INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Jompa »

Da jeg hadde kjøretimer for tung mc for 27 år siden, lærte jeg at man skulle kjøre inn mot midten av veien i høyresvinger.
Dette for å få bedre oversikt gjennom svingen. Nå skal man ta innersvingen for å få best mulig avstand til møtende trafikk.

Begge deler høres jo riktig ut, men hva er riktigst ??

Det har hendt at jeg har begynt i yttersving og ombestemt meg midt i svingen, og det er selvsagt helt bort i natta.

Hva mener dere andre, inner eller yttersving ? *mas
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjørn
Innlegg: 54
Registrert: 22 aug 2010, 20:02
Motorsykkelen din: KAV. VN800A
Sted: Kvinesdal

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Bjørn »

innersvingen, er vel det sikkreste :scratch

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Snikkeren »

Da jeg tok lappen i 2002 lærte jeg å ta yttersving. Men det er også grenser for hvor mye yttersving. Man legger seg ikke helt på gulestripen.
På langkjøringen kjørte jeg på svingete vestlandsveier, med fjellside på høyre side. På det partiet ville han at jeg skulle velge innersving for å se hvordan det var. Med tanke på at det var 80 sone, og jeg plutselig ikke fikk noe særlig sikt fremover, så hadde jeg ikke sjangs til å ligge i 80. Jeg søkte automatisk ut for å få mer sikt.
Tenk hvis det hadde kjørt en traktor rett rundt svingen, eller enda verre, en traktor som sto i ro midt i svingen. Da hadde jeg sikkert ikke klart å stoppe hvis jeg lå i innersving.
Kjører man yttersving så bør man ha såppas marginer at man klarer å knekke lenger inn i svingen dersom det trengs.

På østlandet kan det jo være litt anderledes, da man gjerne har lenger sikt igjennom svingen enn på vestlandet.

Dette er ihvertfall mine tanker om det. Finnes sikkert mange forskjellige svar.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Svolp »

Elolz skrev:Fikk alltid beskjed av kjørelærer om å begynne ytterst og gå innover i svingen.

Så i høyresving begynne mot midtstripen for å få oversikt, og så gå innover mot veikanten.
I venstresving begynne ytterst mot veikanten og gå innover i svingen mot midtstripen, men selvsagt ikke for tett oppi møtende biler :thumleft
Dette er helt riktig og jeg sier meg enig. Dette vil jeg si er det som blir mest "safe"..
Samme ble praktisert når jeg tok lett lappen i 2002 og tung lappen i 2008 :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Snikkeren »

Jepp, det er sånn jeg kjører.
Sørger for å få sikt fremover før jeg knekker innover i svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Crinos »

Jeg fikk beskjed om å plassere meg slik at jeg så mest mulig vei fremover, uten at det gikk utover sikkerheten min og andres.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av RuneMC »

Elolz skrev:Fikk alltid beskjed av kjørelærer om å begynne ytterst og gå innover i svingen.

Så i høyresving begynne mot midtstripen for å få oversikt, og så gå innover mot veikanten.
I venstresving begynne ytterst mot veikanten og gå innover i svingen mot midtstripen, men selvsagt ikke for tett oppi møtende biler :thumleft
Me too :thumleft

Logisk sett sikrest vil jeg tro fordi man ser og blir sett i begynnelsen av svingen, men så søker innover (bort fra midten) i tilfelle det er en bil som kutter svingen... dem er det jo endel av...

Er svingen skikkelig krapp og/eller lite oversiktlig så holder jeg meg gjerne til høyre halvdel av kjørefeltet mitt, når det er mulig.

Er asfalten smuldret opp, eller det er grus, olje, gjørme, sprekker, groper, lemen, syklister, fotgjengere, russ, parkerte biler, sauer, katter, rulleskikjørere, skatere, lekkasje fra bobil-wc, etc i deler av vegbanen, så endres veivalget løpende :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

Crinos skrev:Jeg fikk beskjed om å plassere meg slik at jeg så mest mulig vei fremover, uten at det gikk utover sikkerheten min og andres.
:-k Da har jo sjøførlæreren din helgardert sæ. Spørsmålet e vel: hvordan plassere sæ så man ser mest mulig uten at det går utover sikkerheten?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Dexter »

Elolz skrev:Fikk alltid beskjed av kjørelærer om å begynne ytterst og gå innover i svingen.

Så i høyresving begynne mot midtstripen for å få oversikt, og så gå innover mot veikanten.
I venstresving begynne ytterst mot veikanten og gå innover i svingen mot midtstripen, men selvsagt ikke for tett oppi møtende biler :thumleft
Jeg henger meg på denne jeg også. Rimelig greit sammenfallende med det jeg fikk høre på kjøreskolen.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Erman »

Jeg er vel ennå ferskis å regne (lappen i 2010), men slenger meg på denne: ut mot midtstripa på høyresvinger - høyre hjulspor er vel ok, og mot kantstripa på venstresvinger. Jobber seg rolig inn mot midten hvis svingen slutter der, eller ny plassering hvis svingene fortsetter...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av NickNei »

For min del har det aldri vært snakk om noe annet enn å ligge til venstre, i yttersving altså. Det er av flere grunner.
I høyresving kan det gjerne ligge litt grus innerst i veibanen, minst mulighet for at det ligger grus i det ytterste hjulsporet f.eks.
Biler har en tendens til å korte inn svingen hvis det er plass, kommer det en sykkel i yttersporet ser de den bedre, og holder seg i sin bane. Gjør de ikke det har jeg da veldig god plass til å dra meg inn mot høyre.
Så er det jo oversikten, hver meter man ser ekstra gjennom svingen er mye verdt.
Hindringer i veibanen som er skjult av svingen står helst til høyre i fila, unnamanøver i sving kan gå galt.

Jeg kan ikke forstå at en sjåførlærere kan si at det er bedre å kjøre til høyre i banen.. men så hender det at det er ting jeg ikke skjønner :-)

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Dortmunder »

Dette er jo noe man må jobbe med hver vår !!! I alle fall jeg... plassering og blikk er noe som er spesiellt for MC (ikke bil) og jeg ruster hver vinter ... :sorry

Som Snikkeren egentlig allerede sa, Plassering mot midtstripa/høyre hjulspor helt til man har oversikt, dvs kan se gjennom svingen, deretter trekken man inn / knekker man og gi gass .... :prop:


Huff det var vel teorien, men jeg tror min sykkel har en egen vilje fra tid til annen :knegg

Forresten, prøvde C5-56 for rustløsning ... virker ikke på meg ... jeg må trene hver vår .

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Crinos »

Jeg pleier også å holde meg unna høyre side av veibanen av nevnte grunn med grus og skitt.
Men samtidig har jeg en tendens til å gjøre svingen så kort som mulig. Det heter vel idealspor :thumleft
Høres litt ironisk ut, siden jeg kjører HD... men enn MÅ kjøre idealspor, for det går jo ikke anne å legge seg ordentlig ned uten å skrape enten primær eller eksos.. :prop:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Blackbird »

Høyresvinger mot midten å innover ja,må også d v stor fart å krapp sving.Venstresvinger veiskulder altså til høyre.Di "kapper"jeg vel å merke når jeg ser at d ikke kommer biler.Dette for mest kjøreglede å fart.Ellers i vanlig fart unødvendig.Men husk dette beror på HVILKE typer svinger vi snakker om (lange,korte og ikke minst om di er dosert riktig vei) Di verste er krappe høyresvinger UTEN oversikt selv med inngang som beskrevet.Men for å klare disse i høy fart Må man ligge mot midten å kappe slik at man ligger riktig i påfølgende venstresving altså at man ligger mot høyre veiskulder FØR den kommer.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av frodef »

Det jeg lærte i fjor var som mange sier å begynne mot midten og så kjøre mot (inner-)kanten. Men også at man gjorde dette i en mer eller mindre rett linje, altså kjøre på en slags tangent til innersvingen. Poenget var vel at det er lettere å eventuelt bremse når man ikke ligger i sving.

Svar