Tysk vs japansk mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Godtvoksen

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Godtvoksen »

JanK skrev: Stereotyper har ofte mye sannhet i seg...

Italienske biler og sykler er som regel fantastiske å se på å kjøre, men de har ofte en sart sjel...

Jeg liker å sammenligne de med Italienske kvinner, hvis du tar godt vare på dem og behandler dem som prinsesser gir de deg utrolig mye (kjøre)glede, men hvis du slurver med vedlikeholdet blir gleden fort snudd til sorg...
Og hvordan er så de Japanske kvinnene... :-k

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av FJZZR »

Heh - heh!

Her er den gamle evigvarende og underholdende diskusjonen igang igen :-)

Når det gjelder biler har vi "en av hver" Toyota og BMW, og har derfor muigheten til å sammenlikne.

BMW'n er helt klart mer "skjør" med sitt multi-link bakhjulsoppheng kontra Toyotaen med torsjons bjelke frest ut i et stykke. Hva elektronikk gjelder er Toyotaen nesten mer Tysk en BMW'n, for de fant ut at de måtte til USA for å finne et lydanlegg som dugde (Harmann Kardon), mens alt som finnes av motorelektronikk i Toyotaen er merket "bosch"!! BMW'en er definitivt mest Norsk med mange komponenter i styringa fra Raufoss! (Steertech)

BMW har visstnok endel problemer med K1200/K1300 i form av at kardanger går føyken, en og annen clutch kurv sprekker under høy belastning etc. uten at noe av dette kan ha noe med ønsket om gode kjøreegenskaper å gjøre. Uansett er dette barnesykdommer som de plukker vekk,,, FORT! Dette er tross alt en helt ny måte for BMW å bygge et driverk. Med rekkefirer på tvers, clutch i oljebad, og motor og gear i en enhet, har disse mye mer til felles med tradisjonell japansk mc-produksjon enn merkets tidligere tradisjoner.
Nå har BMW vært veldig innovative med hjuloppheng på sykler, selv om S1000RR er veldig tradisjonell i så måte.
ESA er en kjempefin ting, og dette kommer på alle andre sykler også. Liknende ting finnes allerede på tilbehørsmarkedet.. BMW har vært med å bekoste utviklingen av dette og sikkert fått rettighetene til dette fra denne produsenten, en stund.

MC'er får mer og mer felles, produsentene ser på hverandre, og det er iallefall jeg veldig glad for!!!! Kommer ALDRI til å bry meg om hvor en mc (eller bil) er produsert, det er kun kjøretøyets funksjon/ytelse osm er interessant.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Intruder »

Den beste MC/bil i verda er den som je har nå
du skulle bare høre hvis motor`n ville gå :thumleft :lol :thumleft
:redface :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av KawaSuki »

Det enkleste , er ofte det beste , iallefall for meg ! . :notworthy:
Skal man bytte sykkel hvert 3dje år , blir det en annen sak , men den divisjonen tilhører ikke jeg .
Vedlikehold og kjørestil , bestemmer stort sett omfanget av problemer ! .
Sykler er lettere enn kvinnfolk , behandler man dem pent , varer de lengre , mens kvinnfolk bare forlanger mer ! . :skriver


KawaSuki

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Jompa »

KawaSuki skrev:Det enkleste , er ofte det beste , iallefall for meg ! . :notworthy:
Skal man bytte sykkel hvert 3dje år , blir det en annen sak , men den divisjonen tilhører ikke jeg .
Vedlikehold og kjørestil , bestemmer stort sett omfanget av problemer ! .
Sykler er lettere enn kvinnfolk , behandler man dem pent , varer de lengre , mens kvinnfolk bare forlanger mer ! . :skriver


KawaSuki
Og når du slår av tenninga, blir det stillt ! :knegg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av mekkern »

OG kan ignoreres i 5 måneder uten større problemer enn økt lyst hos eieren... :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Relax »

JanK skrev:
KennethV skrev: Jeg liker å sammenligne de med Italienske kvinner, hvis du tar godt vare på dem og behandler dem som prinsesser gir de deg utrolig mye (kjøre)glede, men hvis du slurver med vedlikeholdet blir gleden fort snudd til sorg...

hmmmmmmm... er det noe forskjell til de norske da ? :eh :sk?
"Do the right thing"

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Onsløv »

Der er det sorg og klaging hele veien uansett hvor mye vedlikehold som gies. :-# Nesten som en skulle tru at man var en klagemur ](*,)

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av frodef »

frissy skrev:Synes jo BMW sykler er flotte sykler, men blir det surr og tøys når de blir "gamle"?
Det er jo sikkert forskjeller innen BMWs historie også. Jeg er ingen bilmann, men jeg har forstått det slik at f.eks Mercedes biler fra 80-tallet eller så gikk en million km mens nyere modeller ikke beholdt samme kvalitet.

Jeg satset i fjor på en 1986 BMW K75 som min første MC. K75 og K100 er kjent som "flying brick" pga. en firkantet, kjedelig motor som bare går og går. K75 og K100 er vel nærmest identiske sykler bortsett fra at K75 "mangler" en sylinder og tilhørende kubikk. Men den har da tilsvarende gode toleranser og marginer for sikker drift. Jeg er ingen ekspert på nyere BMW-sykler (heller), men mitt løse inntrykk er at det har vært noe større utfordringer med driftssikkerheten på mange nyere modeller. På den annen side har jo nyere modeller mye mer "greier" som kan gå i stykker, men likevel.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av GSF »

BMW (eller Bratwürst Motor Wagon som det jo egentlig heter) er grei til sitt bruk. La den stå på tomgang i 10 minutter. Sleng så Bratwürstene på blokka i 5-7 minutter. Legg Bratwürstene i brød og ha på surkål. Du kan da formelig føle at du er i Tyskland. :orefk

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Intruder »

Er sikkert sikre og gode nye MCER,men hva med prisen på servicer og lignende.. :-k
De nyere modeller,uansett merke,er så mettet med elektronikk og dingser at de
fleste eieres egeninnsats OFTE begrenser seg til å fylle bensin.. :bananas
HMMMMMMMM.. :notlistening
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Bringisen »

Et tankekors er at de merkene det diskuteres mest om og folk syter mest om er de merkene som selger best og dessuten kjøper kundene de samme merkene om og om igjen. Kan det være at det er de som ikke eier disse syklene som syter mest? :-J
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Nordlendingen »

Vanskelig å skille særlig på disse, i alle fall må mc'er av nyere dato. På '70-tallet var engelske mc'er berykta for masse feil, italienske hadde elendig krom og råtten elektronikk, mens BMW'ene og de fleste japanere bare gikk og gikk og gikk. Sjølsagt forutsatt normalt vedlikehold. Blandt japsene var det unntak; en del tull med XS-modellene til Yamaha, og jeg har sjøl opplevd elektronikk-tull med både Honda CB 750 K2 og GoldWing. 750'en var berykta for å ha plugghetter som ike tålte en regnskur, så de ble kjapt bytta ut.

Sjel...jeg har kjørt både Ariel, Norton, BSA og Triumph. Også nyere Triumph, bl.a. 995 Daytona og Sprint, som begge er veldig bra mc'er. Og noen italienske, bl.a. Guzzi LeMans 850 og 1000, Laverda Jota og 1200 Mirage. Og litt Harley. BMW R90S og R100Cs. Ingen av disse hadde meir "sjel" enn min første skikkelige storsykkel, Honda CB 750 K2, og ingen av mc'ene jeg har kjørt, har meir "sjel" enn K100Rs'en. Men lyter, særegenheter, periodiske ( og meir permanente! ) feil, det har mange hatt!

K100Rs'en er min første BMW. Jeg liker'n veldig godt, og den har så langt vært feilfri ( bank i bordet ). Mc'er skal ette rmin oppfatning kjøres, ikke mekkes og skrues på i tid og utid - mcsesongen her i nord er ALT for kort til det. Men hva er best, japansk eller anna...tja, si det? ;e
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av KawaSuki »

Det beste for meg er når " sykkelen " , er betalt , og at den fungerer greit til det jeg skal bruke den til . :notworthy:
Er også viktig med fornuftige vedlikeholdskostnader , selvfølgelig uten at de forsømmes .
Hva det står på " tanken " , er av underordnet betydning . :vs

KawaSuki

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Tysk vs japansk mc

Legg inn av Nordlendingen »

Så lenge det ikke står Harley Davidson, så... :lol
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Svar