Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Crinos »

Mitt tips for bakkestart er i alle fall å bruke frembremsen med begge beina godt plantet i asfalten for å stå stødig.
Skulle man føle at sykkelen triller bakover, og at man ikke har så godt tak på bremsehendelen, kan man jo alltids justere med clutch og gass slik at man "slure holder" sykkelen på samme sted. (og det er her begge beina i bakken kommer godt med).

Jeg tenker alltid mer på hva jeg gjør når jeg kjører MC kontra bil, men det tror jeg de fleste av oss gjør. Det jeg muligens tenker mest på, er når jeg har biler bak meg som ligger for nærme i forhold til min egen komfort.... Da pleier jeg å vinke dem forbi, og om ikke det fungerer, stoppe langs veien/busslomme el lignende og få dem forbi. Ser bare for meg hvordan jeg får en bilist i fua fordi de er uoppmerksomme når jeg bremser....
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg bruker forbremsen med 1 eller 2 fingrer, som Crinos, og begge beina i bakken. Dette går helt automatisk, sitter i ryggraden siden vi dreiv på med skogskjøring i ungdommen. Men hvis det er veldig bratt og løsgrus kan det nok bli nødvendig med bakbremsen. Det viktigste er kanskje og trene på gass-clutch koordinering, passe mye av begge.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av jhn »

Æ foretrekke også forbremsa og begge beina i bakken, da e man klar hvis et eller annet skulle skje. Slipper clutchen forsiktig til den begynner å ta tak, så slipper æ bremsa og kan bare dra på, eller henge på clutchen til det e klart til å kjøre

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av RuneMC »

Bruker også forbrems, dvs to fingre på forbrems gir litt gass og slipper ut clutch til styret begynner å "dykke", da er det jevnt over bare å slippe bremsen og kjøre avgårde med litt mer gass. Men med ny sykkel, ikke det beste underlaget, litt sving fra stillstand og forhjulet stoppet litt opp i asfaltkanten først, så ble det litt nervøs overkompensering med gassen - sikkert lurt å trene en gang i mellom også :-J

Tenkte faktisk ikke på bakkestart i det hele tatt før første kjøretime i trafikk, men da kom jeg på etterpå at det var jo bare flaks at det ikke ble stopp i en av de bratte bakkene i gamlebyen - så drillet endel på bakkestart etter det. Så lenge sykkelen er i bevegelse er det greit, man slurer seg fram, det er først fra full stopp at man må konsentrere seg litt ekstra.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Onsløv »

Hmm, eg bruke bakbremsen, så slipper jeg å plundre med frembremsen samtidig som eg må gasse eller clutche... har fungert ypperlig for meg. :mk
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Dexter »

Vel. Jeg slipper clutch til jeg kjenner den tar "godt nok". Da er det også nok til å slippe eventuell bak/frambrems og off we go. Prøver å unngå bakkestart på de bratteste stedene. Må jeg likevel det så er det avhengig av situasjonen hvordan det løses. Jeg merket STOR forskjell fra da jeg gikk opp fra 600 til 1000ccm...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Crinos »

Jeg vil tro at kubbik kan være behjelpelig her ja, men bare fra staren av. For når dette sitter i fingrene så er det lett å kompansere med riktig gass og clutch bruk.

En annen sak jeg også gjør når jeg ser at jeg nærmer meg en potensiell bakkestart er å slakke av... Det er jo rødt lys der borte, og det betyr ikke att en MÅ holde fartsgrensa helt frem til man står på den hvite streken.
Så det jeg gjør når jeg ser at det er rødt lys, eller mest sansynligvis kommer til å bli rødt... Er å coaste henn til bakken i håp om at det bytter tilbake til grønt før jeg når henn. Da slipper jeg hele bakkestarten.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Kawasaki »

Det jeg husker best av mc-oppkjøringa,med unntak av den flotte kontordama, var det første kjørelæreren prøvde meg ut på:

Opp på sykkelen,slakk oppoverbakke hvor jeg måtte vise at jeg klarte å bakkestarte kun ved hjelp av clutch,forbrems og gass. Selv gikk han baklengs foran sykkelen og gav beskjed om start/stopp.
Etter den seansen har det aldri vært tema for meg å gjøre det annerledes,og tenker egentlig ikke over det.
ikkebike.norwegianforum.net

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37864
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av AJ »

Kawasaki skrev:Det jeg husker best av mc-oppkjøringa,med unntak av den flotte kontordama, var det første kjørelæreren prøvde meg ut på:

Opp på sykkelen,slakk oppoverbakke hvor jeg måtte vise at jeg klarte å bakkestarte kun ved hjelp av clutch,forbrems og gass. Selv gikk han baklengs foran sykkelen og gav beskjed om start/stopp.
Etter den seansen har det aldri vært tema for meg å gjøre det annerledes,og tenker egentlig ikke over det.
Høres ut som et meget god praktisk-pedagogisk måte å lære bort en god teknikk som blir sittende i ryggmargen når man har fått gjort det en del ganger under kyndig veiledning og korrigering. :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Onsløv »

I haugesund er det visstnok en veldig bratt bakke i sentrum.
Kjørelærerene der, på bil ihvertfall, tar elevene dit for å trene bakkestart. :knegg

Var der selv en gang med bur, og kompisen ba meg stoppe og starte igjen. No prob. Full gass, og full slipp av clutchen.
Rivstart med blårøyk :D

Med MC kan det jo kanskje være litt utfordrende dersom man er litt baktung, og kan risikere at fremhjulet løfter seg.
Jeg har stått i bakker der det ikke hjalp å holde inne forbremsen, pga MC'en sklir bakover. Da er bakbremsen god og ha.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Dexter »

Har de denne utfordringen i Danmark? :scratch
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av frodef »

Jeg lærte å alltid starte med foten på bakbremsen. Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å bruke forbremsen ved bakkestart, det må da være mye mer tungvint å styre gass og brems med samme hånd. I tillegg er bakbremsen mest effektiv mot å rulle bakover.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Onsløv »

Dexter skrev:Har de denne utfordringen i Danmark? :scratch
Kanskje opp himmelberget? :lol

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Bubbu »

Dexter skrev:Har de denne utfordringen i Danmark? :scratch
Ja noen plasser har de dette problemet. Opp fra parkeringsgarasjer som ligger under jorden :lol
(The Beast )

Godtvoksen

Re: Bakkestart med MC - lett eller vanskelig? Tips og råd...

Legg inn av Godtvoksen »

Har i dag kjørt masse bakkestart på asfaltert vei og grusvei, og ble bevisst på hvordan jeg gjør det til vanlig. Jeg bruker to fingre på håndbrems (langfinger+ringfinger) og gir gass samtidig som jeg slipper opp håndbrems forsiktig. Jeg prøvde også fotbrems i stedet for håndbrems, og det gikk igrunnen også like greit. Jeg lurer på om dette muligens er en større utfordring for de som har et annet tyngdepunkt en min, som har et veldig/ektremt lavt og veldig tungt tyngdepunkt. Ikke vet jeg, for jeg har ikke erfaring med annet en tung custom.... :-k

Svar