Cruiser som første sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Snikkeren »

@rayongracer: Jeg er ikke helt enig med deg. En cruiser kan funke helt greit som førstesykkel. Den er lav, så man når lett ned med beina. Motorkraften er ikke eksplosiv, og det er ikke sykler som innbyr til grisekjøring.
Klart at man ikke får så godt overblikk som på f.eks en GSX 650F, og kanskje det er litt vanskeligere å bli sett av bilister, men så er mest sannsynlig kjøremønsteret til en som kjører cruiser litt annerledes.

Og når det kommer til det å bruke langlys hele dagen er jeg også uenig med deg. Det blir mye vanskeligere for bilistene å beregne fart og avstand til motorsykkelen da mc'en gjemmer seg bak en lysglorie.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av jhn »

Veldig enig, snikkeren. Æ opplevde Shadowen som veldig lettkjørt og "selvbalanserende" i krypefart og fin og stabil opp til 145,5, da va det ikke mer.
Litt svak forbrems, men grei nok :thumleft

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av rayongracer »

Det er bra at dere er uenige, det er slik en lærer mye fra. For all del jeg tar feil som alle andre, men under er muligens en bedre kvalifisering på hvorfor jeg er overbevist om det jeg skrev.

Fra egen erfaring, og fra tilbakemeldig fra andre ser jeg ikke cruiseres dårlige bremser og dårlige nedleggsvinkel som begynner vennlig, du har mindre å gå på når nesten ulykken er der enn en gate sykkel. Som begynner gjorde hvertfall jeg mange feil, og hadde flere nesten ulykker enn jeg har med mere erfaring. Da tror jeg på å ha så mye kontroll som overhodet mulig, jeg tror veldig på ABS også som jeg desverre ikke ser mye av på cruisere. Altså jeg er overbevist om at jo mere kontroll MC kan gi meg, jo sikrere vil jeg være som begynner når en bedømmer mere feil enn etter en har erfaring.

Fjernlys, vel dette er noe som samtlige Survival of the Motorcyclist studier har kommet frem til er mye sikrere enn å ikke gjøre det, det er omtrent umulig å bedømme avstand til en MC fjernlys eller ei for en bil. Det viktigste er at de ser deg, fjernlyset øker sjangsen for at du blir sett mye mere på dagen. Mesteparten av ulykker med MC og bil er det som kjent bilen som har skylden, mesteparten av disse ulykkene sier bilføreren i ettertid "jeg så ham ikke" ett veldig mindretall skyldes feilbedømmelse av avstand. Å bli sett eliminerer den største faren som da er å ikke bli sett, ihht studiene som er gjort.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Snikkeren »

Den ekstra nedleggsvinkelen man kan ha med andre typer sykler blir ofte spist opp av at man får et annet kjøremønster.
Jeg har aldri eid en cruiser, men svigerfar har en VN 800 som jeg har kjørt en god del. Jeg merker på meg selv at kjøringen ikke blir like "aktiv" får man si. Og når hastigheten blir lavere, så trenger man gjerne ikke den ekstra nedleggsvinkelen.

Angående kjørelys så hadde det vært interessant om du kunne linket til en av de undersøkelsene, så kan jeg få lest det selv.
NMCU skriver jo at kjørelys er langt over hva som er sansbart i traffikken, og derfor vil gul vest bare ha noe å si i enkelte spesielle situasjoner. No var ikke det meningen å dra gul vest inn i diskusjonen, men om vanlige kjørelys er langt over hva som er sansbart, og vi ikke blir sett, så tror jeg det er fordi vi ikke blir oppfattet som noen fare i hjernen til bilistene. Og da tror jeg ikke at man blir oppfattet som en fare selv om man kjører med langlys.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av rayongracer »

Her er en link, men dette vil du finne i flere undersøkelser, blandt annet i bøker er dette referert til veldig ofte.

http://www.motorcyclesafety.state.mn.us ... =5&mid=305" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har eid cruiser, har kjørt endel 1000 kilometer på den, og selvsagt kjørte nå ikke jeg på samme måten som jeg kjører vanlig sykkel på, dette er jo utifra erfaring og ikke som grønn når en har erfaring fra en skolesykkel med ABS. Jeg sier ikke at det er ubrukelig valg om du ønsker en slik sykkel, men jeg har ikke troen på at en cruiser er ett førstevalg som begynner MC. En gatesykkel gir deg mere å gå på når ting begynner å gå galt.
Morsomme var jo min siste smell var en bil som kjørte inn i siden på meg på cruiseren, da hun byttet fil rett inn i meg. Ikke mye skade skjedd ett brukket ribb bein og noen deler måtte byttes, men hadde jeg hatt mere kontroll i sykkelen hadde jeg kunnet trø på å kommet unna, menmen det er en lang historie en ikke kan ta her nå. Hadde jeg vært på en av mine andre sykler hadde jeg sluppet unna, så selvsagt farger denne opplevelsen mitt syn i denne debatten.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av jhn »

Min første sykkel var en Shadow 1100, helt supert.
Det kan vel være en fordel at grensene for hva sykkelen e kapabel for ligger litt lavt.
Veldig lærerikt å kjenne litt på grensene. På en sportsligere sykkel må du jo doble farta for å finne noen grenser
Men det e i stor grad en smaksak

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av jhn »

rayongracer skrev: Morsomme var jo min siste smell var en bil som kjørte inn i siden på meg på cruiseren, da hun byttet fil rett inn i meg. Ikke mye skade skjedd ett brukket ribb bein og noen deler måtte byttes, men hadde jeg hatt mere kontroll i sykkelen hadde jeg kunnet trø på å kommet unna, menmen det er en lang historie en ikke kan ta her nå. Hadde jeg vært på en av mine andre sykler hadde jeg sluppet unna, så selvsagt farger denne opplevelsen mitt syn i denne debatten.
Litt paradoksalt at æ mene det æ gjør, kanskje, men...
Jeg hadde en stygg ulykke som kan tilskrives liten nedleggsvinkel og kanskje noen andre dårlige egenskaper. Jeg havnet på utsiden av asfalten i en lang sving pga av sterk vind.
Jeg kjørte lenge ved siden av veien, gjennom nesten hele svingen,klarte ikke å komme meg opp på asfalten blandt annet pga nedleggsvinkelen. Var ved godt mot og trodde det skulle gå bra, svingen var nesten ferdig og jeg var klar til å kjøre opp på veien igjen da det dukket opp et skilt rett foran meg. Da hadde jeg valget, kjøre på skiltet eller ut i myra.
Jeg valgte myra, fremdeles ved godt mot og trodde jeg skulle klare å stoppe, snu sykkelen og kjøre opp igjen. Men da traff forhjulet et hull og det ble et par rundkast.
Det resulterte i en brukket jeksel, pussig nok, brudd i en arm, brudd i rygg og nakke.
Med en annen sykkel er jeg ikke i tvil om at jeg hadde kommet meg inn på veien igjen.
Til tross for det så mener jeg at en cruiser e en grei begynnersykkel. Æ va bare litt uheldig
Beklager at det blei litt langt ( :-k se, det blei nesten rent bokmål :knegg )

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av mekkern »

Synes fortsatt cruisere har kjøreegenskaper som 2 sammenstripsa trillebører...og uten særlig erfaring er ikke dette det beste hvis noe uforutsett oppstår-og DET gjør det..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av jhn »

På mange måter enig med dæ også, mekkern :scratch dvs uenig med mæ :-k jaja, sånn e det

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av mekkern »

Vi må vel konstantere at det ikke finnes noen fasit på dette heller-en må kompromisse.. :scratch :-k :scratch :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar