Bakdekk 900 diversion.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
vegageir
Innlegg: 31
Registrert: 16 mar 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha 900 diversion 1996

Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av vegageir »

Vurderer å bytte til nytt bakdekk før sesongen. :-) Er en -96 Yamaha diversion.
Det som sitter på nå er: 160/70/17. Noe som er standard tror jeg.
Kan jeg sette på et bredere dekk.? Noen som har erfaring.(Fordeler eller ulemper.)
Hvor bredt og hvilken dim er å anbefale. :-k

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av Snikkeren »

Så lenge det er plass til det, så kan du sette på bredere dekk. Men det vil gå utover svingvilligheten til sykkelen. Hvor bredt dekk som går på din sykkel vet jeg ikke, men det kan kanskje andre svare på.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av Jompa »

Ikke noen fordel med svært bredt dekk på sporete vei heller, og det finnes jo endel av dem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av Onsløv »

Sånn som var på min '01 Diversion, så var det ikke plass til å sette på en cm bredere dekk utover originalt.
Det er jo bare å måle seg frem hva det er plass til.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av Kjellrf »

Kjøp det som står i vognkortet.

Den sykkelen blir ikke noe tøffere, samme hva du setter på.
(det var vel hovedkriteriet for å bytte til breiere dekk?).
Dessuten blir den tyngre å kjøre, og får feil profil pga smal felg.
Medfører mest sannsynlig mer slitasje på midten også.
Og mindre på sidene, så alle motorsyklister tror at du kjører som ei pingle...

:knegg
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av 2000Touring »

Kjellrf skrev:Kjøp det som står i vognkortet.

Dessuten blir den tyngre å kjøre, og får feil profil pga smal felg.
Medfører mest sannsynlig mer slitasje på midten også.
Og mindre på sidene, så alle motorsyklister tror at du kjører som ei pingle...
Snakka med reperatøren på Spinnin wheel i Hof ang. bredere dekk generelt, og han sa akkurat det du sier her. Ser helt klart at det blir feil profil/strekk på dekket når du får på for bredt dekk i forhold til felg. Så konklusjonen min er i hvertfall å bruke det som står i vognkortet.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av ejs »

:thumleft

På 5 tommers felg bruk 160 dekk... 5,5 tommers 180 dekk... 6 tommers 190 dekk...

På min 5 tommers felg er Pilot Road 2 ... 173 mm bredt

:mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av Banditmannen »

De fleste steder på nettet(alle jeg fant) opererer med 150/70 - 17 bak og 120/70 - 17 framme på din sykkel.

Bør vel kanskje legge ved nettstedene jeg refererer til:
http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... -17075.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... 994--2004/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... i%2096.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://motoprofi.com/motospecspictures/ ... -1999.html" onclick="window.open(this.href);return false; (riktignok 1999, men tror ikke det er forskjell)
http://www.bitzforbikes.co.uk/Yamaha/XJ ... on_95_-_03" onclick="window.open(this.href);return false;

vegageir
Innlegg: 31
Registrert: 16 mar 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha 900 diversion 1996

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av vegageir »

Da får jeg kjøre ut dekket i år,og heller bytte før neste sesong. :roll
Dekket er bra enda,men er litt kantete etter forrige eier som nok bare har kjørt rett fram ser det ut som.
Takker for nyttig info. :prf

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bakdekk 900 diversion.

Legg inn av Kjellrf »

vegageir skrev:Da får jeg kjøre ut dekket i år,og heller bytte før neste sesong. :roll
Dekket er bra enda,men er litt kantete etter forrige eier som nok bare har kjørt rett fram ser det ut som.
Takker for nyttig info. :prf
Dekket får også den kantete profilen hvis du kjører med for lavt lufttrykk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar