GPZ 500 el andre alternativer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Onsløv »

Har muligens en '01 GPZ500 for hånd til rundt 30 store.
Noen formeninger om denne? Hvordan er størrelsen på denne med tanke på at jeg er 178 og veier over 0,1 tonn.
Tanken er jo å få prøvd en slik i nær fremtid.

Sykkelen skal primært brukes til/fra jobb kjøring og en kosetur i solenedgangen når anledningen byr seg, av og til blir det nok med passasjer.

Andre lignende alternativer i samme prisklasse, som ikke er så altfor gammel.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av XRing »

GPZ500 er mindre på alle måter enn XJ900 du kjører nå: Lavere, kortere, vesentlig mindre effekt. Men en morsom sykkel dersom den piskes litt. Og smidig i bytrafikk. Nå har jeg ikke kjørt en slik er enn en liten testtur. Som pendlesykkel og til kortere turer vil den nok fungere helt OK.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Kjellrf »

Husker en GPZ500 kom på 2. plass i den danske BOTT-serien på slutten av 80-tallet, den slo bl.a. mange større Ducatier. Motoren er jo en halv GPZ1000RX-motor.
Resultatet skyltes flink fører som alltid kom i mål.

Det er en fornuftig og lettkjørt sykkel, er vel 70 hk i den. Kjenner flere som har vært fornøyd med den.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Jompa »

Finnes det virkelig noen alternativ til en GPz ??
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:Finnes det virkelig noen alternativ til en GPz ??
NEI :knegg

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av ejs »

Tysnes skrev:
Jompa skrev:Finnes det virkelig noen alternativ til en GPz ??
NEI :knegg

:thumleft

Muligens Bimota KB1 KB2 eller KB3 ???
:moi: :moi:
If it ain't broke, I'll break it.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av TrondA »

Kawasaki GPZ500(S) må vel være noe av det mest undervurderte som finnes blant sportsykler. Dette er en bånnsolid sak med gode kjøreegenskaper. Den kan kjøres hardt og gir god respons på høye turtall. Den forandret seg lite gjennom et langt liv (produsert mellom 1987 og 2004) men overgang til 17" hjul og doble skiver foran utgjør viktig utvikling.
Overgangen fra stor Yamaha XJ900 blir merkbar. Den er trangere og oppleves mindre. Du vil merke raskere kursendringer, mindre behov for bevisst kontrastyring bevegelse og mye bedre bakfjæring.

Pass på bensinforbruket dersom du fyrer for fullt. Ryktene går om liter'n på mila ved banekjøring! Denne motoren ble aldri noe sparebluss, kjent fra ER-5, EN500 og KLE500. Den har bedre rykte som solid og slitesterk maskin. Vedlikeholdet er litt komplisert sammenliknet med luftkjølt XJ900. Vannslangene går gjennom topplokket på motoren og må nedmonteres ved ventiljusteringer. Trøsten er at ventilene holder seg innenfor toleransegrensene i det uendelige og shcimsene blir sjelden utskiftet. (På dette punktet er den bedre enn legendariske Honda CB500)

Anerkjente MCN skryter av sykkelen;
http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... 987--2004/

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Onsløv »

Takker for fin og informativ post, TrondA.

Passer man virkelig på bensinforbruket når man kjører MC? :notlistening
Jeg har ihvertfall ikke jgort det på de to syklene jeg har kjørt.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av XRing »

Onsløv skrev:Takker for fin og informativ post, TrondA.

Passer man virkelig på bensinforbruket når man kjører MC? :notlistening
Jeg har ihvertfall ikke jgort det på de to syklene jeg har kjørt.
For min del synes jeg det er kjipt å bli stående langs veien... Og spesielt på motorvei, gjerne med motvind ned gjennom sør-Sverige, bør man ha hodet med seg. Jeg gikk fra 300 til 170 km tankrekkevidde. Takk og pris minus reserve, så fikk kommet meg til en bensinstasjon.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Onsløv »

Joda, men etterhvert blir man vel vant til ca kjørelengde på triptelleren + ca sikkerhetsmargin, og fyller deretter?
Men i slike tilfeller som du skisserer XRing, så må man nok tenke seg om litt ja...
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av TrondA »

Jeg skal love deg at man tenker på bensinforbruk dersom bensinmåler'n er upresis. Vanlige flottørpeilere gjør mye rart når veien er humpete og svingene er mange. Med varierende bensinforbruk er ikke tripteller noe å stole blindt på heller. Du må kjøre lenge og lære deg forbruksmønsteret for med eget hode å regne ut rekkevidden mellom tankstoppene.
Sånt liker jeg ikke. Jeg holder tilbake på motorkreftene for å sikre meg at jeg ikke går bensintom. Enda verre stopper jeg og fyller bensin mye oftere enn jeg må.
Motoren til GPZ500 kan variere forbruket mellom 0,35l/mil og 0,8-9l/mil på vanlig vei. Variasjonen er omlag 150%!

Bortsett fra det, kan turer på den lille Kawa'n bli helt flott. Andre alternativer forresten... Har du sett etter Honda CB500S med fabrikkmontert kåpe? Kunne du tenkt deg en mindre versjon av din egen sykkel; Yamaha XJ600?
Må dessverre advare mot Suzuki GS500F eller tidligere modeller med ettermontert kåpe. Suzuki sliter med finnish på disse syklene. Motor, drivverk og fjæring er i utgangspunktet skikkelige saker men, råtner opp utenfra og inn. De ruster og irrer og flasser og ...
Vær gjerne litt obs på hard bruk av GPZ500 også. De er såpass solide at folk tror de ikke trenger vedlikehold...

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Onsløv »

[img]http://cache.finn.no/mmo/2011/5/4/8/283 ... 421198.jpg[/img]

Hvordan kan lakken flasse av slik?
Rustet innenfra?

Da jeg leste teksten før jeg så bildet, tenkte jeg først på løs slangeklemme, morkne slanger e.l.

edit: klikk på bildet for å se annonsen.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av XRing »

Onsløv skrev: Hvordan kan lakken flasse av slik?
Rustet innenfra?
Sannsynligvis, ja. Eller så har sveiseskjøten sprukket slik at det pipler ut bensin. Denne løser opp lakken slik at den flasser av, nedenfra og oppover. På den positive siden ser det jo ut til å være befriende lite rust.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Audifil
Innlegg: 6
Registrert: 23 sep 2014, 14:59
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Audifil »

Hei :D

Gammel tråd men jeg håper noen av dere er på forumet enda..
Vurderer en Kawasaki GPZ 500S til min frue og lurer på om det fremdeles er et lurt kjøp?
Er en 2002 mod kjørt 11000km bare.
Hun ønsker en lettkjørt og lett sykkel samt at den ikke "føles" stor.
En ting jeg stusser på er at eier stortsett har kjørt uten underkåpen på da han sier den subber lett nedi over bakketopper etc. Har ikke klart å finne dette på nett noen plass at dette er et problem med denne sykkelen, noen erfaringer her inne på dette?
Om det er tilfelle på denne sykkelen men ikke et generelt problem kan det jo tenkes at dempere eller noe er deffekt kanskje?

Noen innspill :-k

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GPZ 500 el andre alternativer?

Legg inn av Kjellrf »

Audifil skrev:Hei :D

Gammel tråd men jeg håper noen av dere er på forumet enda..
Vurderer en Kawasaki GPZ 500S til min frue og lurer på om det fremdeles er et lurt kjøp?
Er en 2002 mod kjørt 11000km bare.
Hun ønsker en lettkjørt og lett sykkel samt at den ikke "føles" stor.
En ting jeg stusser på er at eier stortsett har kjørt uten underkåpen på da han sier den subber lett nedi over bakketopper etc. Har ikke klart å finne dette på nett noen plass at dette er et problem med denne sykkelen, noen erfaringer her inne på dette?
Om det er tilfelle på denne sykkelen men ikke et generelt problem kan det jo tenkes at dempere eller noe er deffekt kanskje?

Noen innspill :-k
Fortsatt et bra kjøp, står flere med lav km tilsalgs for en rimelig penge.

Hvor mye veier forrige eier.....

:-k
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar