Hva skal man se etter på brukt sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Hva skal man se etter på brukt sykkel

Legg inn av Welshen »

Skal handle meg sykkel og kunne tenke meg noen tanker rundt hva dere ser etter når dere ser på brukt sykkel.

Hva er viktig at er i orden?
Hva koster mest å utbedre?

Farlige og dyre feil?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva skal man se etter på brukt sykkel

Legg inn av Jompa »

frissy skrev:Skal handle meg sykkel og kunne tenke meg noen tanker rundt hva dere ser etter når dere ser på brukt sykkel.

Hva er viktig at er i orden?
Hva koster mest å utbedre?

Farlige og dyre feil?
Alt skal være i orden, spesielt viktig er hjul/bremser, ramme, fjæring/demping, motor/gear, lys.
Se etter "almentilstanden" når du vurderer sykkelen. Ser den sjabby ut, kan du regne med at den er det også.
Men en sykkel som ser strøken ut, kan godt være et dårlig kjøp. Start motoren og hør etter skramling, kakling, banking og andre ulyder.
se også etter lekkasjer fra motor, på forgaffel og bakstøtdemper(e).

Motorfeil er de dyreste, som oftest. Har sykkelen andre store feil ( og motorfeil) finnes det hundrevis av andre til salgs.

Farlige ? Bremsefeil, fjæring/demping, alvorlige motorfeil, løse deler , alle feil på en sykkel er en potensiell fare.

Prøvekjør alltid en sykkel før evt kjøp. Hvis du er usikker selv, få med deg noen som har peiling.

Lykke til med kjøpet :mc2
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva skal man se etter på brukt sykkel

Legg inn av AJ »

Se etter oljesvetting/lekkasje.
Bør ikke forekomme.
Gjelder ikke minst forgaffel og bakdempere...

Sjekk kjedet grundig; drei hjulet og lytt nøye. Avvik i lyd kan tyde på høy slitasje og ledd som ikke lenger er like bevegelige. Dette vil du også se, evt. kjenne om du dreier hjulet sakte for hånd mens du kjenner på leddene.

Kjenn på felgene/hjulene; er det slark kan det tyde på slitte hjullagere.

Er helt sikkert flere viktige ting å sjekke også, men de jeg har nevnt er de jeg kom på i farten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva skal man se etter på brukt sykkel

Legg inn av Relax »

http://www.bryne-trafikkopplaering.no/S ... sykkel.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En del bra ting nevnt i oversikten der. Mye nevnt der er naturlig å sjekke selv, annet er naturlig å ta en prat med selger om ;e

I tillegg skal sykkelen starte lett, ( også kald) , gå pent, trekke jevnt på alle gir og også motorbremse jevnt på alle gir. For og bak-brems skal tåle HARD press ( panikk bremsing) og alle brytere og hendler skal fungere normalt.

Lykke til!
"Do the right thing"

Svar