Cruiser som første sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Bjorn
Innlegg: 2
Registrert: 07 mar 2011, 12:09
Motorsykkelen din: Din MC her

Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Bjorn »

Hei godt folk.

Jeg er en fyr på 42, som holder på å ta lappen. Ja, jeg vet det er sent, men nå skjer det i hvertfall :D Gleder meg som en guttunge, og klarer ikke å holde meg unna finn.no eller testsider.. Har minimalt med sykkelerfaring fra før, men det jeg har lyst på er en cruiser i 6-800cc klassen. Synes det er vanskelig å bli klok på om det er lurt med denne type sykler som innsteg til det som forhåpentligvis skal bli mange gode år på veien. Noen steder blir det skrevet varmt om hvor lettkjørte disse syklene er, andre steder frarådes det å begynne med cruiser/custom. Kvalifiserte meninger mottaes med takk. De som jeg vurderer for tida er Suzuki Intruder 800, Yamaha dragstar 650, Honda Shadow 750.

Kjør trygt alle :D

Edit: Jeg er 1,89 høy og som oftest 92 kg, dersom det skulle ha noe å si...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Svolp »

Hei og velkommen hit :-)

Nå har ikke jeg all verden med fartstid bak meg men kan dele noen av de små erfaringene jeg har. Kjøpte selv en Yamaha Virago 125ccm som 16 åring som var min første sykkel. Jeg elsket sykkelen og den passet meg utmerket. Skulle ikke ha noe plastrakett.. Ble 18 og kjøpte meg bil. Når jeg var 20 var det på tide med større sykkel og jeg skulle på død og liv ha meg custom, prøvde faktisk alle de syklene du nevner og det ble intruderen som appelerte til meg mtp detailer og finish. Etter og ha undret en del begynte jeg sånn forsiktig og titte på Suzuki GSF650, også kalt Bandit. Likte denne biken veldig godt men det var jo ingne custom slik som jeg både var vandt med og likte pga alle detaljene. Det hele endte med at selger på suzuki snakket meg fra og kjøpe en custom, han sa at hos dem hadde nesten samtlige som hadde kjøpt custom byttet den ut i løpe av et år i en tourer, sportstourer eller offroader.. Det ble rett og slett litt kjedelig i lengden, en annen ting du må tenke på er selvsagt bruksområdet. Skal du ha deg søndagsturer, skal du dra på helgeturer eller skal du kanskje norge på langs eller nedover i europa? På laaange turer kan en stiv custom bli ganske så ubehagelig. Sånn er det bare. Mange her inne som har kjøpt seg custom og byttet det ut med tourer eller offroader innen kort tid.

Sykla du nevner er skikkelig stilfulle med masse detailer og flotte motorer, ville selv anbefalt deg og prøvd andre sykler slik som TDM, GSF, VRF, VARADERO, GLADIUS, TRIUMPH, V-STROM i offroader/tourer klassen.. På fler av disse sitter du veldig godt oppreist med strak rygg som gjør dem veldig komfortable. Du vil helt sikkert selv bli overrasket hvor lettkjørt mange av disse sykla også er..

Lykke til :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av mekkern »

Beste er å prøve forskjellige sykler.

Noen av "custom"syklene er ikke de beste å svinge utenom et hull du møter midt i svingen for å si det slik...
bremser er heller ikke de beste vanligvis..

Men skal ikke male fanden på veggen heller for det er morro å putre en søndagstur i ro og mak med en "laidback"sykkel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av StigRune »

Melder meg på samme mening som Svolp. Kjørte en Kawasaki Eliminator (BN) 125 fra jeg var 15 til nå (4 sammenhengende, så to år pause), og selv om den er en ganske god sykkel mht sittestilling (ganske rett og og ned), så blir det kjedelig i lengden for mange. Driftsikker var den, tho, derfor jeg kjøpte meg kawasaki når jeg gikk over til klasse A :)

Nå kjører jeg er Er-6f, og trivest UTROLIG godt med det. om du ikke liker sports-looken kan kanskje Er-6n være noe? andre, mye mer erfarne enn meg, synes disse syklene er skikkelig moro å kjøre. Sikkert mye fordi de har masser av lett kontrollerbar kraft og gode kjøreegenskaper.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Kawasaki »

Helt enig,hør på Svolp.

Viktigst av alt,prøvekjør forskjellig.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av RuneMC »

Mye det samme som andre sier her.

Det jeg råder deg til er å bestemme deg etter den obligatoriske langkjøringen.
Var fast bestemt på custom (de ser jo mye "coolere" ut) før jeg kjørte langkjøringen og oppdaget hvor moro det var med svinger.

Om ikke prøvekjøre, så går det ihvertfall an å prøvesitte forskjellige hos en forhandler før du får lappen. Merkes fort om det er en som føles bra eller ei i forhold til ens egen kropp.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Intruder »

Sett fra mitt synspunkt er min sykkel Suzuki Intruder 750 lettkjørt,og har den
uvanen at den bare vil gå og gå,men det gjelder sikkert alle sykler.. 8)
Cruisere finnes det et utall merker og typer av,og har nesten aldri hørt mye
negativt om dem ihvertfall..
Harleyer går vel også under denne kategorien,men der (som ofte ellers) finnes det
mye som er skrudd og mekket på av mer eller mindre eksperter... :ills
Dette er de råd jeg kan gi,alderen går bra,for de fleste av oss er målet å gå direkte over på rullator med motor,noe a la den Rotor i Ryk & Reis MC har "produsert".... :bananas :mc7

Ellers er det slik at den beste sykkelen i verden er den som jeg har nå,du skulle bare høre
om motor`n ville gå.. :mc3
Sist redigert av Intruder den 07 mar 2011, 14:41, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Banditmannen »

Har ikke så mye erfaring med forskjellige typer sykkel, men slenger meg på med litt synsing, jeg også... :8-[

Har sagt det gjentatte ganger, og sier det igjen, motorsykkel handler om følelser og veldig lite fornuft!

Prøvekjør så mange forskjellige sykler du klarer, og helst ikke bare en liten rundtur i nabolaget.
Er fort gjort å la seg beruse av krefter og grom lyd, kan lett bli litt blind.
Samme med et lekkert utseende... :-k

Så kjenn godt etter når du prøver en sykkel, kjennes det riktig ut?
Gi deg selv litt tid, ikke kast deg over første å beste tilbud du får!

Men uansett hva du velger, går det jo faktisk an å bytte, hvis du med tida finner ut at du har "feil" sykkel. :janikk

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av StigRune »

Banditmannen skrev: Så kjenn godt etter når du prøver en sykkel, kjennes det riktig ut?
Gi deg selv litt tid, ikke kast deg over første å beste tilbud du får!
Neppe det dummeste rådet dette :P

Jeg er ikke skuffa over mitt valg selv om jeg hoppa på første tilbud, menså har jeg gått å sikla på er-6f'n siden modellen ble lansert i '06 eller noe, da :P
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Banditmannen »

StigRune skrev:
Banditmannen skrev: Så kjenn godt etter når du prøver en sykkel, kjennes det riktig ut?
Gi deg selv litt tid, ikke kast deg over første å beste tilbud du får!
Neppe det dummeste rådet dette :P

Jeg er ikke skuffa over mitt valg selv om jeg hoppa på første tilbud, menså har jeg gått å sikla på er-6f'n siden modellen ble lansert i '06 eller noe, da :P
Ingen regler uten unntak! :P :p
Har ikke noe problemer med å innrømme at jeg ikke er særlig impulsiv, men selv jeg hoppet på et av de aller første tilbuda jeg fikk!
Blir fort litt utålmodig... Har ikke anga så mye på at det blei den Banditen jeg har nå, men skal være så ærlig at ei tid lurte på om jeg hadde gjort en tabbe!
Den lille halvtimen rundt i Oslo var nok i korteste laget for en god vurdering, for allerede på vei hjem til Skien, begynte det å føles litt "feil"... :-k
Fikk alvorlig balleklem etter ei tid, og skuldre nakke var heller ikke fornøyd! :(
Lettsykkelen jeg hadde bytta inn, en Honda Varadero 125, var jo MYE bedre å kjøre langt på!
Lurte rett å slett på om jeg måte bytte til noe som var mer som Varaderoen, f.eks Transalp, men sleit nå med Banditen ei stund.
Bytta sal på den, slik at jeg ikke sklei inn i tanken, og fikk straks mørkere stemme igjen! :P :p
Hadde planer om styrehevere, eller høyere styre(planen er der enda), men har med tida blitt mer vant med den.

Og i år skal jeg oppgradere gaffelfjærer og bakdemper, så jeg beholder nok Banditen ei stund til.
Så konklusjonen av alt dette blir vel at jeg for min del, tror det er fornuftig å bruke litt tid på valg av motorsykkel! :janikk

Men så var det dette med fornuft og følelser da... :-J

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Kjelvis »

Ser både fordeler og ulemper med cruiser som første sykkel.

For meg er nedleggsvinkelen den største bakdelen med cruiser. Med cruiser må du ta det med ro i svingene. Det skal ikke mye nedlegg til før du tar nedi, den nederste potta mi bærer preg av det.
En cruiser er heller ikke like god å håndtere mht unnamanøver. Når man kjører sakte vil man generelt oppfatte en cruiser som mere vinglete enn en overligger.

Fordelen er lav sittehøyde.

Valget mellom cruiser kontra overligger avgjøres til syvende og sist av hvilken type sykkel du liker best og hvordan kjørestil du velger.

Lykke til!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Duville »

Før du velger MC må du vel tenke igjennom hva du skal bruke den til??

Er det søndagsturer og en kveld i uka og thats it, eller har du tenkt å ta EN langtur i året. Du bør vel velge MC som er tilpasset langturen i så fall. Nytter lite med en R sykkel tilpasset en time stresskjøring på bane hvis du legger ut på Norge på langs neste år, da blir turen kort selv om MCen er fin....

Jeg er ikke noen "erfaren" sjåfør, men kjørte min Honda Deuville NT700 70 mil på 1. pinsedag i fjor og kunne kjøre videre 2. pinsedag uten problemer. Er svært godt fornøyd med den selv om den kanskje i en del øyne ikke er noen fryd å se på så fungerer den svært godt som en begynnersykkel.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av NickNei »

Dette er jo individuelt.
Jeg begynte med en cruiser, og var egentlig ganske fornøyd med både svingegenskaper og bremser. Avslappet kjørestil, lett å pakke, ja jeg trivdes godt med den.

Fordi om den var rask til cruiser å være måtte jeg jo prøve en japsesport noen år, null til hundre på ingenting, spiste svinger selv den sykkelen. Men jeg kjørte ihvertfall ikke fra meg på en sånn, kjørte bare fortere og ville ha noe som gikk enda bedre.

Så da kjøpte jeg en cruiser igjen isteden, senka skuldra og koser meg. Kjøreegenskapene er mer enn bra nok, og bremser er det nok av. Her er det forskjell på cruisere også, du får prøve deg frem litt.
Meeen, jeg kan fortsatt godt bli litt kortpusta av å se en ny ZX10R f.eks.. ;-);)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av AJ »

Velkommen hit til MCsiden.no, Bjorn :thumleft
har meget liten erfaring med cruisere, men har likevel et par-tre synspunkter når det gjeler sittestillingen:

1. Sittestilling med beina hvilende på fotpinner langt fram slik det er på cruisere har den ulempen at man vanskelig får reist seg opp for å unngå harde støt i ryggen når norske telehiv-veier viser seg fra sin verste side... På sykler med med føttene plassert på fotpinner i omtrent som en folengelse av ryggraden kan man uanstrengt lette på kroppen for å unngå støt og slag når humpene kommer...

2. Fordelen med sittestillingen på de fleste cruiserne er lav sittehøyde og som dermed gir mange en god mestringsfølelse.

3. Lav sittestilling gir derimot avkall på en stor fordel, som jeg personlig setter stor pris på når jeg kjører MC (ikke cruiser...), nemlig godt overblikk i trafikken der man sitter såpass mye høyere enn personbilførere...

Uansett, lykke til med godt valg av sykkel - du har mye å glede deg til :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av MrErling »

mekkern skrev:Beste er å prøve forskjellige sykler.

Noen av "custom"syklene er ikke de beste å svinge utenom et hull du møter midt i svingen for å si det slik...
bremser er heller ikke de beste vanligvis..

Men skal ikke male fanden på veggen heller for det er morro å putre en søndagstur i ro og mak med en "laidback"sykkel.
putre ?
men dæven så gørr kjedelig :prop:

Svar