INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Blackbird »

Sving Uten nedlegg?.Når man har lært å "lese" svingene ang.fart å sporvalg er d unødvendig m bremser.Reguleres v av/på med gassen.Fin ting å trene på er unnamanøver isving.Svært viktig for å overleve.Mest aktuelt ved møte av bil i venstresving.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av frodef »

Blackbird skrev:Sving Uten nedlegg?.Når man har lært å "lese" svingene ang.fart å sporvalg er d unødvendig m bremser.Reguleres v av/på med gassen.Fin ting å trene på er unnamanøver isving.Svært viktig for å overleve.Mest aktuelt ved møte av bil i venstresving.
Bruk av gass i sving er åpenbart kritisk kunnskap, og det er jo en av kjøregårdsøvelsene i oppkjøringa også. Jeg er ærlig talt ikke helt sikker på når denne tangent-teknikken var ment å brukes, selv om jeg har en mistanke om at det handlet om høyresvinger med dårlig sikt gjennom svingen. Kanskje noen her fulgte bedre med i timen enn jeg?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Kjellrf »

I svingen kjører jeg der veien er slettest...

Eller rettest.

:gk
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Blackbird »

Ja husk å ikke bikke feil vei..hehe

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av ejs »

:thumleft
Kjellrf skrev:I svingen kjører jeg der veien er slettest...

Eller rettest.

:gk

Tildels enig..
Venstresvinger i høyre hjulspor.
Høyresvinger i venstre hjulspor.
Idealspor dersom farten tilsier det. :mc7
Det er i hjulsporene det er minst risiko for sand, søl ,grevlinger ,deler fra TDM900,Tiger1050 osv.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Snikkeren »

ejs skrev: Det er i hjulsporene det er minst risiko for sand, søl ,grevlinger ,deler fra TDM900,Tiger1050 osv.
:orefk :[-X
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Globe »

Sporvalgene som nevnes, majoriteten av dem, er jeg enig i. Men...husk...Grep før Sporvalg :knegg


og du ejs..... *mas ;e

...det eneste TDM legger igjen etter seg....er alle de som passeres!! 8)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

Globe skrev:Sporvalgene som nevnes, majoriteten av dem, er jeg enig i. Men...husk...Grep før Sporvalg :knegg


og du ejs..... *mas ;e

...det eneste TDM legger igjen etter seg....er alle de som passeres!! 8)
Altså helt ryddig bak TDM'n :knegg
Ellers så hadde ejs en fin måte å beskrive sporvalget på. :janikk

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Intruder »

Byner jaggu å tru at for å kjøre MC må du være høyskoleutdannet og lobotomert,kirurgisk
som Jostein Flo og finslepen som John Kuræv.. :scratch 8)
Sjøl kjører så jeg er mest mulig sikker uansett hva som måtte skje... :dontknow Ligger vel på vippen til lusesneglekjører jeg,men... :redface
Og ser jeg en traktorbonde er jeg ekstra forsiktig,hydraulikkoljestriper etter dem er gørfarlig,det..
:mc2 :prop: :mc1 :mc_p:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

I dag har æ gjennomført årets første "langtur", det ble vel ca 26-27 mil tilsammen.
Æ ringte en gammel kompis som bor i Alta, ca 22 mil herfra. Vi avtalte å møtes på hytta mi som ligger nøyaktig midt i mellom Honningsvåg og Alta. Han har 11 forholdsvis kjedelige mil med hovedsaklig 90 sone, mens æ har 11 mil med 100vis av svinger i en perfekt kombinasjon av korte krappe og lange slakke svinger. Det va deilig å kjenne at den vinterlige dødsstivheta gradvis slapp taket. En fantastisk tur.
Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
Da hørte æ et par gloser inn i hjelmen som æ aldri hadde hørt før.
Men det gikk godt

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Bimma »

Jeg vil enda en gang oppmuntre dem som har mulighet til å delta på KURS SOM DETTE , om å melde seg på. Her får man trent på det aller meste. :=D> Både øvelser i kjøregård og riktig sporvalg (på banen). På teorikvelden blir bl.a. riktig sporvalg i sving nøye forklart og begrunnet.

Årets kurs var en stooor suksess. Til neste år blir det en ny mulighet. Benytt dere av den, dere som ønsker fornuftige og riktige forklaringer på spørsmål og samtidig har lyst til å øve på teorien i praksis under kyndig veiledning av "motorsykkelpoliti-gutta" :prf


MEGABRA KURS...!!! :prop:

(Jeg er litt :offtopic her, men det er bare godt ment! :buddies: )

Svar til trådstarters spørsmål er som følger: Plasser deg i veibanen slik at du har best mulig oversikt innover i svingen (start en høyresving ute ved midtstripa), men ta høyde for at motgående trafikk kan kutte svingen. Legg deg nærmere kantstripa i svingen, og skli pent ut mot midtstripa igjen når du er ute av svingen. Nå er du igjen godt synlig for andre trafikkanter på din videre ferd :D
Men kjør etter forholdene og bruk hodet! :[-X (der kom pekefingeren fram, hehe :knegg )

Ikke så enkelt å forklare med ord for at det skal bli forståelig :ills Bli heller med på kurs og prøv det ut i praksis! VELDIG SMART! :prf

GOD TUR...!! :mc6 Husk at det er viktig å se, men det er like viktig å bli sett!
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

Det e ikke alltid at teori og praksis stemme helt overens. Grunnen til at æ kjørte høyre hjulspor var dårlig asfalt i venstre.Det e jo bare en av mange variabler som spiller inn.
Det heter seg i vegvesenets statutter at det skal være lik radius gjennom hele svingen, men det e det ofte ikke, det e en annen variabel som kan gjøre det vanskelig å følge teorien.
Men det e så klart veldig nyttig å vite hvordan det burde gjøres, og ha det som veiledende.
I dag e æ glad for ikke å ha fulgt veiledende i akkurat den svingen.
Forøvrig synes æ du forklarte det veldig bra :thumleft

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av frodef »

jhn skrev:Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
Bra det gikk godt. Det er vel dette som er poenget med "tangentteknikken", altså å unngå møtende traffikk som kutter svingen.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Crinos »

frodef skrev:
jhn skrev:Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
Bra det gikk godt. Det er vel dette som er poenget med "tangentteknikken", altså å unngå møtende traffikk som kutter svingen.
Tidligere hadde jeg en djevel i meg som gjorde at jeg svingte MOT biler som kuttet svinger, slik at dem ble tvunget til å hive seg over eller å krashe med meg...

Er ikke fult så keen på å gjøre det i dag, med kjerring og to unger... I dag irriterer jeg meg grønn over slike idioter, og har jeg muligheten, snur jeg og kjører etter dem for å fortelle dem hva dem egentlig holder på med.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

Crinos skrev: ... I dag irriterer jeg meg grønn over slike idioter, og har jeg muligheten, snur jeg og kjører etter dem for å fortelle dem hva dem egentlig holder på med.
Æ må jo innrømme at æ va inne på tanken, men fant ut at æ hadde det altfor trivelig til å starte en krangel med en vinglepetter

Svar