Kjøp av første MC - råd og tips

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
oledonk
Innlegg: 5
Registrert: 19 apr 2011, 12:31
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600
Sted: Oslo

Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av oledonk »

Hei,

Jeg er helt ny her på forumet, og dette er min første post. Tar lappen denne våren/sommeren, og håper snart å kunne cruise rundt på min egen sykkel.

Jeg har et budsjett på 60.000 til MC, og lurte på om folk hadde litt tips til meg?
Har forelsket meg i denne http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28574640" onclick="window.open(this.href);return false; men jeg vet ikke hvorvidt dette er et godt kjøp. Skal se den på fredag.

Men dette er absolutt den Naked-looken jeg ser etter. Dessuten MÅ jeg ha svart sykkel! :D

Noen som kan gi litt råd/tips? Lurer spesielt på:
- Er Ducati Monster 600 en bra nybegynnersykkel?
- Er denne et godt kjøp?
- Hva bør man spesielt se etter/spørre om når man ser sykkelen?
- Andre kandidater jeg bør sjekke ut for mine 60.000?

På forhånd tusen takk!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til mcsiden. :thumleft

Monster 600 er sikkert en grei førstesykkel det. Men du må nok regne med å skru litt selv på den, men noen synes jo det også er litt av morroa.

Her er også en sykkel du kan ta med i vurderingen:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28198088" onclick="window.open(this.href);return false;

Litt større motor, og Honda er jo kjent for god kvalitet. (Som alle japse sykler)

Ellers er jo ER6N som Elolz nevner en sykkel som har fått knallgod omtale.

Ellers kan du gå inn på http://www.cycle-ergo.com" onclick="window.open(this.href);return false; og se sånn ca hvordan sittestillingen kommer til å bli på de forskjellige syklene.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av TBI81 »

Sjekk også forsikringer nøye før du kjøper. Ring rundt. Og sist men ikke minst PRØV sykkelen før du kjøper! Prøv gjerne flere for å ha litt sammenligningsgrunnlag.

Mener Toyota hadde et slikt slagord for noen år siden: "Er du smartere enn du aner, velger du en Japaner" ;)

blindkorn
Innlegg: 9
Registrert: 04 mai 2011, 22:07
Motorsykkelen din: Honda vt750 rc14 1983

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av blindkorn »

Jeg ser også etter en ny sykkel, tenkte noe ala vfr 800, trenger ikke nødvendigvis like mye hester. Noen som kan anbefale? 60-90k

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av Snikkeren »

Hvilken prisklasse tenker du på?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

blindkorn
Innlegg: 9
Registrert: 04 mai 2011, 22:07
Motorsykkelen din: Honda vt750 rc14 1983

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av blindkorn »

<-90.000

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av Dexter »

Det finnes jo uhorvelig mange sykler å velge i når man har et budsjett på 60k+

Jeg synes det er vanskelig å anbefale 1 sykkel som den ultimate start-sykkel. Det finnes så mange gode alternativer!

Jeg ville heller tenkt å eliminere eller begrense valgmulighetene med først å finne ut hva er behovet? Hva skal den brukes mest til? Hva liker du best personlig? Skal du kjøre mye med passasjer? osv

Er det turkjøring, kortkjøring, jobb-pendling? Ønsker du R-sykkel eller er ikke det et poeng? Har forsikringspris betydning?

Når denne avgrensningen er gjort så er det mye enklere å anbefale noe innenfor det sjiktet dere ønsker. Dernest vil jeg gjenta det som andre her har skrevet: Så fremst det er mulig så prøv!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av Snikkeren »

@blindkorn:

Gamle sykkelen min står til salgs i Trondheim:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28473923" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil tro du kan prute litt på prisen. Knall sykkel som går greit. Tatt godt vare på.

Ellers så har du jo det du er ute etter:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=21621175" onclick="window.open(this.href);return false;
VFR 800.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

blindkorn
Innlegg: 9
Registrert: 04 mai 2011, 22:07
Motorsykkelen din: Honda vt750 rc14 1983

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av blindkorn »

Blir mye til jobb, men også til å kjøre turer. må ha en foroverlent sykkel hvertfall. Og ikke dyrest forsikring.

Brukeravatar
oledonk
Innlegg: 5
Registrert: 19 apr 2011, 12:31
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600
Sted: Oslo

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av oledonk »

Dexter skrev:Det finnes jo uhorvelig mange sykler å velge i når man har et budsjett på 60k+

Jeg synes det er vanskelig å anbefale 1 sykkel som den ultimate start-sykkel. Det finnes så mange gode alternativer!

Jeg ville heller tenkt å eliminere eller begrense valgmulighetene med først å finne ut hva er behovet? Hva skal den brukes mest til? Hva liker du best personlig? Skal du kjøre mye med passasjer? osv

Er det turkjøring, kortkjøring, jobb-pendling? Ønsker du R-sykkel eller er ikke det et poeng? Har forsikringspris betydning?

Når denne avgrensningen er gjort så er det mye enklere å anbefale noe innenfor det sjiktet dere ønsker. Dernest vil jeg gjenta det som andre her har skrevet: Så fremst det er mulig så prøv!
Jeg bor i Oslo, så den må være enkel og grei til bykjøring/trafikklys/stopp etc. Men intensjonen er jo å få den ut på landet i helger og andre ledige tider, og kjøre litt fart og svinger. Så jeg er keen på noe som kan kombinere disse to tingene på en god måte. Nei, R vil jeg ikke ha som første sykkel.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av Kwak »

Den Ducatien du har forelsket deg i er nok eiet av en som ivaretar sykkelen skikkelig.

Ducati har to svakheter:
1. Det elektriske anlegget. Ser at dette har blitt byttet, det er bra og som regel nødvendig
2. Service. Ventilsystemet krever sitt av regelmessig service

Andre har nevnt meget gode rasjonelle og fornuftige alternativer, men Ducatien treffer nok hjertet.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av frankh »

Som Ducatist kan jeg selvsagt anbefale monsteren - bedre og mer sjelfull allroundsykkel finner du neppe. Men, jeg er ikke mer blind enn at jeg skal innrømme at Ducati sjelden er det mest økonomiske valget. Dog er det ikke så ille som noen skal ha det til - alle sykler/merker har sine svakheter, og når sykkelen blir noen år gammel så vil det alltid være mulighet for at større ting ryker.

Brukeravatar
grusomkis
Innlegg: 7
Registrert: 09 apr 2011, 18:37
Motorsykkelen din: Husqvarna SM630

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av grusomkis »

Jeg råder deg til å kjøpe en Motard av et eller annet slag som ikke har så korte serviceintervaller. KTM 640/690, Husqvarna 610/630 Suzuki DRZ 400 evt Yamaha XT 600x
Disse syklene gir deg en utrolig bra kontroll over kjøringen, er billige å forsikre, og tar ikke stor skade om du velter.
Har eid totalt 11 sykler av ymse slag oppigjennom årene nå og føler med absolut mest vel på min Husqvarna SMS630. Kan brukes på alle slags veier, telehiv og humper er bare gøy nå.
Og på vinteren hiver jeg på piggdekk og leker meg i snøen :)
Skjønner ikke at jeg ikke har skaffet meg noe sånt før egentlig.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av Kawasaki »

grusomkis skrev:Jeg råder deg til å kjøpe en Motard av et eller annet slag som ikke har så korte serviceintervaller. KTM 640/690, Husqvarna 610/630 Suzuki DRZ 400 evt Yamaha XT 600x
Disse syklene gir deg en utrolig bra kontroll over kjøringen, er billige å forsikre, og tar ikke stor skade om du velter.
Har eid totalt 11 sykler av ymse slag oppigjennom årene nå og føler med absolut mest vel på min Husqvarna SMS630. Kan brukes på alle slags veier, telehiv og humper er bare gøy nå.
Og på vinteren hiver jeg på piggdekk og leker meg i snøen :)
Skjønner ikke at jeg ikke har skaffet meg noe sånt før egentlig.

Fullstendig enig :thumleft Kjøpte meg XT600 i vinter til vinter-og "sarvebruk" rundt dørene,sånn at ZX'en kunne få litt hvile. Det har den fått. XT'en er mye morsommere til småkjøring både i byen og til skogs.
ikkebike.norwegianforum.net

Online
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjøp av første MC - råd og tips

Legg inn av Kjellrf »

Kawasaki skrev:
grusomkis skrev:Jeg råder deg til å kjøpe en Motard av et eller annet slag som ikke har så korte serviceintervaller. KTM 640/690, Husqvarna 610/630 Suzuki DRZ 400 evt Yamaha XT 600x
Disse syklene gir deg en utrolig bra kontroll over kjøringen, er billige å forsikre, og tar ikke stor skade om du velter.
Har eid totalt 11 sykler av ymse slag oppigjennom årene nå og føler med absolut mest vel på min Husqvarna SMS630. Kan brukes på alle slags veier, telehiv og humper er bare gøy nå.
Og på vinteren hiver jeg på piggdekk og leker meg i snøen :)
Skjønner ikke at jeg ikke har skaffet meg noe sånt før egentlig.

Fullstendig enig :thumleft Kjøpte meg XT600 i vinter til vinter-og "sarvebruk" rundt dørene,sånn at ZX'en kunne få litt hvile. Det har den fått. XT'en er mye morsommere til småkjøring både i byen og til skogs.
Ser du har ZX11. Jeg hadde ZZR1100 og byttet til ZZR600. Begge 97-modeller. Mye morsommere å kjøre med den 600'en. Desuten mer enn komfortabel nok. På 1100'en måtte jeg over 130 før sykkelen våknet til liv, 600'en er morsom i 80-100. Og selvfølgelig opp til over 200. Ville valgt 600'en igjen, i dag som brukssykkel.

Ellers ville jeg tittet på en Kawasaki Z750, Hornet 600 eller Suzuki SV650 som førstegangssykkel. Yamaha har jo også endel alternativer. Personlig har jeg beholdt CX500'en jeg kjøpte som 18-åring, det er en V-twin jeg har hatt mange gode opplevelser med.

Sjekk også hvem som har best forhandler nær deg. Som alternativ til Ducati, se også på Moto Guzzi Breva. Det er touring-italieneren.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar