bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av EtronX »

frissy skrev:Forstår jeg det rett at den 1 sylindrete motoren er en holdbar motor? Dvs på høyde med 2 sylindret?
Etter det jeg har lest, og etter anbefalinger fra folk som har kjørt denne langt og lenge, så tror jeg dette er noe av det bedre man kan kjøpe. Enkel og driftssikker.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

EtronX skrev: GSen blir litt tung på BAM :-)
Den som ikke vet hva BAM er, se tur-beskrivelsen The BAM Road.
Vi snakker om en klassiker her!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Det var litt av en tur, ser jo helt konge ut! Men ikke for de uerfarne.....men absolutt spennende..... Er det noen som kan svare på hva rotax motor er og om det sitter en slik en i den nye g650gs som kommer nå i 2011?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av jhn »

Det har jo vært snakk om å drømme ved et par anledninger. BAM e jo noe som virkelig e verdt å drømme om. Kaanskje en dag :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

frissy skrev:Er det noen som kan svare på hva rotax motor er.....
Rotax er et firma i Østerrike som lager motorer.

Wikipedia sier at "Engine Type 804 - BMW Motorrad, F800 series 85 hp (63 kW) and New F650GS 71 hp (53 kW)".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av RuneMC »

BMW og Rotax utviklet motoren til den eldre F650 serien også. Samme motor er bl.a. brukt i Aprilia Pegaso, og de aller første F650'ene ble visstnok satt sammen på Aprilia fabrikken under BWM oppsyn. Noen nyanser å være obs på er bl.a. at fra 2004 ble det to tennplugger istedenfor 1 på motoren for å gi bedre forbrenning/lavere forbruk: http://www.mc-avisa.no/381297/?tx_ttnew ... %5D=449203

Serviceintervaller for å ta det - er hver 10 000 km med annenhver liten og stor service. Liten service på 10K, stor service på 20K osv...
På helt nye sykler er det vanlig med en 1000 eller 1500km service der man bytter ut en tynnere(innkjørings) motorolje med vanlig.
Servicepriser ca ca med litt slitasjedeler osv blir 4-5 lapper på liten og 7-8 lapper på stor service hos merkeforhandler. I tillegg må du ta med i beregningen dekkpriser, siden de fleste dekk holder 10-15K.

Kjøp av brukt MC har sikkert samme fallgruber som kjøp av bil, bortsett fra at det er litt enklere å se om den er velholdt eller ei. Er det en velholdt MC med lav km-stand og med servicehefte i orden bør det være et rimelig risikofritt kjøp. Enda sikrere om man kjøper brukt gjennom forhandler som gir noen mnd garanti. Eneste som tidens tann uansett kan medføre er morkne gummidetaljer og slanger, batteri som evt bør byttes, og evt det kosmetiske og elektriske som kan påvirkes av vær og vind. Og har sykkelen stått stille i en garasje i 10 år med originaldekk, tilnærmet uten å bli brukt, så ville jeg uansett gitt den nytt sett dekk pga at gummien blir hardere/dårligere med årene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Men da vi tenker litt på ny vs brukt sykkel.

Ser at en f650gs fra 01 ligger til 55000-60000 på finn, sykkelen har da gått et godt stykke dvs opp i mot 50/60 tusen km.
I tillegg er det jo nevnt at en kanskje trenger nye dekk/kjede, batteri ????? Og det er vel fort en 5-6 tusen kroner?

Videre legger jeg til grunn at service må tas uansett om sykkelen er fra 01 eller 11? Kanskje med en gang altså + 5000.....

Så det betyr at i løpet av 10 år så har en sykkel tapt seg 40-50 tusen i forhold til en ny? :(

Og en ny sykkel får du med 5 år garanti?

Men er det sånn at en f650gs ikke er endret på/blitt noe bedre på 10 år, så er det jo veldig greit å kjøpe en godt brukt en for jeg regner jo ikke med at det er motorene som ryker???

Kom gjerne med innspill på denne..... :-k
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av RuneMC »

Jepp, en velholdt sykkel med nye dekk er mye mer gunstig å kjøpe enn en med utslitte dekk/kjede/drev som du må bytte med en gang (hvis prisen er ca lik). Dekk pluss service kan fort bli +10K - så les/sjekk dette nøye. Samme med skikkelig koffert-sett i Alu f.eks. som koster 10-20K på en ny sykkel - kan ofte være inkludert uten mye påslag på brukte.

Motorer holder vel sikkert 200 000 km eller mer om de vedlikeholdes OK. Sjelden at selve motoren havarerer - men skulle man ha uflaks så blir det selvfølgelig dyrt...
Jo lenger den har gått, jo viktigere blir service-historikken og at noen kyndige undersøker den.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

frissy skrev: I tillegg er det jo nevnt at en kanskje trenger nye dekk/kjede, batteri ????? Og det er vel fort en 5-6 tusen kroner?
Bilde

Kjede, dekk og batteri er forbruksvarer.
Ofte vil det jo være slik at når det er på tide å bytte ting, da får eieren den motivasjonen som er nødvendig
for å grave i lommeboken og kjøpe en ny (annen) sykkel.
Derfor vil ofte brukt-sykler man kjøper ha et høyere initiellt behov for vedlikehold enn "normalt".

To ting er ikke til å komme fra:
  • Det er dyrt å ha motorsykkelkjøring som hobby
  • Det er (veldig) dyrt å kjøpe nytt
Et verditap på 50.000 på ti år er ikke så dårlig.
Det var sikkert 50.000 på fem år også.

Jeg har i det siste kjøpt to identiske motorsykler (Honda Transalp).
Den ene for 7.000 euro helt ny og den andre for 3.000 euro brukt.
De har vært like pålitelig, har kostet det samme i vedlikehold, og ser nesten like fine ut.
Det var en tabbe å kjøpe nytt.

Bildet er tatt i dag, og viser Bamsefar, som i dag fikk 100.000 miles (160.934 km) på telleren, i Chianti, med San Miniato i bakgrunnen.
Hipp hurra for Bamsefar!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Gode innspill! Ja jeg tenke jo at service koster uansett om det er nytt eller brukt, så jeg står vel igjen med en noe eldre bmw f650gs eller en helt ny g650gs.....ca 50-60000 i forskjell og har funnet en brukt som har nye dekk, kjede og ser nesten ny ut med 20000 km kjørt. Det er en 02 modell og kommer på ca 55 tusen.

Det er jo halvparten av en ny en og vel så det og 20000 km er jo ikke stort, med min pendleplan blir det for 20000 til......
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Bringisen »

Det er nok riktig at å kjøpe nytt er dyrt.

Men jeg synes det er en glede å ha noe som ingen andre har "kjørt" , nesten urørt og jeg har kun meg selv å skylde på om jeg skulle slurve med vedlikeholdet.
Det er nok ikke mange av min slag men jeg innrømmer å ha tapt masse penger på helt nye biler og sykler opp igjennom årene , men det værste er at jeg synes det har vært verd det i de fleste tilfellene.
En helt ubeskrivelig følelse å hente en flett ny sykkel i butikken og kjenne den helt spesielle lukten av helt ny motor.
At verditapet er høyt er man jo kjent med , men jeg kjenner det ikke på samme måten som man gjør med brukte kjøretøy.
Jeg har nettopp kjøpt en 2001 model Skoda Fabia til min datter som har fått sertifikatet nå og hadde den på sjekk rett etter vi hadde kjøpt den.
Bilen har gått 98000km.
Det første som måtte gjøres var å skifte alle bremsene og kom på 5000,-. Så måtte bilen på EU kontroll som kostet 1000,- hvor de fant et knekt fjærben og noen småting. Reparasjon av dette kom på 5000,-
Det vil si litt i overkant av 10000,- etter tre måneder til en bil som kostet 50000,-. Jeg snakket med en mekaniker som jeg kjenner og han sa bilen var meget bra og at dette var utgifter som man måtte beregne på en brukt bil.
Jeg vil si at det var litt hardt å ta en 10000,- utgift på strak arm. Mer kommer vel om 2 år på neste EU kontroll.
Til sammenligning koster vel en helt ny Skoda Fabia rundt 200000,- og man får 5 års garanti med på kjøpet. Man trenger heller ikke EU kontroll før etter 4 år.
Altså få uforutsette utgifter de første 5 årene men om man velger å selge bilen før disse 5 årene vil man vel få et verditap på 40.000 eller litt under 10000,- pr år.
Velger man ikke å selge så har man bare hatt et utlegg på papiret.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Ja der kom den siden av saken også.....Ja jeg er skikkelig ambivalent, og kunne godt tenke meg en skikkelig garanti......

Jeg skal på messa den 11-13 mars så får vi se..... Har aldri hatt hverken ny bil eller mc før, så kanskje det blir det? Kanskje er det noen gode tilbud på messa? Eller kanskje ikke?

Takk for gode innspill men er nå der at jeg heller kjøper en ny g650gs sylindra enn en 2-3 år gammel 2 sylindra 800ccm.....
Snakka med en veldig hyggelig selger i butikk som faktisk mente at jeg kunne klare meg med den minste? Så da får vi se!

Skal selvfølgelig putte noen bilder ut her av doningen i det den er i "hus":) Så følg med!
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Bringisen »

frissy skrev:Ja der kom den siden av saken også.....Ja jeg er skikkelig ambivalent, og kunne godt tenke meg en skikkelig garanti......

Jeg skal på messa den 11-13 mars så får vi se..... Har aldri hatt hverken ny bil eller mc før, så kanskje det blir det? Kanskje er det noen gode tilbud på messa? Eller kanskje ikke?

Takk for gode innspill men er nå der at jeg heller kjøper en ny g650gs sylindra enn en 2-3 år gammel 2 sylindra 800ccm.....
Snakka med en veldig hyggelig selger i butikk som faktisk mente at jeg kunne klare meg med den minste? Så da får vi se!

Skal selvfølgelig putte noen bilder ut her av doningen i det den er i "hus":) Så følg med!
Jeg tror du beveger deg i riktig retning etter min ufornuftige mening ;e
Men hvorfor skal vi alltid være så fornuftig. Lukten av flett ny motor kan aldri undervurderes 8)
Tror dessuten den der nye G650GS er en knakanes god og allsidig sykkel , den ser i allefall veldig bra ut.
Og er du også opptatt av garanti så har alle nye BMW motorsykler også 3 års gratis medlemskap i Viking med gratis veihjelp i hele Europa. Hjemreise/overnatting inkludert om noe skulle skje eller du kan velge leiebil/MC og fortsette turen.
Lykke til uansett , det er en knallgøy fase du er inne i :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av MaxTron »

Skal ikke komme med så mange råd om akkurat hvilken sykkel du skal velge..

MEN, det er 3 ting som er viktig ved kjøp av sykkel: prøvekjør, PRØVEKJØR og PRØVEKJØR!!

Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Takk for godt tips. Ja prøve sitting og kjøring er en del av moroa....! Snart vår er det ikke! :D
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Svar