bandit vs xj 600 diversion vs fazer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

bandit vs xj 600 diversion vs fazer

Legg inn av Welshen »

Ja det nærmer seg handel av pendle og noen helgeturer mc, HURRA.....

og det står mellom følgende :

Yamaha Fazer 600

Yamaha XJ600 Diversion

Suzuki Bandit 600

Satser på rundt 1999-2003 modeller. Synes alle disse 3 er ganske "like" og

Er det noen som kan svare meg på fordeler og ulemper med disse?
Hva er de store forskjellene på fazer og xj????

Blir glad for noen konkrete svar? :notworthy:
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: bandit vs xj 600 diversion vs fazer

Legg inn av XRing »

XJ 600 er luftkjølt, og det mener jeg Banditen også er for de modellene du ser etter. Luftkjøling og halvkåpe gjør at det blir lettere å komme til hvis du skal gjøre service og enklere reparasjoner selv. Fz 600 er vannkjølt, og definitivt den med mest futt i toppregisteret av de tre.

Ytelsesmessig havner XJ600 på en klar jumboplass. På den annen side har den bra med dreiemoment langt nede i registeret; min drar jevnt og fint fra 1500 omdreininger. Dette gjør den fleksibel i bytrafikk.
Bremsene skal være bra på alle tre modeller. XJ byttet til doble bremseskiver foran i 1998, så det er riktig av deg å se etter noe nyere modeller.

Den eneste av disse jeg har kjørt langt på er XJ, og dét er ihvertfal ikkenoe problem.

Forskjellen mellom XJ og FZ ligger i ca. ti års utvikling. Den har bedre gafler/dempere, bedre bremsekalipere, vannkjølt motor og forbedret ramme. Den vil derfor kjennes som en mer moderne sykkel. Men siden effekten ligger såpass mye høyere i registeret på FZ vil du nok se litt mer slitasje på girfoten.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Haa
Innlegg: 11
Registrert: 01 sep 2010, 13:38
Motorsykkelen din: BMW R1100GS 1997
Sted: Lillehammer

Re: bandit vs xj 600 diversion vs fazer

Legg inn av Haa »

Jeg er i alle fall strålende fornøyd med min 1998 FZS600. Motoren er sterk og morsom over 8000rpm. Den drar helt fint fra lave turtall på 6. gir også, men det blir ofte til at jeg girer ned for å få frem det fårete gliset ;)

I tillegg til sterk motor (for en 600) er en av grunnene til at jeg valgte FZS de relativt lange serviceintervallene. Nå står det riktignok 6000km i boka mi, men jeg vet de senere årsmodellene har 10000km. I tillegg er det ventilsjekk/justering på 40000km.

Så: lettkjørt, sterk, komfortabel, driftsikker... dette er sikkert ord som passer bra til de andre syklene også ;)

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: bandit vs xj 600 diversion vs fazer

Legg inn av XRing »

Haa skrev:Så: lettkjørt, sterk, komfortabel, driftsikker... dette er sikkert ord som passer bra til de andre syklene også ;)
Det har du helt rett i. Så hvilken man velger blir et spørsmål om personlig smak, samt budsjett.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Svar