INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Bimma »

:janikk
jhn skrev:Det e ikke alltid at teori og praksis stemme helt overens. Grunnen til at æ kjørte høyre hjulspor var dårlig asfalt i venstre.Det e jo bare en av mange variabler som spiller inn.
Det heter seg i vegvesenets statutter at det skal være lik radius gjennom hele svingen, men det e det ofte ikke, det e en annen variabel som kan gjøre det vanskelig å følge teorien.
Men det e så klart veldig nyttig å vite hvordan det burde gjøres, og ha det som veiledende.
I dag e æ glad for ikke å ha fulgt veiledende i akkurat den svingen.
Forøvrig synes æ du forklarte det veldig bra :thumleft
Selvfølgelig må man kjøre med hodet. Det er mange variabler som spiller inn. Men stort sett bruker jeg nevnte sporvalg. Dersom veien er dårlig og full av hull og grus er det bare å sette ned farta. Med lavere fart er du ikke avhengig av å følge det optimale sporvalget.
Det er dessuten viktig å beherske unnamanøver. Dette får du stadig bruk for når du kjører på hullete underlag, eller en bil skulle kutte svingen. Men det aller tryggeste er i disse tilfellene å sette ned farta.

Men igjen: Bli med på kurs og tren på alle disse tingene under kyndig veiledning! :prf
På kurset får du også øvd deg på fartstilpasning inn i sving, en megaviktig øvelse. Og et helt pass kjøres på Vålerbanen der man ikke skal bruke bremsene i det hele tatt. Denne øvelsen gir mange en aha-opplevelse når det gjelder å tilpasse farten inn i svinger.
Har du øvd deg på alle disse tingene kan det i en gitt situasjon faktisk redde livet ditt! :janikk
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

Det har dessverre aldri passa å delta på slike kurs, men kjøreteknikk, bremsing/ikke bremsing, sporvalg og fartstilpasning e ting som æ tenke mye på og helt bevisst trener på alle turer. Det gjør jo også kjøringen artigere. Æ mene æ har det teoretiske på plass.
Æ e vel kanskje litt over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet generelt
Æ håpe jo at det en gang skal passe å kombinere kurs og ferie

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Bimma »

Det høres ut som en god plan jhn :thumleft

Jeg er vel i overkant opptatt av sikkerhet jeg også skulle jeg mene, hehe :knegg
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Crinos »

Jeg er ganske fornøyd med at jeg kjørte fortere på "det grønne hellvete" med en lånt r sykkel, en mange av de andre r-gutta som var der... :)
Føler at teknikken er inne, ganske bra til å kjøre murkloss med to hjul til vanlig! :-)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar