legg inn av Lamberghini »

Driver med opplæring nå, og forrige kjøretime opplevde jeg i hvert fall to eksempler på vikepliktsbrudd av bil hvor jeg måtte bremse. Om ikke annet greit å få det inn tidlig og med to oppmerksomheter på sykkelen.
Når jeg leser bilteorien legger jeg merke til hvor lite det egentlig står om motorsykler der. Skulle minst vært et helt kapittel, og biloppkjøringen burde krydres med undercover-sensorer på sykkel som utløser vikeplikt på kritiske steder.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Nestenulykke!

Legg inn av frodef »

StigRune skrev: Har faktisk hatt 2-3 lignende hendelser til nå i år, og begynner å lure på om det å ha knallgrønn sykkel ikke gjør meg synlig nok, eller om det er billistene som bare velger å drite i om de ødelegger et liv eller to... Selv heller jeg mot det siste, desverre...
Min strategi er å aldri ligge ved siden av noen i tofelts vei med mindre det overhodet ikke er til å unngå, og spesielt ikke i situasjoner der man kan tenke seg at bilen har lyst til å gjøre en forbikjøring. Forbikjøring gjøres raskest mulig og med klar fokus på sidemannens forhjul eller ratt. Har ikke hatt noen episoder enda, men det er vel sikkert mest fordi jeg har kjørt så lite...

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Nestenulykke!

Legg inn av StigRune »

frodef skrev:
StigRune skrev: Har faktisk hatt 2-3 lignende hendelser til nå i år, og begynner å lure på om det å ha knallgrønn sykkel ikke gjør meg synlig nok, eller om det er billistene som bare velger å drite i om de ødelegger et liv eller to... Selv heller jeg mot det siste, desverre...
Min strategi er å aldri ligge ved siden av noen i tofelts vei med mindre det overhodet ikke er til å unngå, og spesielt ikke i situasjoner der man kan tenke seg at bilen har lyst til å gjøre en forbikjøring. Forbikjøring gjøres raskest mulig og med klar fokus på sidemannens forhjul eller ratt. Har ikke hatt noen episoder enda, men det er vel sikkert mest fordi jeg har kjørt så lite...
Også min strategi, og enda mer forsterket etter dette. Nå tar jeg heller å "bykser" forbi folk som kjører nesten like fort som meg for å slippe å ligge side om side, selv bare noen sekunder.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nestenulykke!

Legg inn av Globe »

Samma "strategi" her...unngår blindsone. Enten holder jeg meg bak...som regel passerer jeg og plasserer meg foran :knegg

Og med Twinmaskin og LeoVince...hjelper det å brumme litt ekstra også :knegg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nestenulykke!

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Samma "strategi" her...unngår blindsone. Enten holder jeg meg bak...som regel passerer jeg og plasserer meg foran :knegg

Og med Twinmaskin og LeoVince...hjelper det å brumme litt ekstra også :knegg
... et Stebel horn funker greit også.
Skremte trolig livskiten av ei ung dame i en bil oppe i Trøndelagen i helga med et par Stebel bært-bært siden hun mente det var like greit å legge seg ut i venstre mens vi befant seg der...
Vi syntes ikke det var like greit. Men Stebel sørget for klar bane...
:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nestenulykke!

Legg inn av Globe »

Ja..med ET PAR stebelbært så hjelper nok det ja...og/eller med ET PAR brølende LeoVIncepotter...man tager det man haver for å bli oppdaget :knegg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nestenulykke!

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Ja..med ET PAR stebelbært så hjelper nok det ja...og/eller med ET PAR brølende LeoVIncepotter...man tager det man haver for å bli oppdaget :knegg
Også et par brølende LeoVince, da gitt :knegg
Jo'a... skjønner hva du mener... :knegg
Vi tror vi begge er skjønt enige om at TDM'ens bassige og myndige røst lar seg høre ;e

Så kan man tenke seg en MC i fullt tigersprang med den lyden som alle snur seg etter, spesielt når turtelleren bikker 6-7000... :jada: :mc1
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nestenulykke!

Legg inn av Globe »

Hmmm...må kanskje vurdere et nytt horn..det er ikke mye til lyd av originalhornet. Alltid greit å kunne "gi lyd fra seg" ved behov :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nestenulykke!

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Hmmm...må kanskje vurdere et nytt horn..det er ikke mye til lyd av originalhornet. Alltid greit å kunne "gi lyd fra seg" ved behov :thumleft
Hadde samme single-tone Stebel horn på TDM'en. Funket helt topp på den sykkelen også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar