Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Leste posten til RuneMC hvor han skrev om en bakkestart som antakelig folk omkring ham la merke til... ;): http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 368#p80368" onclick="window.open(this.href);return false;.
Noen, kanskje de fleste av oss? , synes kanskje bakkestart med MC er helt uproblematisk
Krever en viss konsentrasjon og koordinering med fotbrems, clutch, evt. forbrems, gass og det å unngå at motoren stopper med fare for å miste balansen, trille bakover osv. osv.
En 'hillholder' kunne vært en god løsning på problemet (se egen tråd her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 917#p25917" onclick="window.open(this.href);return false;).
Eller kanskje er det ikke noe problem dette med bakkestart når man kjører MC?
Jeg innrømmer glatt at jeg ikke liker start fra stillstand når jeg ikke greier å holde sykker'n i ro, dvs., hindre den i å trille bakover, ved å holde begge føttene i bakken. Og det betyr jo at den ene foten må betjene bak-bremsen mens den andre i bakken og hendene er opptatt med koordinering av gass og clutch ved igangsetting. Går bra i som regel alle tilfeller, men plutselig kan det skje at disse nymotens injectionmotorene finner det for godt å stoppe... Og i det de stopper oppstår et kritisk øyeblikk hvor sykker'n i verste fall kan ta overbalanse og dermed deise i bakken. Om ikke det skjer så kan føreren bli så forfjamsa at sykker'n triller bakover og treffer bilen, evt. sykker'n bak med de følger dette kan få...
Ubegrunnet bekymring? Kanskje...
Men jeg kunne gjerne tenke meg å høre hvilke meninger og erfaringer folk her på MCsiden.no har om akkurat dette, dvs. evt. utfordringer med bakkestart.
Noen, kanskje de fleste av oss? , synes kanskje bakkestart med MC er helt uproblematisk
Krever en viss konsentrasjon og koordinering med fotbrems, clutch, evt. forbrems, gass og det å unngå at motoren stopper med fare for å miste balansen, trille bakover osv. osv.
En 'hillholder' kunne vært en god løsning på problemet (se egen tråd her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 917#p25917" onclick="window.open(this.href);return false;).
Eller kanskje er det ikke noe problem dette med bakkestart når man kjører MC?
Jeg innrømmer glatt at jeg ikke liker start fra stillstand når jeg ikke greier å holde sykker'n i ro, dvs., hindre den i å trille bakover, ved å holde begge føttene i bakken. Og det betyr jo at den ene foten må betjene bak-bremsen mens den andre i bakken og hendene er opptatt med koordinering av gass og clutch ved igangsetting. Går bra i som regel alle tilfeller, men plutselig kan det skje at disse nymotens injectionmotorene finner det for godt å stoppe... Og i det de stopper oppstår et kritisk øyeblikk hvor sykker'n i verste fall kan ta overbalanse og dermed deise i bakken. Om ikke det skjer så kan føreren bli så forfjamsa at sykker'n triller bakover og treffer bilen, evt. sykker'n bak med de følger dette kan få...
Ubegrunnet bekymring? Kanskje...
Men jeg kunne gjerne tenke meg å høre hvilke meninger og erfaringer folk her på MCsiden.no har om akkurat dette, dvs. evt. utfordringer med bakkestart.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Bakbrems inne, litt gass slipp clutch til du hører/kjenner den tar litt, slipp bakbrems, litt mere gass og så slippe litt mere på chlutch og alt ok vroom..
Skjønner at den kan være lei dersom man har full oppakning og passasjer og i tillegg er litt kort i lortfallet. Da bør teknikken sitte.
Skjønner at den kan være lei dersom man har full oppakning og passasjer og i tillegg er litt kort i lortfallet. Da bør teknikken sitte.
Veien er viktigere enn målet.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
TDM'n liker litt gasspådrag for å unngå bråstopp. Bruker som regel fotbremsen, trenger jeg begge beina i bakken, bruker en eller to fingre på forbremsen med nok "slakke" i hånda til å sørge for tilstrekkelig gasspådrag ved "take-off", kombinert med ørlite sluring for å "kjenne" gearet.
Med passasjer har jeg som regel sørget for at vedkommende har fått beskjed om å sitte stille ved stopp, godt forankret og med begge bena på fothvilerne!
Med passasjer har jeg som regel sørget for at vedkommende har fått beskjed om å sitte stille ved stopp, godt forankret og med begge bena på fothvilerne!
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Ganske greit med bakkestart.
Når jeg stopper i en bakke bruker jeg først forbremsen. Når jeg har balansen over på venstre fot flytter jeg høyre fot på bakbremsen og slipper forbremsen. Så er det bare å gi gass, slippe clutch og bakbrems gradvis til det flytter på seg.
Når jeg stopper i en bakke bruker jeg først forbremsen. Når jeg har balansen over på venstre fot flytter jeg høyre fot på bakbremsen og slipper forbremsen. Så er det bare å gi gass, slippe clutch og bakbrems gradvis til det flytter på seg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Hmmm..har faktisk ikke tenkt på dette som et problem/utfordring. Derfor litt overrasket over at en erfaren MC-fører som AJ, kjenner på dette. Må prøve i bratt bakke i morgen for å se hva/hvordan jeg løser dette...
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Eksempel: Bratt bakke, gjerne gruvei, med en del løsgrus, oppakning, passasjer og 90 grader høyre eller venstre sving som "next move"....ja så tror jeg nok en bør tenke litt over teknikkbruken
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Med min doning på 360 kg uten fører - så tror jeg plutselig det er verd å tenke litt over, og muligens også trene litt på...Globe skrev:Eksempel: Bratt bakke, gjerne gruvei, med en del løsgrus, oppakning, passasjer og 90 grader høyre eller venstre sving som "next move"....ja så tror jeg nok en bør tenke litt over teknikkbruken
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Trening er viktig, nyttig og moro ... også på MC!
-
- Innlegg: 7576
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
det er når du begynner å tenke på hva du gjør det går til dundas...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Da jeg kjørte med apeheng var bakkestart litt plagsomt... Spesielt på den sykkelen jeg hadde både apeheng og suicide clutch. (suicide clutch er nå man clutcher med foten og girer med hånden, gjerne i en obskurd vinkel under låret).
Men nå hvor jeg har hendene mer ordentlig, så er det en smal sak. Tenker ikke over det annet enn når jeg skal stoppe.. Resten går på automatikk. Bruker ikke bakbremsa i det hel tatt..
Har sykkelen i gir hele tiden mens jeg venter, og holder igjen sykkelen med forbremsa... har to fingre på bremsen.
Jeg på lik linje med GV har en sykkel som veier sine kilo, men tenker i grunnen ikke over bakkestart som en problemstilling lengre...
Men nå hvor jeg har hendene mer ordentlig, så er det en smal sak. Tenker ikke over det annet enn når jeg skal stoppe.. Resten går på automatikk. Bruker ikke bakbremsa i det hel tatt..
Har sykkelen i gir hele tiden mens jeg venter, og holder igjen sykkelen med forbremsa... har to fingre på bremsen.
Jeg på lik linje med GV har en sykkel som veier sine kilo, men tenker i grunnen ikke over bakkestart som en problemstilling lengre...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
bakkestart problem? ja si det , har gått bra hittil . Men stopper skjelden i motbakker
- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Sted: Trondheim
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Bakkestart hadde jeg faktisk på oppkjøringa. Da det kom en bil fra en sidevei. Brukte bakbremsen til å holde sykkelen i bakken. Gikk fint å sette i gang. Når jeg tenker på det bruker jeg faktisk bakbremsen ganske ofte når jeg står å venter på grønt.
(The Beast )
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
I teorien et dette "piece of cake" for de fleste, men etter å ha opplevd en viss usikkerhet med bakkestart i bakkene opp fra Geiranger og opp fra Lyesbotn pga. møtende busser og busser kjørende foran som må stoppe for møtende trafikk, valgte jeg å ta opp temaet etter å ha lest posten til Rune MC i en annen tråd. Her nevnte han nettopp en bakkestart som ikke gikk helt som planlagt (uten at det ble kritisk av den grunn).Rottenikken skrev:Bakbrems inne, litt gass slipp clutch til du hører/kjenner den tar litt, slipp bakbrems, litt mere gass og så slippe litt mere på chlutch og alt ok vroom..
Skjønner at den kan være lei dersom man har full oppakning og passasjer og i tillegg er litt kort i lortfallet. Da bør teknikken sitte.
Jeg tror kanskje at vi alle har enkelte ting med MC-kjøringen vi tenker litt mer over enn andre ting ved kjøringen. Selv synes jeg f.eks. at svingkjøring er helt uproblematisk og bare morsomt, mens bakkestart med kraftig helning helt klart gjør meg mer fokusert på hva som evt. kan gå galt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...
Dette var helt nytt for meg. Har aldri tenkt over teknikken jeg bruker i denne situasjonen. Har nok en innebygget refleks her. Vet ikke om jeg holder på bak/forbrems eller klutsj. Mistenker klutsjen da det er som oftes det jeg gjør på 4 hjul ...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....