Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av rayongracer »

Ser noe om Sportster over

Sportster er den eldste modellen i salg fra HD, den er den mest orginale HD som finnes i markedet i dag.

Om du kjøper en 883 kan du sleeve den til 1200 billigere enn å kjøpe 1200, så mange velger å gjøre dette. Om du ser vekk fra Low er Sportsterene antakeligvis de beste HD i kjøre egenskaper. De er lettere, har bedre forhold i vinkel på gaffel og akselavstand, de fleste sitter du i en mere riktig posisjon (ikke noen av fancy modellene).
I 1200 sportster er det mere muskler per kilo enn i de store gliderene, den har i forhold til kubikk mere muskler, og dreiemoment enn de gigantiske motorene.

Jeg leste en gang noen "new born HD fans" som slagget Sportster, det var liksom ikke en fullverdig HD, som en annen da skrev hvorfor sender dere ikke dette inn til presidenten i Hells Angels som kjører en Sportster (vet ikke nå, men da gjorde han det) da ble det mye nei de ville ikke slagge osv.
Det er ingenting feil i å like HD, hvilken som helst modell, og om det er den som får deg til å kose deg på sykkel er det dette som er din perfekte sykkel. Sportster, Dyna, Softail, Tourer, Rod eller hva det måtte være, det spiller absolutt ingen rolle hva du liker og kjøper så lenge du koser deg med den.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Intruder »

Crinos skrev:Den ene V-Roden som stod for salgs hos HD Arendal hadde ca 150hk og 580Nm på en to sylindret sak :) og det på "bare" 1250cc
I dag hadde jeg anledning til å prøvekjøre en 1981 modell Harley,den er nyrestaurert
og lekker,men tar IKKEsjansen... :-k
Men lekker,det var den virkelig.. :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av frodef »

rayongracer skrev:Jeg leste en gang noen "new born HD fans" som slagget Sportster,
"Sleeve" og "slagge", hva betyr det?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Crinos »

Slagge er vell noe alla å harselere...

HD Sportster ble vell først tatt i samlebåndsproduksjon i 1957...

HD FL-serien har gått stødig siden 1941.
Kjente navn fra FL serien er Hydra-Glide, Duo-Glide og Electra-Glide

HD EL-serien begynte fast produksjon i 1936 men ble avsluttet da introduksjonen av Pan-Head maskinen kom i 1948.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av frankh »

Jeg liker HD - helst ordentlig gamle lowridere - av én grunn: Det er så harry kult at det er litt parodisk. Jeg kunne godt tenkt meg en gammel HD med apehengere, for å more meg på enkelte søndager. Men kjøreegenskaper og sikkerhet er altfor viktig for meg til å kjøre noe slikt til vanlig.

Men nå kjører jo jeg et merke som gjør en minst like sær som de som kjører HD. Har man først begynt å kjøre Ducati så slutter man ikke - det er ganske enkelt for gode kjøreegenskaper, kombinert med en helt unik feeling og sjel til at japanske sykler klarer å måle seg.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Dortmunder »

frankh skrev: Men nå kjører jo jeg et merke som gjør en minst like sær som de som kjører HD. Har man først begynt å kjøre Ducati så slutter man ikke - det er ganske enkelt for gode kjøreegenskaper, kombinert med en helt unik feeling og sjel til at japanske sykler klarer å måle seg.
Hehe, nesten så god som BMW :-)

Må nok bli en BMW etter riskokeren min ....

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av rayongracer »

Sleeve (i denne tråden) er å trekke ut 883 cc sylinderforingene å sette i 1200 cc foringer samt bytte stempel.

Slagge er å tale nedlatende, slenge drit eller hva har vi.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Tysnes »

rayongracer skrev:Ser noe om Sportster over

Sportster er den eldste modellen i salg fra HD, den er den mest orginale HD som finnes i markedet i dag.

Om du kjøper en 883 kan du sleeve den til 1200 billigere enn å kjøpe 1200, så mange velger å gjøre dette. Om du ser vekk fra Low er Sportsterene antakeligvis de beste HD i kjøre egenskaper. De er lettere, har bedre forhold i vinkel på gaffel og akselavstand, de fleste sitter du i en mere riktig posisjon (ikke noen av fancy modellene).
I 1200 sportster er det mere muskler per kilo enn i de store gliderene, den har i forhold til kubikk mere muskler, og dreiemoment enn de gigantiske motorene.

Jeg leste en gang noen "new born HD fans" som slagget Sportster, det var liksom ikke en fullverdig HD, som en annen da skrev hvorfor sender dere ikke dette inn til presidenten i Hells Angels som kjører en Sportster (vet ikke nå, men da gjorde han det) da ble det mye nei de ville ikke slagge osv.
Det er ingenting feil i å like HD, hvilken som helst modell, og om det er den som får deg til å kose deg på sykkel er det dette som er din perfekte sykkel. Sportster, Dyna, Softail, Tourer, Rod eller hva det måtte være, det spiller absolutt ingen rolle hva du liker og kjøper så lenge du koser deg med den.
Har egentlig litt lyst på en Sportser,må være 1200 med litt åpne potter og stage ett eller annet kit. men om eller når, ja si det :scratch

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av frodef »

Apropos, jeg så en HD-aktig sykkel i byen i dag. Men den hadde så vidt jeg så boxer-motor og kardang, noen som vet hva dette kunne være?

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Misha »

Kan være en Ural Wolf...
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Bringisen »

Ser dette ble en tråd om hva man synes om HD og jeg får vel heller slenge meg på :-) Jeg kjøpte en helt ny HD XL1200C i 2008 fordi jeg trodde jeg var klar for denne typen sykkel. Jeg liker å holde ting blankt og fint og elsker egentlig lyden av disse HD motorene. Dette var en jubileumsmodell som hadde en flott farge og masse flott crom som kunne pusses på :thumleft

Men..... hva med alt det andre en motorsykkel skal kunne gjøre?

Etter min mening skal man kunne kjøre behagelig og sikkert for å riktig nyte den naturopplevelsen det er å kjøre motorsykkel og mye av dette greide ikke Harleyen å innfri desverre.
Jeg ble støl i ryggen , øm i ræven og fikk vondt i armene , dessuten følte jeg meg usikker når jeg kjørte den og det blåste ganske friskt i det nålen passerte 80 km/t.
Nå skal det sies at opplevelsen sikkert hadde blitt litt anderledes på en Utra Glide eller lignende men da snakker man jo fort om busser i stedet , og tryggheten hadde nok ikke blitt stort bedre.

Min konklusjon må være at har man råd til å ha flere sykler så vil definnitivt en Harley være med i samlingen , ja bare for å pusses på og lyttes til , og kanskje ta en rolig tur til en av byens cafeer.
Men som en livsnyter og behovet for et allsidig motorsykkelliv der naturen står i fokus har jeg nå etter 2 modeller funnet min perfekte motorsykkelmodell. :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Kwak »

frodef skrev:Apropos, jeg så en HD-aktig sykkel i byen i dag. Men den hadde så vidt jeg så boxer-motor og kardang, noen som vet hva dette kunne være?
HD aktig med boksermotor? Da kan det vel være en slik BMW?
Bilde
La bildet inn i posten for deg. Snikkeren
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Intruder »

:-k Den der BMW cruiseren på bildet over er visst den største floppen BMW har gjort
mener mange.. :dontknow
Synes egentlig den ser litt tøff ut jeg,og er det øvrige av vanlig BMW kvalitet,kan jeg
ikke si annet enn at jeg synes den er cool.... :mc2 :yeahright :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av Jompa »

frodef skrev:Apropos, jeg så en HD-aktig sykkel i byen i dag. Men den hadde så vidt jeg så boxer-motor og kardang, noen som vet hva dette kunne være?
Det kan ha vært denne, Honda Gold Wing 80-81.
17427_0_1_2_gl%201100%20gold%20wing_Submitted%20by%20anonymous%20user_.jpg
Eller denne, Ural Wolf
solo_black.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Å Gud skal vi spleise på en HD ....

Legg inn av frodef »

Tror nesten det må ha vært uralen, bmw eller honda mistenker jeg at jeg ville ha kjent igjen.

Svar