"Bevaringsverdig kjøretøy"

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

"Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Misha »

Var til kontroll hos vegvesenet med enda en gammel italiener for en stund siden. Og fikk en telefon på onsdag om at godkjenningen var i orden. Men da jeg fikk papirene i posten ser jeg at den er godkjent som bevaringsverdig kjøretøy.
Kravene til godkjenningen er at kjøretøyet ikke skal endres konstruktivt eller utseendemessig, og kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.

Burde jeg være fornøyd med å få en slik ærverdig status? Ikke det at det gjør så mye forskjell, morinien er jo ikke akkurat til daglig bruk, og utseende skal jo heller ikke forandres. :-k
Morini2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av AJ »

Syns du skal være fornøyd med bevaringsverdi-statusen. Absolutt.
Men gjerne se gjennom fingrene med
kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.
...

En juvel som dette kan jo ikke bare stå parkert, men må brukes ved anledninger det er verd å få med seg, som f.eks. MCsiden.no treff og denslags... ;-);) :jada:
Vi kan jo underskrive på at den bevaringsverdige Morini'en på ingen måte utgjør noen "unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk", jfr. Randsfjorden-treffet i fjor... :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Tysnes »

Misha skrev:Var til kontroll hos vegvesenet med enda en gammel italiener for en stund siden. Og fikk en telefon på onsdag om at godkjenningen var i orden. Men da jeg fikk papirene i posten ser jeg at den er godkjent som bevaringsverdig kjøretøy.
Kravene til godkjenningen er at kjøretøyet ikke skal endres konstruktivt eller utseendemessig, og kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.

Burde jeg være fornøyd med å få en slik ærverdig status? Ikke det at det gjør så mye forskjell, morinien er jo ikke akkurat til daglig bruk, og utseende skal jo heller ikke forandres. :-k
Morini2.jpg
Bevaringsverdig JA . Herlig sykkel , ble vel laget en 500 og mener eg å huske. uansett flott og skjelden sykkel :janikk

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Misha »

Hehe, dette "når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk" må jo være en smule eldre kjøretøy som menes, som T-ford og slikt.
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av pelsen »

Misha skrev:Hehe, dette "når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk" må jo være en smule eldre kjøretøy som menes, som T-ford og slikt.
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
Den F1 var vel bruktimportert da...min F1 er solgt ny her i landet så den er heldigvis ikke regga som bevaringsverdig. :D
"Bevaringsverdig" stempelet går vel på å kunne få godkjent importerte kjøretøy uten at de tilfredstiller alle krav. Og derfor ligger det noen begrensninger for bruk.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Crinos »

Den første Harleyen jeg hadde fikk jeg Bevaringsverdig kjøretøy papirer på. Ble stoppet utallige ganger av onkel i blått, og en haug med innkallinger til å vise den pga støy.. Men... Papirene sa sitt.. "Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig". :thumleft

Fikk aldri noen problemer med Kravene til godkjenningen er at kjøretøyet ikke skal endres konstruktivt eller utseendemessig, og kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk. Argumenterte med at de måtte legge frem dokumenter og bevis for at det var unødig fare og ulempe at jeg kjørte i øvrig trafikk.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Sprint »

Bevaringsverdig betyr at den er fredet alså ingen jakt.Så onkel politi fingra av fatet. :lol Typisk dette landet at en lager
så mye lover og regler at man lett mister oversikten.Kutt ut Norges lover og heller gi oss et hefte der det står hva vi
har lov til :lol
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Misha »

pelsen skrev:
Misha skrev:Hehe, dette "når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk" må jo være en smule eldre kjøretøy som menes, som T-ford og slikt.
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
Den F1 var vel bruktimportert da...min F1 er solgt ny her i landet så den er heldigvis ikke regga som bevaringsverdig. :D
"Bevaringsverdig" stempelet går vel på å kunne få godkjent importerte kjøretøy uten at de tilfredstiller alle krav. Og derfor ligger det noen begrensninger for bruk.
F1'en var bruktimportert, ja. Og har et eksosanlegg som kan vekke de døde. Eieren kvidde seg litt til å bruke den inn til sentrum på dagtid, for som han sa "når han startet opp, gikk gamlingene i kne, og ungene begynte å grine" :lol

Morinien er jo et smykke i seg selv, så noen ombygginger blir det ikke uansett. Eneste er at setet har en skade som må utbedres eller skiftes, og slike utskiftinger må jo være lov så lenge man bruker deler med originalt utseende. :janikk
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av pelsen »

Misha skrev:F1'en var bruktimportert, ja. Og har et eksosanlegg som kan vekke de døde. Eieren kvidde seg litt til å bruke den inn til sentrum på dagtid, for som han sa "når han startet opp, gikk gamlingene i kne, og ungene begynte å grine" :lol

Morinien er jo et smykke i seg selv, så noen ombygginger blir det ikke uansett. Eneste er at setet har en skade som må utbedres eller skiftes, og slike utskiftinger må jo være lov så lenge man bruker deler med originalt utseende. :janikk
skifte slitte deler til noe som ligner eller er likt er nok greit, og det er vel heller ikke noe dokumentasjon som viser hvordan sykkern så ut da den ble godkjent..
Eksosanlegget på F1 er nok samme som på min, ikke helt stille. Kombinert med kammer og topper fra Montjuik som jeg har går den ikke under 4000rpm. Ganske slitsomt og flaut å holde en slik sykkel igang i lyskryss.
Fantastisk lyd for oss som liker det, men grusomt bråk for alle andre.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Crinos »

Misha skrev:
pelsen skrev:
Misha skrev:Hehe, dette "når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk" må jo være en smule eldre kjøretøy som menes, som T-ford og slikt.
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
Den F1 var vel bruktimportert da...min F1 er solgt ny her i landet så den er heldigvis ikke regga som bevaringsverdig. :D
"Bevaringsverdig" stempelet går vel på å kunne få godkjent importerte kjøretøy uten at de tilfredstiller alle krav. Og derfor ligger det noen begrensninger for bruk.
F1'en var bruktimportert, ja. Og har et eksosanlegg som kan vekke de døde. Eieren kvidde seg litt til å bruke den inn til sentrum på dagtid, for som han sa "når han startet opp, gikk gamlingene i kne, og ungene begynte å grine" :lol

Morinien er jo et smykke i seg selv, så noen ombygginger blir det ikke uansett. Eneste er at setet har en skade som må utbedres eller skiftes, og slike utskiftinger må jo være lov så lenge man bruker deler med originalt utseende. :janikk
Samme problem hadde jeg med min bevaringsverdig HD.. Turde ikke å bruke den om natta, for da vekka jeg hele nabolaget når jeg kjørte. En eks-svigerfar av meg ringte meg også etter en kjøretur jeg og den gang da dama hadde fra svigerdyra og ned til klubben på sødal (Mosby -> Sødal i Kristiansand). 5 sekkunder etter at jeg skrudde av tenninga, ringte mobilen.. "Hørte at du skrudde av motoren"... ](*,)

Men fikk jeg lov til å bytte eksosanlegg... Nope.... JEg fikk til nød lov til å sette inn noen innsatser i rørene for å dempe litt mer.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Misha »

Dokumentasjon på hvordan den ser ut har de nok, de tok bilder fra alle vinkler. Noe som nok er vanlig da de også tok bilder da jeg godkjente den første i 2009.
Og hvis noe må skiftes har jeg ingen planer om å ringe de og spørre om lov heller. Så lenge sykkelen ikke støyer unødvendig og jeg ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk tror jeg nok alle er fornøyd :thumleft

Lagde du en insert til pottene da, eller bare solgte du den?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Crinos »

Jeg fikk kranglet meg til å bytte til et anlegg som ligna men med innebygget demping.
Rart når enn må krangle DEN veien... Som regel er det jo motsatt.

Var ny runde med bilder og dokumentasjon etter nytt anlegg ble montert.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Misha »

Så de godtok forandringen etter den runden = fortsatt bevaringsverdig? :-k
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"

Legg inn av Crinos »

Den ble fortsatt bevaringsverdig ja, med notis om "endredt eksosanlegg pga støy" i vognkortet.

Solgte sykkelen snarlig etter... Angrer egentlig... Men sånn er det når man får tilbud man ikke kan si nei til.. :-k
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar