INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6966
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Da jeg hadde kjøretimer for tung mc for 27 år siden, lærte jeg at man skulle kjøre inn mot midten av veien i høyresvinger.
Dette for å få bedre oversikt gjennom svingen. Nå skal man ta innersvingen for å få best mulig avstand til møtende trafikk.
Begge deler høres jo riktig ut, men hva er riktigst ??
Det har hendt at jeg har begynt i yttersving og ombestemt meg midt i svingen, og det er selvsagt helt bort i natta.
Hva mener dere andre, inner eller yttersving ?
Dette for å få bedre oversikt gjennom svingen. Nå skal man ta innersvingen for å få best mulig avstand til møtende trafikk.
Begge deler høres jo riktig ut, men hva er riktigst ??
Det har hendt at jeg har begynt i yttersving og ombestemt meg midt i svingen, og det er selvsagt helt bort i natta.
Hva mener dere andre, inner eller yttersving ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
innersvingen, er vel det sikkreste
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Da jeg tok lappen i 2002 lærte jeg å ta yttersving. Men det er også grenser for hvor mye yttersving. Man legger seg ikke helt på gulestripen.
På langkjøringen kjørte jeg på svingete vestlandsveier, med fjellside på høyre side. På det partiet ville han at jeg skulle velge innersving for å se hvordan det var. Med tanke på at det var 80 sone, og jeg plutselig ikke fikk noe særlig sikt fremover, så hadde jeg ikke sjangs til å ligge i 80. Jeg søkte automatisk ut for å få mer sikt.
Tenk hvis det hadde kjørt en traktor rett rundt svingen, eller enda verre, en traktor som sto i ro midt i svingen. Da hadde jeg sikkert ikke klart å stoppe hvis jeg lå i innersving.
Kjører man yttersving så bør man ha såppas marginer at man klarer å knekke lenger inn i svingen dersom det trengs.
På østlandet kan det jo være litt anderledes, da man gjerne har lenger sikt igjennom svingen enn på vestlandet.
Dette er ihvertfall mine tanker om det. Finnes sikkert mange forskjellige svar.
På langkjøringen kjørte jeg på svingete vestlandsveier, med fjellside på høyre side. På det partiet ville han at jeg skulle velge innersving for å se hvordan det var. Med tanke på at det var 80 sone, og jeg plutselig ikke fikk noe særlig sikt fremover, så hadde jeg ikke sjangs til å ligge i 80. Jeg søkte automatisk ut for å få mer sikt.
Tenk hvis det hadde kjørt en traktor rett rundt svingen, eller enda verre, en traktor som sto i ro midt i svingen. Da hadde jeg sikkert ikke klart å stoppe hvis jeg lå i innersving.
Kjører man yttersving så bør man ha såppas marginer at man klarer å knekke lenger inn i svingen dersom det trengs.
På østlandet kan det jo være litt anderledes, da man gjerne har lenger sikt igjennom svingen enn på vestlandet.
Dette er ihvertfall mine tanker om det. Finnes sikkert mange forskjellige svar.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Sted: Stavanger
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Dette er helt riktig og jeg sier meg enig. Dette vil jeg si er det som blir mest "safe"..Elolz skrev:Fikk alltid beskjed av kjørelærer om å begynne ytterst og gå innover i svingen.
Så i høyresving begynne mot midtstripen for å få oversikt, og så gå innover mot veikanten.
I venstresving begynne ytterst mot veikanten og gå innover i svingen mot midtstripen, men selvsagt ikke for tett oppi møtende biler
Samme ble praktisert når jeg tok lett lappen i 2002 og tung lappen i 2008
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Jepp, det er sånn jeg kjører.
Sørger for å få sikt fremover før jeg knekker innover i svingen.
Sørger for å få sikt fremover før jeg knekker innover i svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Jeg fikk beskjed om å plassere meg slik at jeg så mest mulig vei fremover, uten at det gikk utover sikkerheten min og andres.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Me tooElolz skrev:Fikk alltid beskjed av kjørelærer om å begynne ytterst og gå innover i svingen.
Så i høyresving begynne mot midtstripen for å få oversikt, og så gå innover mot veikanten.
I venstresving begynne ytterst mot veikanten og gå innover i svingen mot midtstripen, men selvsagt ikke for tett oppi møtende biler
Logisk sett sikrest vil jeg tro fordi man ser og blir sett i begynnelsen av svingen, men så søker innover (bort fra midten) i tilfelle det er en bil som kutter svingen... dem er det jo endel av...
Er svingen skikkelig krapp og/eller lite oversiktlig så holder jeg meg gjerne til høyre halvdel av kjørefeltet mitt, når det er mulig.
Er asfalten smuldret opp, eller det er grus, olje, gjørme, sprekker, groper, lemen, syklister, fotgjengere, russ, parkerte biler, sauer, katter, rulleskikjørere, skatere, lekkasje fra bobil-wc, etc i deler av vegbanen, så endres veivalget løpende
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Da har jo sjøførlæreren din helgardert sæ. Spørsmålet e vel: hvordan plassere sæ så man ser mest mulig uten at det går utover sikkerheten?Crinos skrev:Jeg fikk beskjed om å plassere meg slik at jeg så mest mulig vei fremover, uten at det gikk utover sikkerheten min og andres.
- Dexter
- Innlegg: 3347
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Jeg henger meg på denne jeg også. Rimelig greit sammenfallende med det jeg fikk høre på kjøreskolen.Elolz skrev:Fikk alltid beskjed av kjørelærer om å begynne ytterst og gå innover i svingen.
Så i høyresving begynne mot midtstripen for å få oversikt, og så gå innover mot veikanten.
I venstresving begynne ytterst mot veikanten og gå innover i svingen mot midtstripen, men selvsagt ikke for tett oppi møtende biler
Det er det samme for skylda hvem som har den...
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Jeg er vel ennå ferskis å regne (lappen i 2010), men slenger meg på denne: ut mot midtstripa på høyresvinger - høyre hjulspor er vel ok, og mot kantstripa på venstresvinger. Jobber seg rolig inn mot midten hvis svingen slutter der, eller ny plassering hvis svingene fortsetter...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
For min del har det aldri vært snakk om noe annet enn å ligge til venstre, i yttersving altså. Det er av flere grunner.
I høyresving kan det gjerne ligge litt grus innerst i veibanen, minst mulighet for at det ligger grus i det ytterste hjulsporet f.eks.
Biler har en tendens til å korte inn svingen hvis det er plass, kommer det en sykkel i yttersporet ser de den bedre, og holder seg i sin bane. Gjør de ikke det har jeg da veldig god plass til å dra meg inn mot høyre.
Så er det jo oversikten, hver meter man ser ekstra gjennom svingen er mye verdt.
Hindringer i veibanen som er skjult av svingen står helst til høyre i fila, unnamanøver i sving kan gå galt.
Jeg kan ikke forstå at en sjåførlærere kan si at det er bedre å kjøre til høyre i banen.. men så hender det at det er ting jeg ikke skjønner :-)
I høyresving kan det gjerne ligge litt grus innerst i veibanen, minst mulighet for at det ligger grus i det ytterste hjulsporet f.eks.
Biler har en tendens til å korte inn svingen hvis det er plass, kommer det en sykkel i yttersporet ser de den bedre, og holder seg i sin bane. Gjør de ikke det har jeg da veldig god plass til å dra meg inn mot høyre.
Så er det jo oversikten, hver meter man ser ekstra gjennom svingen er mye verdt.
Hindringer i veibanen som er skjult av svingen står helst til høyre i fila, unnamanøver i sving kan gå galt.
Jeg kan ikke forstå at en sjåførlærere kan si at det er bedre å kjøre til høyre i banen.. men så hender det at det er ting jeg ikke skjønner :-)
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Sted: Kristiansand
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Dette er jo noe man må jobbe med hver vår !!! I alle fall jeg... plassering og blikk er noe som er spesiellt for MC (ikke bil) og jeg ruster hver vinter ...
Som Snikkeren egentlig allerede sa, Plassering mot midtstripa/høyre hjulspor helt til man har oversikt, dvs kan se gjennom svingen, deretter trekken man inn / knekker man og gi gass ....
Huff det var vel teorien, men jeg tror min sykkel har en egen vilje fra tid til annen
Forresten, prøvde C5-56 for rustløsning ... virker ikke på meg ... jeg må trene hver vår .
Dortmunder
Som Snikkeren egentlig allerede sa, Plassering mot midtstripa/høyre hjulspor helt til man har oversikt, dvs kan se gjennom svingen, deretter trekken man inn / knekker man og gi gass ....
Huff det var vel teorien, men jeg tror min sykkel har en egen vilje fra tid til annen
Forresten, prøvde C5-56 for rustløsning ... virker ikke på meg ... jeg må trene hver vår .
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Jeg pleier også å holde meg unna høyre side av veibanen av nevnte grunn med grus og skitt.
Men samtidig har jeg en tendens til å gjøre svingen så kort som mulig. Det heter vel idealspor
Høres litt ironisk ut, siden jeg kjører HD... men enn MÅ kjøre idealspor, for det går jo ikke anne å legge seg ordentlig ned uten å skrape enten primær eller eksos..
Men samtidig har jeg en tendens til å gjøre svingen så kort som mulig. Det heter vel idealspor
Høres litt ironisk ut, siden jeg kjører HD... men enn MÅ kjøre idealspor, for det går jo ikke anne å legge seg ordentlig ned uten å skrape enten primær eller eksos..
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Høyresvinger mot midten å innover ja,må også d v stor fart å krapp sving.Venstresvinger veiskulder altså til høyre.Di "kapper"jeg vel å merke når jeg ser at d ikke kommer biler.Dette for mest kjøreglede å fart.Ellers i vanlig fart unødvendig.Men husk dette beror på HVILKE typer svinger vi snakker om (lange,korte og ikke minst om di er dosert riktig vei) Di verste er krappe høyresvinger UTEN oversikt selv med inngang som beskrevet.Men for å klare disse i høy fart Må man ligge mot midten å kappe slik at man ligger riktig i påfølgende venstresving altså at man ligger mot høyre veiskulder FØR den kommer.
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Det jeg lærte i fjor var som mange sier å begynne mot midten og så kjøre mot (inner-)kanten. Men også at man gjorde dette i en mer eller mindre rett linje, altså kjøre på en slags tangent til innersvingen. Poenget var vel at det er lettere å eventuelt bremse når man ikke ligger i sving.