Cruiser som første sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Crinos »

Bjorn skrev:Hei godt folk.

Jeg er en fyr på 42, som holder på å ta lappen. Ja, jeg vet det er sent, men nå skjer det i hvertfall :D Gleder meg som en guttunge, og klarer ikke å holde meg unna finn.no eller testsider.. Har minimalt med sykkelerfaring fra før, men det jeg har lyst på er en cruiser i 6-800cc klassen. Synes det er vanskelig å bli klok på om det er lurt med denne type sykler som innsteg til det som forhåpentligvis skal bli mange gode år på veien. Noen steder blir det skrevet varmt om hvor lettkjørte disse syklene er, andre steder frarådes det å begynne med cruiser/custom. Kvalifiserte meninger mottaes med takk. De som jeg vurderer for tida er Suzuki Intruder 800, Yamaha dragstar 650, Honda Shadow 750.

Kjør trygt alle :D

Edit: Jeg er 1,89 høy og som oftest 92 kg, dersom det skulle ha noe å si...
Hei og velkommen, og som ordtaker sier... Bedre sent enn aldri :prop:

Da jeg var 18 med rykende fersk MC (og bil) lapp kjøpte jeg meg en gammel veteran Harley... Det var ikke det lureste med tanke på kjøretiden jeg kunne ha fått, i stedet for skrud tiden jeg fikk. Det har riktignok vert en veldig fin start på min mekaniker evner på nevnte sykler, men dog, tviler det er slik du har lyst til å starte din MC karriære.

Cruisere er helt fantastisk deilige sykler å gjøre nettop det på... Cruise... Nei, de er ikke de mest smidige syklene, men så lenge du er fortrolig med ditt eget kjøretøy, betyr det ikke så mye. (Joda, i krisesituasjon og unnamanøver kan det selvsagt bety masse).
Det er litt som biler også... Noen velger å kjøre rundt i svære drog av amerikanske dieselslukere, mens andre velger små sporty biler og til og med optimaliserer dem enda mer for banekjøring, men fremdeles beholder dem med skilter på.

Hva sykkel er det du kjører på kjøreskolen, for tilsvarende sykkel vil uansett være det letteste for deg å tre inn på. (i og med at det er dette du er vandt med å kjøre).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av ZZR-Tom »

Er som oftast veldig vansklig å få lange prøveturer der en virkelig får kjent på sykkelen og spesielt vist en er fersk med lappen, for då veit en ikkje heilt ka en skal kjenne etter, og for noken så bur en på plasser der det blir tungt og dyrt å farte rundt for prøvekjøring av div mc.
Er det cruser du sikkler på så kjøp cruser, finner du noke anna som du liker så er det fullt muli å selge sykkelen til fordel for en ny.
Begynte sjølv med Dragstar 1100 men fant ut at eg ville ha sportstouring så eg solgte den året etter på :redface
Kjøpte meg Triumph Sprint ST 955i og den er til salgs etter to sessonger sjølv om det er en veldig god mc og den oppfyller alle mine behov og lyster og er superfornøgd med den, men så var det det der med kubik sjuka då :-J
Mangen nybegynnera selger ofte sin første mc etter 1-2år fordi det var enten ikkje den type mc dei liker best å kjøre,var for liten/svak etc etc.
No veit eg ikkje ka budsjett du har å gå på men eg vill ikkje anbefale dragstar 650 men heller 1100`n, letthandtereligt og fin til å dorge rundt eller aktiv kjøring(meiner då ikkje kne skraping).
Det snakast om vanskligare med unnamanøvering og det er nok sant, men til gjengjeld så er det lettare å kome opp i situasjoner der det krevst med en anna type mc, er jo en grunn for at cruser/custom mc er dei billigaste å forsikre.
Kjøp det hjertet dit brenner for, og slukker flamen så er det ingen skam å finne en ny ;e
Lykke til med lappen og valget

Bjorn
Innlegg: 2
Registrert: 07 mar 2011, 12:09
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Bjorn »

Jeg hadde en følelse av at motorsyklister var ett ålreit folk, og det har dere alle bekreftet til fulle :D Tusen takk for god velkomst og mange gode råd og vink :D :D , selv om det ikke gjorde saken lettere :prop:

For meg vil sykkelen bli brukt som rekreasjon når familielivet tillater det, som betyr ettermiddagsturer av ett par-tre timers varighet ut i naturen på svingete vestlandsveier. I tillegg håper jeg å få til noen litt lengre turer, til sør- og østlandet (bor i Stavanger). Og gjerne ett treff eller to før sesongen går på hell :sorry

På skolen kjører jeg bandit, og det er en grei sykkel. Men det var liksom cruiser looken som umiddelbart appellerte til meg, likevel har mange tilbakemeldinger her gjort at jeg skal gå gjennom blader og kataloger med, forhåpentligvis, litt annet syn :-k Og når tida kommer skal jeg forsøke å prøve forskjellig, men det var dette med fornuft og følelser da :-J

Igjen, takk for alle innspill og tålmodighet med en fersking :prf

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av ZZR-Tom »

Kjelvis skrev: Når man kjører sakte vil man generelt oppfatte en cruiser som mere vinglete enn en overligger.Lykke til!
Når du seier sakte, meiner du då under ca 15kmt? Hadde ikkje slike problemer med min dragstar.
Duville skrev:Er det søndagsturer og en kveld i uka og thats it, eller har du tenkt å ta EN langtur i året. Du bør vel velge MC som er tilpasset langturen i så fall. Nytter lite med en R sykkel tilpasset en time stresskjøring på bane hvis du legger ut på Norge på langs neste år, da blir turen kort selv om MCen er fin
Er mangen som har hatt fleire 2-3 vekers turer nedover europa med RRRRRRRR :mk RRRRRR sykkler og som ikkje har problemer med det i det heiletatt. Er mangen fordommer og myter når det gjelder endel typer mc.

Det som kansje kan vere et problem med en på 189cm med mindre custom sykkler kan vere at dei blir litt trang sitte stilling, men en får fremflytter sett som gjer en meir "beinplass".
Dragstaren synest eg ver fin fin og det var ikkje med lett hjerte eg solgte den, men økonomien,plass og tid gjorde at det ikkje var noke alternativ å ha to sykkler ståandes.
Første skikelige tura eg hadde med Drag`n så merka eg det i korsryggen, men det var på grunn av uvandt sittestilling og det forsvannt fort, hadde same greine med overgangen til Triumph`n berre med handledda og det også forsvannt når eg vart vandt til den. Hadde ikkje kvid meg på å tatt en lenger tur på 2-3 veker med Drag`n.
Snakker du med en som har RRRRRRR :mk RRRRRR om custom så kjem han til å banne den nord og ned, snakker du med en som har custom så kjem han til å klikke vist du nevner kjøp av RR, vi alle er forskjelige og prioriterer ulikt.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Sprint »

Hei Bjorn :vs
Test sittestilling/plass,er selv 189 så det er ikke alle sykler som passer for meg.Valget falt på en sportstouring og har ikke treget på det,men selvføglig er det mange andre sykler som frister.
Du finner nok din sykkel,ønsker deg lykke til med søk og valg.Nå du så kommer deg ut på veien så kommer du til å tenke
at dette skulle jeg gjort for lenge siden. :bananas
For livets glade gutter går solen aldri ned.

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av siggi69 »

Suzuki Marauder 800 syns jeg er en veldig god cruiser syns jeg, og er veldig billig.
Jeg har kjørt mange R sykler, streetfightere og for tiden er det Bandit 1200 somjeg koser meg med.
Men kjøpte en skadet Marauder for et par år siden som jeg og kona deler litt på å kjøre. Med åpnere eksosanlegg og factory pro forgasser kit så går den utrolig bra, samt at den er så billig at du med god samvittighet kan kjøpe en Corbinsal så sitter du godt i flere mil.
marauder 800.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Kjelvis »

Hei, med sakte mener jeg køkjøring. Så ja, under 15 km/t.
ZZR-Tom skrev:
Kjelvis skrev: Når man kjører sakte vil man generelt oppfatte en cruiser som mere vinglete enn en overligger.Lykke til!
Når du seier sakte, meiner du då under ca 15kmt? Hadde ikkje slike problemer med min dragstar.
Duville skrev:Er det søndagsturer og en kveld i uka og thats it, eller har du tenkt å ta EN langtur i året. Du bør vel velge MC som er tilpasset langturen i så fall. Nytter lite med en R sykkel tilpasset en time stresskjøring på bane hvis du legger ut på Norge på langs neste år, da blir turen kort selv om MCen er fin
Er mangen som har hatt fleire 2-3 vekers turer nedover europa med RRRRRRRR :mk RRRRRR sykkler og som ikkje har problemer med det i det heiletatt. Er mangen fordommer og myter når det gjelder endel typer mc.

Det som kansje kan vere et problem med en på 189cm med mindre custom sykkler kan vere at dei blir litt trang sitte stilling, men en får fremflytter sett som gjer en meir "beinplass".
Dragstaren synest eg ver fin fin og det var ikkje med lett hjerte eg solgte den, men økonomien,plass og tid gjorde at det ikkje var noke alternativ å ha to sykkler ståandes.
Første skikelige tura eg hadde med Drag`n så merka eg det i korsryggen, men det var på grunn av uvandt sittestilling og det forsvannt fort, hadde same greine med overgangen til Triumph`n berre med handledda og det også forsvannt når eg vart vandt til den. Hadde ikkje kvid meg på å tatt en lenger tur på 2-3 veker med Drag`n.
Snakker du med en som har RRRRRRR :mk RRRRRR om custom så kjem han til å banne den nord og ned, snakker du med en som har custom så kjem han til å klikke vist du nevner kjøp av RR, vi alle er forskjelige og prioriterer ulikt.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av NickNei »

En cruiser har større gaffelvinkel, og lavere tyngdepunkt, noe som vel vil gjøre den mer stabil ved lav hastighet..? Det er ihvertfall min erfaring,

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Steinkastar »

Er mangen som har hatt fleire 2-3 vekers turer nedover europa med RRRRRRRR :mk RRRRRR sykkler og som ikkje har problemer med det i det heiletatt. Er mangen fordommer og myter når det gjelder endel typer mc.
:thumleft :thumleft
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Kjelvis »

Bjorn skrev:Jeg hadde en følelse av at motorsyklister var ett ålreit folk, og det har dere alle bekreftet til fulle :D Tusen takk for god velkomst og mange gode råd og vink :D :D , selv om det ikke gjorde saken lettere :prop:

For meg vil sykkelen bli brukt som rekreasjon når familielivet tillater det, som betyr ettermiddagsturer av ett par-tre timers varighet ut i naturen på svingete vestlandsveier. I tillegg håper jeg å få til noen litt lengre turer, til sør- og østlandet (bor i Stavanger). Og gjerne ett treff eller to før sesongen går på hell :sorry

På skolen kjører jeg bandit, og det er en grei sykkel. Men det var liksom cruiser looken som umiddelbart appellerte til meg, likevel har mange tilbakemeldinger her gjort at jeg skal gå gjennom blader og kataloger med, forhåpentligvis, litt annet syn :-k Og når tida kommer skal jeg forsøke å prøve forskjellig, men det var dette med fornuft og følelser da :-J

Igjen, takk for alle innspill og tålmodighet med en fersking :prf
Hei, du får sikkert mange gode tips på sykler, men er du inne på tanken på en +/- 800ccm japsecruiser så må du sjekke ut Kawasaki Vulcan 800/900 som et av alternativene, og da spesielt classicutgaven hvis du ikke liker customversjonene. Dette er en sykkel som er en fullsize sykkel. Og det må du ha da du er ganske lang. Motoren er sterk og ytevillig. Og jeg synes det er en av de fineste cruiserne (har jo en selv) med et klassisk bobberaktig utseende.

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av kuleberg »

altså, det er jo som oftest sånn at folk anbefaler hva di selv har. Og det er jo en grunn til at di har den sykkelen di har :) Jeg mener nå at man skal velge type sykkel ut ifra hva man har lyst på, og så kan man prøve forskjellige sykler for å finne riktig sykkel innen valgt sjanger. Det er som sakt over her. R-gutta ler av putre-syklene, og vi på putre-sykkel syns det er fantastisk å cruise :)
MC er for mange av oss noe som blir en hobby vi får brukt litt når det er fint vær, og da er det viktig å kose seg :) Snakker man brukssykkel til det daglige så stiller jo alt seg veldig annerledes.
Vil i allefall ønske deg lykke til. Blir morro å se hvor valget ender :)

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Steinkastar »

Bjorn skrev:Hei godt folk.

Jeg er en fyr på 42, som holder på å ta lappen. Ja, jeg vet det er sent, men nå skjer det i hvertfall :D Gleder meg som en guttunge, og klarer ikke å holde meg unna finn.no eller testsider.. Har minimalt med sykkelerfaring fra før, men det jeg har lyst på er en cruiser i 6-800cc klassen. Synes det er vanskelig å bli klok på om det er lurt med denne type sykler som innsteg til det som forhåpentligvis skal bli mange gode år på veien. Noen steder blir det skrevet varmt om hvor lettkjørte disse syklene er, andre steder frarådes det å begynne med cruiser/custom. Kvalifiserte meninger mottaes med takk. De som jeg vurderer for tida er Suzuki Intruder 800, Yamaha dragstar 650, Honda Shadow 750.

Kjør trygt alle :D

Edit: Jeg er 1,89 høy og som oftest 92 kg, dersom det skulle ha noe å si...

Som jeg alltid har sagt: Kjøp den MC`n du har lyst på, den som gjør at hjertet hopper over et slag bare ved synet av den.
Så kan du heller si, jeg prøvde, men den funket ikke til mitt "bruk". Da selger du den og kjøper neste drøm :)

Lykke til Mr.

PS! Velkommen til MCsiden.no
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av tagesk »

Transalp, eller tilsvarende.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Godtvoksen

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg startet min MC-karriere i fjor og kjøpte meg Honda Shadow 600, fant den litt i minste laget når jeg også gjerne ville ha med kona på tur (hun er ikke stor og tung). Jeg liker Cruisere og en rolig kjørestil, og kjøpte meg sent i august en nesten ny Honda "Shadow" VTX 1800 og syntes den er perfekt til mitt formål. Gleder meg til en ny sesong hvor jeg kan "ta livet med ro" og cruise rolig og bedagelig, samtidig ha hestekrefter nok når det trengs en gang i blant... ;e

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Cruiser som første sykkel?

Legg inn av jhn »

Æ kan jo anbefale en Honda Shadow VT 1100, veldig behagelig mc
shadow 1100 95 mod..jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar