Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Hokky
Innlegg: 7
Registrert: 10 jun 2011, 21:33
Motorsykkelen din: 2005 Suzuki DL650 V-strom

Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av Hokky »

Har for litt siden kjøpt meg en 2005mod DL650 Vstrom og som så mange andre så vidt jeg har skjønt så har også jeg denne irriterende turbulensen rundt hjelmen i fra ca 80-100km/t og opp.

Akkurat nå har jeg en høyere Givi vindskjerm på nederste hakk som ser ut til å hjelpe, men fremdeles er det litt turbulens.
Orginalskjermen var helt ubrukelig på alle 3 høydene.

Jeg er 184cm høy, har hørt at høyden har en del og si.

Jeg sitter jo ganske vindstille og fint bak givi skjermen min og er forholdsvis fornøyd, men jeg lurer på om det fins en kortere skjerm som ikke gir turbulens for folk i min høyde. Kunne tenke meg en jeg slipper å se gjennom, da dette var litt uvant. Litt vind er ok så lenge den ikke samler vinden og sender den midt i hjelmen slik som orginalskjermen, det er ikke serlig behagelig det heller.

Jeg prøvde en tur uten vindskjerm i det hele tatt, det var helt jævlig. Har kjørt fortere med streetfightere uten å få i nærheten av samme vintrykket på kroppen.

Hadde vært fint om flere kunne dele erfaringer om hva de har gjort for å forbedre problemet.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av gbruaset »

Heia! Jeg hadde v strom frem til i fjor, men solgte den til fordel for BMW . Kjenner meg igjen i problemet...jeg fant ingen quick fiks for dette, bortsett fra å begynne og bruke ørepropper. Største problemet jeg hadde, var mere med sidevinden, i kjøring i åpne landskap. bortsett fra dette, er jo v stromen en super sykkel.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av ojda »

Har også wee, og en standarskjerm "tror jeg", er 185 og har ikke noe problemer med plagsom turbulens. Har aldrig følt behov for propper her.

Gbruaset! Må bare spørre, er det du som parkerer sykkelen din på høyresiden av hovedinngangen der du jobber? Har jo opservert en som har byttet ut sin V-strom til fordel for en BMW i år, tenkte det kansje var deg?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av RuneMC »

Gikk nylig fra nærmest "naken" bmw (F650CS) til V-Strom. V-Strom'en jeg kjøpte hadde vario-skjerm standard og bruker denne på høyeste innstilling.
På BMW'en traff vinden meg rett i kroppen og følte at jeg satt litt og "blafret" hele meg når det gikk fort på motorveien.
På V-Strom'en er vindpresset omtrent borte men man får en litt mer blaff-blaff-blaff... type ujevn vind som treffer øvre del av hjelmen. Er forresten samme høyde som trådstarter. Mulig en 3.dje parts skjerm kunne bedre det enda mer. Tenkte litt på Parabellum, men a) leste test av en som fant at styret kom borti skjermen ved maks utslag og b) han syntes ikke forbedringen ble stor nok.
Personlig synes jeg turbulensen ikke er for irriterende - kan jo omtrent sitte og drikke kaffe :mk bak standard-skjermen i forhold til min forrige :knegg så foreløpig gidder jeg ikke gjøre noe.
Sidevind synes jeg også V-strom'en er grei, var helt fin å håndtere da jeg hentet den, som var en av dagene det blåste mest her på Østlandet.

Nåvel, imorgen blir det langtur, så kanskje jeg endrer oppfatning med mange nok timer i salen :-k

Bruker forresten stort sett alltid propper med musikk - fin måte å kombinere to interesser og samtidig spare hørselen. Det er bassen/trykket fra vindblaff og turbulens som kan ta hørselen (men individuelt hvor mye enkelte tåler, og svært forskjellig fra hjelm til hjelm....).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av ojda »

Ved litt ettertanke kom jeg på at endel som bruker "mirrorextenders" på V-Strom melder om positivt resultat i form av redusert turbulens, har ikke prøvd selv da støy ikke er noe problem her.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Hokky
Innlegg: 7
Registrert: 10 jun 2011, 21:33
Motorsykkelen din: 2005 Suzuki DL650 V-strom

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av Hokky »

RuneMC skrev:Tenkte litt på Parabellum, men a) leste test av en som fant at styret kom borti skjermen ved maks utslag og b) han syntes ikke forbedringen ble stor nok.
Styret mitt tok borti Givi skjermen ved max utslag også, men jeg løsnet styret og tippet det litt bakover, nå tar ikke styret borti og reagerer ikke på at det er litt lenger bak heller, men merker at det drar litt i gassen pga vaieren blir for stram ved max utslag, men ikke så mye at motoren endrer turtal så da plager ikke det meg.

Hokky
Innlegg: 7
Registrert: 10 jun 2011, 21:33
Motorsykkelen din: 2005 Suzuki DL650 V-strom

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av Hokky »

ojda skrev:Ved litt ettertanke kom jeg på at endel som bruker "mirrorextenders" på V-Strom melder om positivt resultat i form av redusert turbulens, har ikke prøvd selv da støy ikke er noe problem her.
Noen ide om hvor jeg kan kjøpe dette til vstrom'en?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av ojda »

Vet at iallefall Mc-artikler i oslo har det.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av ojda »

Her er de.

http://www.mcartikler.no/index.php?main ... b04521da7e" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av gbruaset »

ojda skrev:Har også wee, og en standarskjerm "tror jeg", er 185 og har ikke noe problemer med plagsom turbulens. Har aldrig følt behov for propper her.

Gbruaset! Må bare spørre, er det du som parkerer sykkelen din på høyresiden av hovedinngangen der du jobber? Har jo opservert en som har byttet ut sin V-strom til fordel for en BMW i år, tenkte det kansje var deg?
Helt riktig! Det er meg! Men, har ikke sett v stromen din der, tror jeg..

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av ojda »

Neida, jeg jobber ikke på samme plassen, men henter ofte varer fra "butikken" på skrå under kantina på venstresiden av hovedinngangen. Dette bruker vi mye av der jeg jobber. Har jeg forresten sagt at jeg er veldig diskret :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Hokky
Innlegg: 7
Registrert: 10 jun 2011, 21:33
Motorsykkelen din: 2005 Suzuki DL650 V-strom

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av Hokky »

En annen sak på denne luftstrøms sykkelen min.. Noen andre som har Håndbeskyttere? altså de dekslene foran håntakene på styret?
Jeg føler at mine gjør vondt værre, jeg blir jævlig kald på fingrene når jeg kjører. Har aldri før hatt slike beskyttere, og har kjørt i januar uten å bli så kald. Det er bare fingertuppene, og de stikker litt nedenfor beskytteren, kan det ha seg at det blir mer luftstrøm på fingrene enn normalt med beskytterene på? Siden jeg ikke ser helt poenget med de beskytterene så vurderer jeg å ta de av..

janonym
Innlegg: 4
Registrert: 16 aug 2010, 20:39
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010
Kontakt:

Re: Turbulens på Suzuki V-strom - Tips og triks

Legg inn av janonym »

Jeg satte på en "Laminar Lip" (http://www.laminarlip.com" onclick="window.open(this.href);return false;) på standardskjermen på min V-Strom, og etter litt prøving og feiling forsvant turbulensen som tidligere traff toppen av hjelmen.
Andre godsaker til V-Strom som håndbeskyttere, vameholker og gel-sete: Sjekk ut amerikanske nettsteder som selger originalt tilbehør! Jeg betalte en brøkdel av prisen som Suzuki forlanger i Europa.

Svar