Touring vs adventure

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Touring vs adventure

Legg inn av Welshen »

HAr nå gjort en skikkelig jobb med prøvesitting og ser jo at med min"lengde" dvs176 sitter jeg veldig godt på feks en honda cbf600s, yamaha fazer ol.....men så er sprøsmålet:

Til pendling og helgeturer er disse med slitsomme å kjøre enn feks en bmw650cs, honda transalp mv? LEst noe om at disse blir noe mer fremoverlent og da trengs større fart for bedre sittestilling osv??? Er jo ikke lett å få prøvekjørt en helgetur.........

Sykkelen blir mest brukt til pendlling, men synes jeg selv har mye bedre kontroll på en cbf600s enn de adventure syklene....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Touring vs adventure

Legg inn av AJ »

frissy skrev: Sykkelen blir mest brukt til pendlling, men synes jeg selv har mye bedre kontroll på en cbf600s enn de adventure syklene....
Noe særlig nærmere en adventure-sykkel enn dette på en touringsykkel når det gjelder kjørestilling er det nesten ikke mulig å komme:
[album]1740[/album]

Denne 600'en fra Honda bør være bortimot perfekt både til touring og pending, skulle jeg mene :janikk
Fordelen for mange er at den også har lav sittehøyde i forhold til mange såkalte off-roadere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Touring vs adventure

Legg inn av ArcticTiger »

Sittestillingen er vel ikke så ulik på en touring og en adventure :-k ? Det er nokså oppreist sittestilling på begge. Forskjellen er vel mer på sykklenes egenskaper, som fjæringsvei, bakkeklaring og hjul/dekkutrustning.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Touring vs adventure

Legg inn av TrondA »

Så lenge du holder deg til sportstourere du nevner, vil kjørestillingen aldri gi noe foroverlent "haka-på-tanken-mas". Akkurat denne lett foroverlente stillingen, kan faktisk ergonomisk sett være den ideelle. Sitter du veldig rett-opp-og-ned vil du måtte ta alle store humper rett gjennom ryggsøyla isteden for å ta noe med beina og avdempe med armene. Den store fordelen med adventuresykler er at de er bedre tilpasset det veinett Norge etter hvert har fått. Du trenger ikke kjøre en meter på grus for å ha nytte av solid fjæringsvei og litt mykere oppsett på tur i det telehivskadde landet vårt.
I pose og sekk løsningen er adventuresykkel med lavt styre.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Touring vs adventure

Legg inn av TheBandit »

Jeg har kranglete rygg og nakke, men har aldri hatt nå problemer med å kjøre Bandit iallefall... Så om du ikke har store planer om å kjøre mye på grus og kjempedårlige veier så anbefaler jeg sportstourer :-)
Sist redigert av TheBandit den 27 mar 2011, 13:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Touring vs adventure

Legg inn av tagesk »

Sett deg på sykkelen med bena på forhvilerne.
Lukk igjen øynene.

Legg hendene i fanget.
Sitt komfortabelt (med øyene igjen og hold hendene i fanget).
Slik vil du kunne sitte i timesvis.
Så, hold armene fremfor deg, slik at de er behagelig langt fremme, behangelig langt nede, og alt er godt og du er lykkelig.
Du forstår at dersom du kunne hvile armene på noe akkurat der, da ville du kunne sitte i timesvis.
Ikke len deg fremover, for fremoverlent med armene i luften vil du IKKE kunne sitte særlig lenge.

Åpne øynene.

Om håndtakene du skal holde i nå er 20 cm lenger ned og 20 cm lenger frem enn hendene dine, da skal det ikke mye
fantasi til for å finne ut hva du vil synes om din fremtidige sittestilling.

Mine håndtak er ca 5 cm lenger frem og ca 5 cm lenger ned. Det gjør at jeg hviler LETT på armene når jeg tar tak i dem.
Fartsvinden opphever den LETTE hvilingen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Touring vs adventure

Legg inn av ZZR-Tom »

Kjørte europa tur med Triumphen min og hadde ikkje noke problem med det, den er mei fremoverlent i forfold til CBF men ikkje RR. Trivst så godt med den kjørestillinga at eg gjekk til innkjøp av en med meir fremoverlent stilling og trur eg kjem til å sluke milene med den og uten problemer og et fett smil : :thumleft

TA700XL
Innlegg: 2
Registrert: 27 mar 2011, 20:47
Motorsykkelen din: Honda Transalp 700XL, 2010 model

Re: Touring vs adventure

Legg inn av TA700XL »

Jeg kjører Honda Transalp 700XL.
Som pendle-sykkel til jobb her på sentrale østlandet er den super,jeg sitter såpass høyt i trafikken at jeg har meget godt overblikk over trafikkbildet lengre framme (jeg ser enkelt over taket på vanlige personbiler).
I tillegg så er lykta såpass høyt plassert at den lyser rett i sidespeilet på bilen foran,jeg ser at de reagerer når jeg kommer opp bak m langlyset tent (som jeg alltid gjør på dagtid...)
Telehiv etc går helt fint,sett bakdemper på med-maxområdet (avhenger av din vekt + evt passasjerer),men styr unna soft-setting,den er ikke særlig god til å beholde veikontakt synes jeg.
På lengre turer kan det bli litt mye vind som kommer inn fra sidene av vindskjerm,har vurdert en bredere vindskjerm (bruker idag originalen + Touratech`s justerbare festemodul)
En god og driftsikker sykkel m ABS-bremser som fungere til mitt bruk (70% pendling Nittedal-Oslo t/r + 30% lengre turer)

E.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Touring vs adventure

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen hit til MCsiden.no, TA700XL :thumleft
Å sitte høyt og ha god oversikt er en god egenskap med sykler jeg liker. TDM'en var slik og Tiger'n er slik. Fine tursykler begge to.
Samme som Honda'en din, en flott sykkel det også!
Og Husaberg 570'en som jeg var heldig å fikk bruke noen dager i vinter, har også helt klart samme egenskapen. Her sitter du enda høyere med enda bedre oversikt!
På en cruiser sitter man omtrent som i en bil og har ikke samme oversikten. Er min mening, da...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Touring vs adventure

Legg inn av rayongracer »

En vanlig gatesykkel, alla CBF600, Fazer, GSX650 o.l. har sittestillingen nær perfekt, lett fremoverbøyd som er behagelig fra i alle hastigheter.
De har firesylindret relativt vibrasjonsfri motor med stort turtallsregister, gode girkasser med 6 gir, har bedre hjulstørrelse for raske unnamanøver enn (Adventure sykler). Du sitter relativt høyt i forhold til cruiser eller sport sykkel, og de har utrolig gode egenskaper.

Jeg fatter at Adventure sykler har en appell i dagens verden, TV serier o.l. om reise rundt jorden osv gir drømmer og derfor liker mange disse syklene, jeg liker dem selv. Men er du ute etter en sykkel til og fra jobb samt turer er det vanskelig å komme utenom at en vanlig gatesykkel kan være ett bedre valg enn en adventure sykkel. Du har bedre kontroll, mye mere fleksibel og sterkere motorer som du setter veeeeeeldig pris på den dagen du hamrer Autobahn for en tur til ett interesant område.
Med en FZ6, GSX650 eller CBF600 kan du powercruise på motorvei med passasjer og bagasje i 200 km/t med mere å gå på. Fakta er dette er veldig potente sykler med antakeligvis det bredeste register av bruksområde en kan finne i 600 klasse sykler. Skal du ha mere dreiemoment fra lavt turtall er nok CBF1000 det mest suverene valget du kan ta.

MÅ du ha en Adventure type sykkel er Suzuki V-Strom antakeligvis det beste valget i rundt 600 størrelse for ditt bruk, den har sterkere motor enn Transalp (+10 hp), 6 gir og kåret til Alpekongen samt er en av de mest brukbare allround syklene du kan finne.

Skal du ha en EKTE adventure sykkel som virkelig KAN offroad er det vel kun Yamaha XT660R som er brukende i butikken av 600 sykler i dag, da sitter du med rundt 48 hester, relativt dårlige bremser, dårlig skjerming, ikke kvikkstyrt i kurver, 5 gir og vibrasjoner som veldig fort blir kjedelig på veien. Av veien om du modifiserer eksosen, hiver på ei skikkelig bash plate og bark busters er den kjempebra. Det er den sykkelen som innehar verdens høyderekord i meter over havet for Motorsykler.

Jeg er IKKE negativ til Adventure sykler, jeg kjøpte nesten en selv noe som gjorde at jeg testet mange over flere mil. Utifra mitt bruk som er daglig til jobb og massevis av turer er en gatesykkel mye bedre enn hva en Adventure sykkel er, men alle er ikke like. Noen finner Adventure sykler som det beste i verden, så du bør teste så mange sykler som du kan.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Touring vs adventure

Legg inn av jhn »

rayongracer skrev: MÅ du ha en Adventure type sykkel er Suzuki V-Strom antakeligvis det beste valget i rundt 600 størrelse for ditt bruk, den har sterkere motor enn Transalp (+10 hp), 6 gir og kåret til Alpekongen samt er en av de mest brukbare allround syklene du kan finne.
.
Eller en V-strom 1000, helt identisk, men mye sterkere

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Touring vs adventure

Legg inn av Welshen »

For å holde dere oppdatert så står det nå mellom Suzuki vstrom , fazer og cbf600s.

Men er det tankmåler på cbfen? Det vil jeg ha, synes det virker upraktisk uten......

Noen som vet?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Touring vs adventure

Legg inn av Snikkeren »

Hvilket budsjett ser du for deg?
Hvis budsjettet for sykkel tilsier at du har råd til en TDM 900, så vil jeg anbefale den på det varmeste. Jeg er nesten like høy som deg (1,5 cm lavere) og sitter utrolig godt på den. Den er lettkjørt og svingvillig, og man kan kjøre temmelig langt uten å bli sliten.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar