Ryggskade + MC = ???

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Ryggskade + MC = ???

Legg inn av odinthegod »

Hei.

Etter å hatt MC lappen i en del år nå UTEN å ha eid egen MC, har en tung tid etter en arbeidsulykke fått interessen min for MC til og blomstre.

Trenger vel knapt fortelle DERE gleden ved å kjøre MC..

Problemet mitt er at skaden etter ulykken er en permanent ryggskade som IKKE ser ut til å bli bedre. Skaden sitter i korsryggen med stråling ned i høyre fot.

Jeg er redd for at jeg blir/ER 100% ufør. Selv om jeg nekter og godta det. Er jeg redd det kan bli en realitet.

Nå Jakter jeg på rette MC for meg.. Jeg vet hva jeg har lyst på. Men. KAN jeg kjøre den med skaden jeg har?

Jeg kjører i dag onkels Yamaha FZ750. Jeg har IKKE vondt i ryggen når jeg kjører og heller ikke etter..

Jeg drømmer om en Honda Goldwing eller BMW r100rs eller en Suzuki GS1100GK eller. Vel.. Dere tar tegninga.. En sykkel med stor kåpe og skjerm og kofferter ;-)
Jeg er ingen merkefantast som "hugger" ett merke ;-) Jeg er åpen for de fleste merker.

Det jeg ønsker her nå.. Er tilbakemeldinger fra dere med erfaring. Hva burde jeg styre unna. Noen av dere med kroniske ryggplager? Hva kjører dere?

Når det gjelder slike ting som FJ, GS, FZ, R og alle de andre betegnelsene.. Aner jeg ikke hva dem står for..

Tusen takk for hjelp :-)


edit = skrivefeil ;-)
Sist redigert av odinthegod den 28 mai 2011, 13:48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til forumet. :thumleft

Jeg sliter selv med ryggen, og holder nå på med omskolering pga dette.

Jeg har ikke noe erfaring med de syklene du er på jakt etter, men jeg kan jo skrive litt om mine erfaringer med mc-kjøring med dårlig rygg:

Jeg kjørte tidligere en GSX 650F:
Bilde

En sykkel som var artig på svingete veier, og jeg kunne kjøre ganske mye før jeg kjente det i ryggen. Merket faktisk at ryggen ble litt bedre under mc-sesongen i forhold til vintersesongen.
Men etter 25-30 mil kjente jeg det godt i ryggen. Sittestillingen på denne var litt foroverlent, men på langt nær så foroverlent som er R sykkel.

Gikk så til innkjøp av en TDM 900 for et par uker siden:
Bilde

På denne sykkelen sitter jeg ganske rett opp og ned. Ørlite granne fremoverlent. Dette var rett og slett en perfekt sykkel for meg. Jeg kjørte den fra Trondheim til Bergen, og var knapt nok sliten da jeg kom frem. Og kjente ikke noe til ryggen.

Uansett så vil jeg råde deg til å prøvekjøre syklene før du bestemmer deg. Kjør gjerne litt mer enn bare 10-15 km hvis du har mulighet til det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37934
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av AJ »

Hei, odinthegod :vs
Velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Jeg hadde mye vondt i ryggen tidligere, Ikke så rart siden jeg ble født meg skjev ryggsøyle, spesielt i korsryggen. Har aldri værtr utsatt for noen skade, men denne 'fødselsskaden' (for)fulgte meg i mange år til jeg ble godt voksen.

Det merkelige, og ikke minst fantastisk flotte! er at smertene forsvant rimelig kjapt etter at jeg gjennopptok MC-kjøringa i 2006. Hadde gradvis sluppet taket før dette også, mye takket være kostholdsendring.

Tidligere våknet jeg om nettene med ilende smerter i ryggen. Det skjer ikke lenger! I mitt tilfelle er jeg ganske sikker på at endring i kosthold (mer Omega3 osv.) og MC-kjøringa har gjort susen.

Min korte historie har ingen direkte relevans til din annet enn at jeg tror at det å kjøre MC er aktiv kjøring og bidrar til god styrking av rygg, armer og skuldre.
Har du ingen problemer med ryggen/skaden din etter å ha kjørt MC, vil jeg tro at at du kan fortsette. Eller sagt med andre ord: sørg for å holde plagene på en god armlengdes avstand og kjør MC så ofte du kan! :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av jhn »

Her e en med permanent ryggskade. Viktig å sitte lett foroverlent, ikke for mye, men litt.
Det e vel den beste og mest avslappende stilling, uansett type rygg, egentlig.
Æ kjøre Suzuki DL 1000 V-Strom, veldig bra sittestilling. Lett foroverbøyd
Suzuki DL 1000.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av mekkern »

Med 3 manglende "geleskiver" nederst i ryggen så sier jeg:type rettoppogned..med en liten forovervinkel.type tdm/gs/v-storm/varadero/osv...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av odinthegod »

Jeg var ærlig talt redd for å fortelle om ryggplagene og si jeg ønsket å kjøre MC.

Jeg var redd noen skulle si at jeg var fjottete om jeg ville kjøre MC med ryggskade.

Det er nesten så jeg ikke vet hva jeg skal skrive. Nå har jeg endelig noe jeg kan holde på med. Som faktisk kan gjøre det lettere å leve.

Nå skal jeg ut og prøve MC ;-)


Tusen takk :-)

Dere har hjulpet meg mer enn dere aner :-)

Vil gjerne høre fra flere.. Så kan jeg vise tråden til venner og familie som har den samme tro jeg HADDE ang ryggskaden og MC :-D
Sist redigert av odinthegod den 21 mai 2011, 01:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du vil ha et innlegg som du kan vise til venner og familie, så skal du få et bra innlegg her:

Osteopaten/fyseoterapeuten min anbefalte meg faktisk å kjøre sykkel, og her er grunnene til det:
På en sykkel (med forholdvis oppreist sittestilling) sitter man ergonomisk riktig. Man sitter mye mer korrekt på en slik sykkel enn man gjør i bil, eller hjemme i sofaen.
Når man kjører sykkel bruker man muskulatur man gjerne ikke bruker så ofte til vanlig. Spesielt hvis man kjører litt aktivt, og bruker kroppen.

Så kjør med god samvittighet. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av Banditmannen »

Har en kronisk ryggskade, spondylolistese, som gjør at ryggen "sklir ut" noen ganger. Har også noen dårlige skiver, og noen nerver som kommer i klem nå og da... Strålesmerter, nummenhet o.s.v.
Fant vel ut at for min del gjør ikke mc-kjøring ryggen noe verre, snarere tvert i mot! Tror sidebevegelsene som skjer under kjøring hjelper! :thumleft
Selvfølgelig har jeg smerter noen ganger, men ikke mer en jeg ville hatt med andre aktiviteter!

Kjører en Suzuki Bandit 600, som har en lett foroverlent sittestilling. og en ganske moderat knevinkel.

Hadde før en Honda Varadero 125, og den hadde tilnærmet helt "rett opp og ned" sittestilling, som jeg savner!
Så dukker det opp en Honda Transalp eller en Yamaha TDM(eller noe annet med tilsvarende sittestilling) til riktig pris, kommer jeg nok til å handle. :-)

Tror ikke det finnes noen fasit på hva slags sykkel som passer, kiropraktoren min fortalte om en pasient han hadde for noen år siden, og han kjørte r-sykkel til langt ut på vinteren, fordi det var det eneste han klarte å kjøre med sine ryggplager! Bil klarte han ikke å kjøre... :P :p

Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av odinthegod »

Banditmannen skrev:Har en kronisk ryggskade, spondylolistese, som gjør at ryggen "sklir ut" noen ganger. Har også noen dårlige skiver, og noen nerver som kommer i klem nå og da... Strålesmerter, nummenhet o.s.v.
Fant vel ut at for min del gjør ikke mc-kjøring ryggen noe verre, snarere tvert i mot! Tror sidebevegelsene som skjer under kjøring hjelper! :thumleft
Selvfølgelig har jeg smerter noen ganger, men ikke mer en jeg ville hatt med andre aktiviteter!

Kjører en Suzuki Bandit 600, som har en lett foroverlent sittestilling. og en ganske moderat knevinkel.

Hadde før en Honda Varadero 125, og den hadde tilnærmet helt "rett opp og ned" sittestilling, som jeg savner!
Så dukker det opp en Honda Transalp eller en Yamaha TDM(eller noe annet med tilsvarende sittestilling) til riktig pris, kommer jeg nok til å handle. :-)

Tror ikke det finnes noen fasit på hva slags sykkel som passer, kiropraktoren min fortalte om en pasient han hadde for noen år siden, og han kjørte r-sykkel til langt ut på vinteren, fordi det var det eneste han klarte å kjøre med sine ryggplager! Bil klarte han ikke å kjøre... :P :p

Har samme problemer med bil.. Griner ved tanken på å måtte kjøre langt, enten som passasjer eller fører.. Verste er som sjåfør..

Får jeg tak i en rimelig sykkel med mye bagasjeplass blir jeg happy :-D
Av en eller annen grunn kan jeg ikke gå inn i en matbutikk uten å ha med meg alt for mye varer. Elsker å lage mat..

Har hvert noen ganger der jeg har måtte gjøre flere ganger mellom Rema og hjemme for å få med meg alle varene (Tankveske) :-D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du forteller oss hvilke prisklasse du tenker på, så er jeg sikker på at du kommer til å få mange gode forslag til sykler. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Hvis du vil ha et innlegg som du kan vise til venner og familie, så skal du få et bra innlegg her:

Osteopaten/fyseoterapeuten min anbefalte meg faktisk å kjøre sykkel, og her er grunnene til det:
På en sykkel (med forholdvis oppreist sittestilling) sitter man ergonomisk riktig. Man sitter mye mer korrekt på en slik sykkel enn man gjør i bil, eller hjemme i sofaen.
Når man kjører sykkel bruker man muskulatur man gjerne ikke bruker så ofte til vanlig. Spesielt hvis man kjører litt aktivt, og bruker kroppen.

Så kjør med god samvittighet. :thumleft
Æ har vært flere ganger til opptrening, der blir man blandt annet plassert på en levende hest, da trener man de samme musklene som når man kjører sykkel. Velkjent behandling..
Man skulle fått mc på blåresept

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av Snikkeren »

Jepp. Han sammenlignet det å kjøre mc med rideterapi. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av odinthegod »

Åh.. Som min første MC :mc_p: .

Jeg har satt med ett budsjett på ca 50000,- der går ca 10000,- til nytt utstyr.

1 x Halvarssons Protector Set
1 x Lindstrands Lizard Bukse Camo (Digger US ACU Camo :redface )
1 x Halvarssons Halogen 625200. Jepp.. JEG vil sees :bananas
1 x Jofama Odeon Gul Hanske
1 x Halvarssons Bib
1 x Alpinestars Hydro Sport Støvel
1 x Nolan N43A Air HI-VISIBILITY N Com Multihjelm
1 x Halvarssons Neckcollar
1 x Nolan N-COM Bluetooth KIT 2

Så jeg har vel 40 000,- til min første MC :-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av Snikkeren »

Hvis km-standen stemmer på denne, så burde jo det være et godt kjøp. Klarer sikkert å prute den ned til 40'. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28576093" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Ryggskade + MC = ???

Legg inn av Banditmannen »

Hvor mye veier du? Hvor høy er du?
Her er en sykkel som kan være et greit utgangspunkt:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23172218" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar