Sport / tur-sykkel for en nybegynner på 2m? Sykkel kjøpt!

Forum for fulleffekt tung-MC
mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av mogs »

Takk for det AJ. Ja jeg føler at denna tråden henger litt i lufta. :[-o<

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av AJ »

mogs skrev:Takk for det AJ. Ja jeg føler at denna tråden henger litt i lufta. :[-o<
Trådstarter Mompen er stadig vekk innom, så det blir vel en oppdatering etter hvert, tenker jeg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av mogs »

Jeg venter i spenning. ;-)

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av KawaSuki »

Det er jo vanskelig å anbefale sykkel , når man ikke vet hva den skal brukes til , eller hvor mye den skal koste . :-k
Uansett ville jeg ikke kjøpt en " R " sykkel første gangen . 8)

KawaSuki

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av mogs »

Nei. :8-[ Mann er lang og det er mye sykkel som kan passe dårlig eller bra. Er liten selv i forhold 1,86.. Fz6 passet greit til å begynne med, men ble veldig raskt en kjedelig sak. Riktignok med fruen bakpå, det ble trangt etterhvert om en skal ha passasjer, mye giring. Jeg endte med R 1200 GS pga plass, muligheter på alle typer veg og masse moment.
Kan brukes til alt. Jobb, tur, det meste. Men det er en stor sykkelklasse som kansje kan passe?

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av KawaSuki »

GS-en , er nok en grei sykkel for din størrelse . Solide saker , som holder seg bra i pris .
Du trenger heller ikke ligge i 10 000 omdreininger på motoren heller for å frakte frua + bagasje . ;e
" Grattis " , med fornuftig valg ! . :thumleft

Brukeravatar
Mompen
Innlegg: 185
Registrert: 27 apr 2011, 20:31
Motorsykkelen din: BMW R1250GS, 2021
Sted: Hadeland
Kontakt:

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av Mompen »

AJ skrev:
mogs skrev:Takk for det AJ. Ja jeg føler at denna tråden henger litt i lufta. :[-o<
Trådstarter Mompen er stadig vekk innom, så det blir vel en oppdatering etter hvert, tenker jeg.
Joda, er stadig innom, liker meg på siden her! \:D/

Jeg var faktisk og kikket på en ZZR600 i går, og en kollega av meg prøvekjørte den for meg, er snakk om denne her:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29345910" onclick="window.open(this.href);return false;

Som forøvrig var et helt nydelig eksemplar, bra pris, bra holdt, mye nye deler osv osv, MEN, den passet meg ikke i det hele tatt. Aner ikke hva jeg tenkte da jeg var innom mc-partner, men da hadde jeg nesten knapt sitti på en sykkel før.. Etter som det har blitt noen timer på Hønefoss med opplæring fikk jeg brått et litt annet syn på detta her :scratch

Uansett! Det finnes flere sykler i verden. Fikk mange gode forslag av kjørelærer senest i går, som forøvrig er Honda-fan, og han viste meg mange flotte og absolutt aktuelle modeller.

Har kikket på mange sykler, og det ER mye å velge i, selv om man er lang. R-sykkel har jeg rett og slett gitt blanke i å se på, de passer ikke :knegg

Har hatt 3 dobbelttimer med skolekjøring, og hadde sist i går sikkerhetskurs på bane. Kjøreskolen bruker CBF600 (noe nyere utgave) og en CB500 som skolesykler (hvertfall de jeg har kjørt).
Spesielt CBF'en sitter jeg utrolig godt på, helt herlig å kjøre også.. På mandag er det teorikurs før langkjøring, som er på tirsdag, og etter det, tja? Tar nok noen oppfriskningstimer så fort oppkjøring nærmer seg!

Og oppkjøring er bestilt.. :knegg
Brombrom

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av Steinkastar »

Mompen skrev:
AJ skrev:
mogs skrev:Takk for det AJ. Ja jeg føler at denna tråden henger litt i lufta. :[-o<
Trådstarter Mompen er stadig vekk innom, så det blir vel en oppdatering etter hvert, tenker jeg.
Joda, er stadig innom, liker meg på siden her! \:D/

Jeg var faktisk og kikket på en ZZR600 i går, og en kollega av meg prøvekjørte den for meg, er snakk om denne her:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29345910" onclick="window.open(this.href);return false;

Som forøvrig var et helt nydelig eksemplar, bra pris, bra holdt, mye nye deler osv osv, MEN, den passet meg ikke i det hele tatt. Aner ikke hva jeg tenkte da jeg var innom mc-partner, men da hadde jeg nesten knapt sitti på en sykkel før.. Etter som det har blitt noen timer på Hønefoss med opplæring fikk jeg brått et litt annet syn på detta her :scratch

Uansett! Det finnes flere sykler i verden. Fikk mange gode forslag av kjørelærer senest i går, som forøvrig er Honda-fan, og han viste meg mange flotte og absolutt aktuelle modeller.

Har kikket på mange sykler, og det ER mye å velge i, selv om man er lang. R-sykkel har jeg rett og slett gitt blanke i å se på, de passer ikke :knegg

Har hatt 3 dobbelttimer med skolekjøring, og hadde sist i går sikkerhetskurs på bane. Kjøreskolen bruker CBF600 (noe nyere utgave) og en CB500 som skolesykler (hvertfall de jeg har kjørt).
Spesielt CBF'en sitter jeg utrolig godt på, helt herlig å kjøre også.. På mandag er det teorikurs før langkjøring, som er på tirsdag, og etter det, tja? Tar nok noen oppfriskningstimer så fort oppkjøring nærmer seg!

Og oppkjøring er bestilt.. :knegg

R sykler er jo fantastiske :)

Men Lykke til med oppkjøringen og MC søk/kjøp :)
Veritas Aequitas

LUHG

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av mogs »

Ja, se der var det oppdateringer ja. :thumleft
600 størrelse er fin å starte med. Noen synes det holder også. Meeen kubikksjuka kommer og tar noen :-)
Det er jo som skrevet noen fordeler med det også.
Kollegaer som har Honda CBF 1000 skryter av de iallefall, kansje som et tips ;e

Brukeravatar
Mompen
Innlegg: 185
Registrert: 27 apr 2011, 20:31
Motorsykkelen din: BMW R1250GS, 2021
Sted: Hadeland
Kontakt:

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av Mompen »

mogs skrev:Ja, se der var det oppdateringer ja. :thumleft
600 størrelse er fin å starte med. Noen synes det holder også. Meeen kubikksjuka kommer og tar noen :-)
Det er jo som skrevet noen fordeler med det også.
Kollegaer som har Honda CBF 1000 skryter av de iallefall, kansje som et tips ;e
Tenkte å starte pent, med en lettkjørt og fin sykkel, og etterhvert skal jeg la kubikksuget ta meg med storm.. jeg frykter det kommer til å skje! :redface
Brombrom

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av mogs »

:prf
Kan anbefale FZ6, hadde det selv. 08 mod. :-)

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av KawaSuki »

Skal du starte med noe som er lettkjørt og greit " mompen " , eller hva det var , vil jeg anbefale Kawasaki Versys ,
eller Suzuki V-Strom . 650- kubikkere med bra dreiemoment , og brukandes til det meste .
Kawasakien er nok mere " kvikk " , til å kjøre til kjosken , men V-stromen er en voksnere sykkel .
Allikevel to greie sykler med bra annenhåndsverdi og lave driftskostnader .
Skal du ha med deg "kjerring og unger " , på turen , må du nok gå for sterkere " skyts " . :knegg
Understreker ; " kun min mening " . :oh
Lykke til ! .

KawaSuki

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av lasse_hansen »

Jeg kan jo spytte inn noen ord her jeg også ;e
Har nettopp fått lappen, og kjøpt sykkel, henta den igår faktisk.
Jeg er egentlig bare 175høy eller noe rundt der, kommer helt ann på hvor lenge jeg har ligget å strukket meg i senga føre jeg står opp \:D/

Men uansett, tittet på endel R`sykler i førsten, men valget falt på en Yamaha TDM 900, etter mange anbefallinger fra folk her inne.. Dette er en sykkel jeg IKKE angrer på jeg valgte, god sykkel, også med passasjer bakpå.. Utrolig deilig å kjøre, og deilig sittestilling..

Men som flere har nevnt her, prøv sykkelen først, jeg fant fort ut at det var STOR forskjell.. :-)

Hmm, nå hørtes jeg faktisk ut som en veldig erfaren mc fører gitt :-k

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av Dimzum »

Duville skrev:en liten kommentar til dette så måtte det være at kardang er veldig greit - slippe kjede og kjedesmøring og skifte.....

Kardang? Bahh!
Hvordan skal han få lært seg proper bakhjulskjøring da? Du hadde ikke tenkt på det nei? Tenkte meg det!
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Sport / touring-sykkel for en nybegynner på 2.03?

Legg inn av KawaSuki »

1,75 " Lasse " , det kompenserer jeg jo greit da jeg legger på 300 kubikk . ;e
Fra spøk til revolver , du har kjøpt en fornuftig sykkel , som er brukandes til allt .
Antagelig ikke best i allt , men plenty god nok . :thumleft

KawaSuki

Svar