Bonneville 790 vs 865

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Bonneville 790 vs 865

Legg inn av Birostris »

Hei!

Jeg er ganske så fersk, både på dette formumet, og som motorsyklist. Mye mopederfaring, men føler ikke det gjelder i denne sammenhengen.

Bor for tida i Kraków i Polen, men har planer om å kjøpe sykkel i Norge. Er jo der mesteparten av MC-sesongen uansett.

Det jeg lurte var om noen har noen erfaring med Triumph 790 og de nyere 865-ene og om det er noen stor forskjell på dem? Er det noe spesielt jeg må huske på når man kjøper brukte nyere Triumpher?

Kikker litt på Kawasaki W650 også, noen med erfaring der?

Og ikke minst, er det helt idiotisk å tenke på sånne sykler som første egne sykkel?

Med vennlig hilsen,
Martin

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bonneville 790 vs 865

Legg inn av AJ »

Birostris skrev:Hei!

Jeg er ganske så fersk, både på dette formumet, og som motorsyklist. Mye mopederfaring, men føler ikke det gjelder i denne sammenhengen.

Bor for tida i Kraków i Polen, men har planer om å kjøpe sykkel i Norge. Er jo der mesteparten av MC-sesongen uansett.

Det jeg lurte var om noen har noen erfaring med Triumph 790 og de nyere 865-ene og om det er noen stor forskjell på dem? Er det noe spesielt jeg må huske på når man kjøper brukte nyere Triumpher?

Kikker litt på Kawasaki W650 også, noen med erfaring der?

Og ikke minst, er det helt idiotisk å tenke på sånne sykler som første egne sykkel?

Med vennlig hilsen,
Martin
Helt klart ikke idiotisk å tenke på slik sykkel som første sykkel!

Har ingen erfaring med disse modellene, men de nye 865'ene går for å ha bunnsolid kvalitet. Vil anta at man merker en viss ytelsesforskjell mellom 790 og 865.
En stor fordel, som mange ferske motorsyklister setter pris på er den lave sittehøyden på disse Triumphsyklene, i motsetning til Tiger 1050 som jeg har.
Lav sittehøyde og med fotpinnene på rett sted slik at man får denne oppreiste kjørestillingen og ikke blir sittende i "sofa"-stilling som på en cruiser, selv om 865-serien også har et par som er slike... ;-);)
Ingenting feil med "sofa"-stillingen, annet enn at den ikke passer meg og ryggen min særlig bra...

Lykke til med valg av flott Triumph :P :p

:prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Bonneville 790 vs 865

Legg inn av Kjelvis »

Bonneville 865 er en knallfin sykkel. Har du sansen for retro så er dette absolutt en sykkel å vurdere. Jeg har kikket litt på Bonneville selv.

Kawaen er også fin, men det er nå engang slik at Triumph er noe spesielt. Og kvaliteten tror jeg ikke du trenger å være bekymret for. De Bonneviller som er til salgs er hovedsaklig fhv nye fra 2005 og utover. Går ut fra at dette er sykler som er behandlet pent. De som kjøper en slik sykkel tar ikke å "rævkjører" den. Men som alltid ved kjøp av sykkel må man være obs på lekkasjer og rust som sier noe om det generelle vedlikeholdet.

Lykke til!

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Bonneville 790 vs 865

Legg inn av TrondA »

Du kjøper ikke klassisk Triumph for å kjøre fort. Både 790 og 865 har derfor nok effekt. Likevel, alle har utbytte av skikkelig demperoppsett. I dette landet full av telehiv, har dette blitt en vesentlig faktor. Begge har fått kritikk for sykkelpumpe-tendenser - langsom reaksjon og litt sammenpakking når du kjører over vaskebrett. De er myke og krever mye justering av forspenning alt etter vekt på sykkelen.
Bremsene er tilstrekkelige, så sant du har krefter i høyrehånda.

Finnish og kvalitet er veldig bra, men holder ikke samme nivå som den Kawasaki modellen du nevner. W650 er et bedre kjøp. Den holder høyere kvalitet og er samtidig billigere. Dette er ingen Triumph kopi som mange tror, men er replika av egen, historiske W1-modell. At W1 i sin tid var inspirert av BSA, bør jo nevnes...
Brukt W650 skal du få fra 50.000 kroner, maks 65.000 kroner.
(Også her må du klemme til for å få stopp - bremsene biter motvillig, men presist og tilstrekkelig.)

Har du penger til ny, er det jo tankevekkende at selveste MCN valgte Kawasaki W800 framfor Triumph Bonneville T100 og Moto Guzzi V7 Classic.

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Bonneville 790 vs 865

Legg inn av Birostris »

Takk for raske og informative svar!

Dessverre tok fornuften et lite blikk i lommeboka, og jammen ble det ikke en gammel Kawasaki ER-5 i stedet. Blir sikkert flott som læresykkel denne første sesongen. Den pedantiske mekanikeren som så på den for meg går i hvert fall god for den tekniske standen, så håper på en problemfri sommer.

Kan alltids finne en W650/Bonneville en dag jeg finner litt mer penger, eventuelt etter en sommer med mye jobb. Rart å være student igjen...

Uansett gleder jeg meg enormt til å komme til Norge igjen og få sett og kjent nærmere på min nye stolthet! :D Håper bare det er MC-føre i Osloområdet i slutten av april...


Martin

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bonneville 790 vs 865

Legg inn av AJ »

Birostris skrev:Uansett gleder jeg meg enormt til å komme til Norge igjen og få sett og kjent nærmere på min nye stolthet! :D Håper bare det er MC-føre i Osloområdet i slutten av april...
Martin
Gratulerer med ny (for deg ;-);) ) Kawaski :thumleft
Og tro meg! det er MC-føre i Oslo allerede nå :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar